10.11.2011, 00:00

Biznis som si postavil na hlade po tovare

Cieľom biznis anjela nie je ukradnúť nápad, ale poradiť s tým, že sa rady môžu časom vrátiť aj s úrokom.

Ako ste sa dostali do biznisu? Mali ste aj vy anjela na začiatku?
Áno, svojím spôsobom som ho mal. Po revolúcii som si ako 33-ročný uvedomil, že nám mladým patrí svet a musíme nabrať odvahu a vzlietnuť, aj keď len s papierovými krídlami, ktoré mohli byť aj slabým dažďom zničené. Bolo si treba uvedomiť, že nik nečaká s otvorenou náručou. Po stretnutí so šéfom rakúskej firmy Radlberger, ktorá predávala nealkoholické nápoje, som si založil vlastnú firmu Kon-Rad. Kon ako Konštiak a Rad ako Radlberger. Vtedy som si ešte myslel, že jej majiteľ vstúpi ako investor do mojej firmy. No nestalo sa tak a mne sa na Slovensku začalo dariť aj samému. Môžem však povedať, že tento človek, pán Taxis mi ukázal, kde je sever v podnikaní, čo je gentleman agreement, čiže bol mojím biznis anjelom. Svoj biznis som, spolu so svojou manželkou, postavil na „hlade“ po tovare zo zahraničia. Okrem toho som mal odvahu, vedomosti a hlavne som vedel cudzie jazyky.

 

Prečo dnes chcete byť biznis anjel?
Mám 22-ročné skúsenosti s podnikaním, začínal som ako „one man show“ a dnes zamestnávame dvesto ľudí. Počas svojho podnikania som si prešiel rôznymi turbulenciami, vládami, zmenami zákonov či prechodom na euro. Myslím si, že mám dosť skúseností na to, že viem posúdiť, čo je a čo nie je dobrý projekt.

 

Vy ste založili úspešný podnik sám a na zelenej lúke... Človek by očakával, že budete chcieť, aby sa mladí podnikatelia „prehrýzli“ všetkým dobrým aj zlým sami.
Keď som ja začínal, tak nikto nevedel povedať, čo bude na druhý deň. Ľudia boli radi, že majú prácu a ísť pracovať k „súkromníkovi“ bol obrovský risk. Ja chcem odovzdať svoje skúsenosti mladším. Chcem, aby robili menej chýb a aby som im umožnil lepší začiatok.

Chcete ich podporiť finančne, či skôr radami a kontaktmi?
To sa musí spojiť. Pomôcť viete najmä časom, ktorý im venujete, ale niekedy treba aj peniaze. Ak ich chcete od banky, potrebujete hlavne garancie, dobrý nápad nestačí. Od marca, kedy sa projekt biznis anjelov rozbehol, sme dostali asi sto rôznych projektov. Z nich zostalo asi päť alebo šesť, s ktorými vieme reálne pracovať. Ide najmä o IT a internetové služby. Tieto oblasti by mohli zarábať, pretože aj myšlienka, ktorá sa na začiatku zdá bláznivá, sa môže zrealizovať, len potrebuje podať pomocnú ruku.

Sto nových projektov, no iba asi päť zaujímavých. Prečo je ich tak zúfalo málo?
Ľudia majú naivné predstavy o podnikaní. Ich myšlienkou je „že si otvorím kaviareň a chcem na ňu peniaze“. Takýto biznis však nie je zaujímavý pre biznis anjela. Chce to skutočný prevratný nápad. Ponúknuť napríklad službu na internete, ktorá tam doposiaľ nie je. Okrem toho mnohí hneď vidia zisk. Ten je dôležitý, ale nie vo fáze prípravy projektu. Je nutné nájsť medzeru na trhu v akejkoľvek oblasti. Tiež nemajú dostatočné znalosti o ekonomike a podceňujú marketing. Dnes nie je problém kúpiť či vyrobiť, problémom je predať.

Ľudia sa boja, že ak vyjdú von so svojou myšlienkou, niekto im ju ukradne...
Aj to sa stáva. Tu ide o to im pomôcť myšlienku zrealizovať, urobiť hrboľatú cestu rovnejšou, nie ukradnúť nápad. Anjeli radia a radia takpovediac bezplatne. No s tým, že v budúcnosti sa im môžu rady vrátiť aj s úrokom.

