14.08.2017, 00:00

Ekonóm, ktorý vysvetlil príčinu globalizácie

Američan Paul Krugman získal Nobelovu cenu za analýzu obchodných vzorcov a novej hospodárskej geografie.

Paul Krugman
Zdroj: Reuters

Za svoje teórie opisujúce príčiny a mechanizmus globalizácie získal v roku 2008 Nobelovu cenu za ekonómiu. Počas svojej dlhoročnej kariéry pôsobil na mnohých popredných svetových univerzitách vrátane Princetonu, Berkeley, Stanfordu či London School of Economics. Jeho pravidelné stĺpčeky v denníku New York Times si získali priazeň miliónov čitateľov.

Americký ekonóm Paul Krugman sa zaraďuje medzi najvýznamnejších stúpencov novej keynesiánskej ekonómie. „Jeho najdôležitejšou prácou, za ktorú dostal Nobelovu cenu, je analýza obchodných vzorcov a lokalizácie ekonomickej aktivity naprieč štátmi po celom svete. Tieto jeho štúdie vysvetľujú vzorce medzinárodného obchodu a geografické prerozdeľovanie ekonomickej aktivity. Pomáha si pritom skúmaním spotrebiteľských preferencií rôznych statkov a služieb, ako aj ich vplyvu na jednotlivé ekonomiky,“ hovorí pre HN David Bohuněk, expert českej spoločnosti Comsense analytics.

V centre teórie sú mestá
Krugman vo svojej práci, za ktorú dostal prestížnu Nobelovu cenu, spopularizoval pojem nová ekonomická geografia. V tradičných učebniciach ekonómie či zemepisu sme pod ekonomickou geografiou našli informácie, kde sa ťaží najviac kobaltu, ktorá krajina vyrába najväčšie množstvo mikroprocesorov do počítačov či vyváža najvyššie objemy banánov. Chýbalo pritom vysvetlenie, prečo sa niektoré produkcie koncentrujú práve v konkrétnych oblastiach.

A presne toto Krugman zmenil. Jeho ekonomická geografia dokáže zdôvodniť, prečo sa niektoré krajiny vyvíjali rýchlejšie než iné a prečo vlastne prebieha ekonomická globalizácia. „Tá nie je výsledkom sprisahania mocných šéfov nadnárodných korporácií, ale objektívnych ekonomických síl. Inak povedané, globalizácia sa deje preto, lebo ju ľudia chcú, aj keď sa často sťažujú na jej dôsledky,“ napísal pred časom o Krugmanovej práci český ekonóm Pavel Kohout.

Jadro Krugmanovej teórie o novej ekonomickej geografii tvoria mestá. Základná myšlienka je jednoduchá – firmy chcú byť blízko zákazníkov a ľudia chcú zase bývať blízko svojho zamestnávateľa. A sú rovnako zamestnancami, ako aj zákazníkmi. „Je tu teda ja

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.