07.09.2010, 00:00

Slovenka, ktorá vás privíta na letisku v Paríži

Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy našich úspešných rodákov.

[[{"type":"hn-image","fid":"103798","attributes":{"class":"right","width":"300","height":"408"}}]]

Jej nápis víta každoročne milióny turistov na frekventovanom parížskom letisku. "Welcome to Paris," prečíta si na obrovskej tabuli každý, kto vstúpi z lietadla. Okrem zopár ľudí však nikto nevie, že toto privítanie je zhotovené v písme, ktoré navrhla bratislavská rodáčka, 49-ročná Zuzana Licko. Tá v roku 1985 v USA založila a vedie spoločnosť Emigre, ktorá už štvrť storočia navrhuje nové netradičné druhy písma. "Naše písma nájdete všade. V časopisoch, novinách, reklamách, na bilbordoch, používajú ich rôzne spoločnosti či profesionálne športové tímy,“ hovorí .

Licko dnes žije v kalifornskom Berkeley, kde sa spolu s manželom venuje riadeniu dizajnérskej spoločnosti. "Keď napríklad vstúpim do obchodu s knihami, vždy som prekvapená, koľko veľa obálok kníh má dizajn Mrs Eaves alebo Filosofia, teda dvoch typov písma, ktoré som navrhla ešte v 90. rokoch. To je vždy okamih, keď cítim hrdosť,“ hovorí Licko. V zbierke jej celosvetovo úspešných písiem je napríklad aj populárny Matrix.

Zuzana Licko je tiež mimoriadne hrdá na to, že jej práca je v súčasnosti v trvalej výstave zbierok dizajnu Múzea moderného umenia v New Yorku a San Franciscu.

Osudový grafický dizajn
Za 25 rokov práce sa typografické dielka z tvorivej dielne manželov Zuzany Licko a Rudyho VanderLansa rozšírili doslova do celého sveta. "Zakaždým nás udiví, koľko ľudí používa naše fonty. Často pritom vidíme ich kombinácie, ktoré by nám predtým ani nenapadli,“ hovorí s úsmevom Licko. Tá prirovnáva prácu dizajnérov k architektom. "Vymýšľame typy písma, ktoré sú ako tehly v budove. Používame ich a kombinujeme v dizajnoch, aby vyzerali úžasne.“

Zuzana bola šesťročné dievčatko, keď sa jej rodičia v roku 1968 rozhodli nevrátiť sa z dovolenky v Juhoslávii do Československa, obsadenom sovietskymi vojskami. Celá rodina odišla do Spojených štátov, kde Zuzana začala chodiť do školy a po čase sa nadchla architektúrou. Aj preto jej porovnanie dizajnérov s architektami nie je náhodné. Neskôr prešla na grafický dizajn, aby zistila, že typografia ju baví zo všetkého najviac. "Fascinovalo ma experimentovanie s písmom ako ilustráciou. Ale bolo to ešte pred tým, než digitálna revolúcia otvorila možnosti produkovať dizajny písma každému, kto mal počítač. Takže dovtedy som len používala a hrala sa s existujúcimi typmi písma, nevytvárala som ich.“

Prelomový počítač
Zlom prišiel v roku 1984, keď skončila školu. Práve vtedy prišiel na trh prvý počítač Macintosh. "Jeden sme si kúpili a okamžite som začala experimentovať s dizajnovaním bitmapových fontov, čo v tom čase bol vrchol dizajnu umeleckého písma pre Macintosh. Bolo to ešte pred laserovými tlačiarňami PostScriptom. Odvtedy sa moje zručnosti pri dizajnovaní písma vyvíjali spolu s technológiou,“ pripomína Licko.

Práve schopnosti Macintosha, ktorý umožnil jedinému človeku navrhovať a vytvárať nezávislé fonty, boli základným impulzom pre založenie typografickej spoločnosti. Rozhodli sa v pravý čas - v polovici 80. rokov bolo ešte málo spoločností, ktoré predávali fonty pre Macintosh.

Úspešný Matrix
Dnes považuje Licko za svoj najväčší úspech práve založenie spoločnosti Emigre. "Ja sa sústredím na dizajn a produkciu typov písma a mám na starosti väčšinu administratívnej práce - je to tak 50 na 50. Rudy navrhuje vzorky a ďalšie propagačné materiály, ktoré vyrábame, aby sme naše písma lepšie predali a urobili im reklamu.“ Spoločnosť Emigre takisto poskytuje licencie a distribuuje typy písma iných dizajnérov z celého sveta. S mnohými z nich spolupracujú na vydaní ich dizajnov.

Medzi prvé projekty z dielne Zuzany Licko patrí napríklad písmo Matrix, ktoré vzniklo v polovici 80. rokov, teda dávno pred nakrútením rovnomenného filmu. Odvtedy sa počet navrhnutých fontov pohybuje v stovkách. V súčasnosti sa Licko sústredí predovšetkým na redizajn starších základných fontov. "Technológia, širšie možnosti pre dizajnérov a takisto moje vlastné zručnosti sa od ich vzniku zmenili tak veľmi, že si tieto dizajny zaslúžia, aby som sa k nim vrátila.“ Jedným z posledných výtvorov sa tak stalo písmo Mr Eaves, ktoré je pokračovateľom úspešného fontu Mrs Eaves z 90. rokov.

Veľkú úlohu zohráva aj profesionálny posun Licko v kariére a tým nový pohľad na vec. Skúsený dizajnér totiž môže niekedy veľmi rýchlo zamietnuť nápady, ktoré si, naopak, začiatočník vyberie, aby ich skúmaním strávil veľa času. V iných prípadoch môžu byť skúsenosti nevyhnutné, aby sa podarilo vyriešiť určitý komplexný problém. "Všetky tieto pohľady sú dôležité, aby sa podarilo vytvoriť rozličnú typografickú scénu.“

[[{"type":"hn-image","fid":"103799"}]]