Vy ste sa už popálili na biznise?
Áno, v roku 2000. Začal som s internetovým predajom potravín a musím povedať, že tento projekt sa nám nepodaril. Bolo naň príliš skoro. Treba si teda dávať pozor a vystihnúť správny moment. Každá diera na trhu sa totiž okamžite zaplní. Nájsť niečo, čo nie je, to je to najväčšie umenie. To je základ podnikania. Ak nemáte myšlienku, nezostáva vám nič iné, iba sa zamestnať.

Je náš trh ešte voľný na „niečo, čo tu ešte nie je“?
Ak by nebol, zastaví sa celosvetový vývoj nielen u nás, ale aj vo vyspelom svete. Vždy tu bude niečo chýbať a vždy sa bude dať prísť s niečím unikátnym. Povedali by ste, že sa na Slovensku nemôžu vyrábať dosky na windsurfing, pretože nemáme more? Dajú sa. Vyrába ich jedna trenčianska firma a exportuje ich do zahraničia.

Aké projekty by ste chceli podporovať?
Celý život som pracoval s potravinami. Každý projekt, ktorý by sa týkal potravín a ich predaja, tak k nemu by som vedel zaujať jednoznačné stanovisko. Okrem toho, ako som spomenul, musí byť myšlienka aj dobre časovo nastavená. Ak by niekto prišiel s tým, že pečivo nikdy nestvrdne alebo cesto rýchlejšie nakysne, viem si predstaviť, že pomôžem. Skrátka, musí to byť niečo nielen nové a zaujímavé, ale aj zdravé, ekologické a vábivé.

Pohybujete sa už dlhšie aj v oblasti hotelov a cestovného ruchu. Ak by bol projekt v tomto smere, zaujímal by vás?
Táto oblasť má na Slovensku ešte veľké možnosti. Ja pochádzam zo Slovenského Grobu, nikdy by nikomu nenapadlo, že taká malá dedina v blízkosti Bratislavy bude mať šesť penziónov a 33 reštaurácií, ktorým sa darí. Je tu totiž veľký priestor a možnosti v tomto smere. Do cestovného ruchu však musí dať človek srdce. Môže byť hotel či reštaurácia pekne zariadená, no pokiaľ sa majiteľ o to sám nestará a zamestnáva ľudí, ktorých to nebaví a nezaujíma, ktorí sa neusmejú a neporadia, tak dieru do sveta neurobí. Ak si niekto myslí, že sa dá z Kanárskych ostrovov dobre riadiť reštaurácia, tak sa veľmi mýli.

To znamená, že by ste podporili takéto projekty, alebo nie?
Ak budem mať pocit, že projekt je niečím odlišný a zaujímavý od ostatných, tak áno.

 

 

Kto je Pavol Konštiak
Pavol Konštiak ja absolventom Obchodnej fakulty VŠE v Bratislave. Od roku 1980 desať rokov pracoval v štátnom podniku Zdroj, od referenta sa cez vedúceho oddelenia, vedúceho veľkoobchodnej prevádzky vypracoval až na riaditeľa prevádzky. Pavol Konštiak je prezidentom Zväzu obchodu a cestovného ruchu a viceprezidentom Republikovej únie zamestnávateľov. Prednáša na ekonomickej univerzite. Je zakladateľom a spolumajiteľom veľkoobchodu s potravinami Kon-Rad, ktorý pôsobí na slovenskom trhu od roku 1990. V produktovom portfóliu má Kon-Rad položky potravinárskeho ako aj nepotravinárskeho charakteru (kancelársky papier, batérie, obaly na potraviny, telefónne karty Prima a Easy, diaľničné nálepky, tabakové výrobky - cigarety, cigary). Denne zásobujú rozvozmi asi 600 odberateľov. Je jedným z investorov Klubu podnikateľských anjelov Slovenska, ktorý vznikol spoločnou iniciatívou Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania, Združenia mladých podnikateľov a Hospodárskych novín.