10.01.2014, 00:00

IT gigantom konkurujú aj Slováci. Mininabíjačkou

Ešte pred rokom ich nikto nepoznal, dnes sa bijú o zákazníkov s takými gigantmi ako Sony či Samsung.

Hľadali dieru na trhu a našli ju. Slováci Viktor Reviliak a Jozef Žemla sa nestratili na prestížnom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2014 v Las Vegas. Vymysleli niečo, čo potrebuje väčšina majiteľov mobilov – nabíjačku. Navyše takú, ktorú budete mať stále pri sebe. A svetu ju predstavujú v mekke hazardu, ale aj elektroniky.

Aj s ponukami

„Nikto nechce pri sebe nosiť dlhé káble, a tak nám napadla alternatíva, ako celý problém zjednodušiť,“ vysvetľuje cestu k netradičnej nabíjačke Viktor Reviliak, jeden z dvojice zakladateľov. Spolu s Jozefom Žemlom vytvorili CulCharge, čoo jeu vlastneu veľmii krátky kábel na dobíjanie moderných smartfónov, ktorý si pokojne dáte aj priamo na kľúčenku.

Krátky kábel už prešiel z fázy raného prototypu k funkčnému zariadeniu. Navyše sa oň podľa Reviliaka zaujímali desiatky svetových dodávateľov, ktorí im predkladali ponuky.

Rýchly úspech

Celý projekt sa zrealizoval len za desať mesiacov a nadobudol reálne rozmery vďaka takzvanému crowdfundingu. Slováci svoj nápad prezentovali na internetovom portáli indiegogo.com, ktorý je zameraný na startupy a rýchlo uspeli. Za približne 40 dní chceli od ľudí vyzbierať 15-tisíc dolárov, avšak konečná suma dosahovala takmer 100-tisíc dolárov. „Finančne nás podporilo viac ako 3 600 ľudí zo 71 krajín celého sveta,“ komentoval Reviliak. Následne sa začala výroba, ktorú má slovenská firma v Číne. „Na kvalitu výrobkov sme sa boli osobne pozrieť,“ dodal Reviliak.

Na uvedenie čaká

CulCharge podporuje nabíjanie iPhonov, Androidov alebo Windows Phone cez microUSB kábel. Pohodlne ho strčíte do vrecka, má dĺžku šesť centimetrov. Slováci s predajom ešte nezačali. „Zatiaľ nie je bežne na trhu. Produkty sme rozdali ľuďom, ktorí nás podporili. S predajom sme chceli počkať po výstave CES,“ uvádza Žemla. V Las Vegas sa chcú stretnúť s distribútormi a určiť stratégiu vstupu na trh. Tento slovenský projekt sa rozhodol podporiť aj operátor Telefonica O2, ktorý zvažuje jeho predaj alebo bezplatné rozdávanie k niektorým produktom. 

Musia sa poponáhľať, konkurencia nespí. „Na výstave sme stretli chalanov, ktorí majú podobný produkt s názvom Nomad. Dokonca sme sa s nimi aj kontaktovali, no oni sa sústredia len na USA,“ konštatuje  Reviliak.

 


Viktor Reviliak (na snímke vľavo) a Jozef Žemla prezentujú svoju mininabíjačku v Las Vegas. Ako jedni z mála Slovákov majú aj svoj stánok. 

Cestu redaktora hradila Telefónica O2 Slovakia