27.10.2009, 00:00

Slovák, čo dáva prácu tisícom Číňanov

Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy úspešných Slovákov.

Igor Kolla začal podnikať ako 21-ročný na vysokej škole. Firmu Antik založil ešte pred nežnou revolúciou a ekonomickými zmenami. Najprv začínal spolu s kamarátmi na vývoji aplikácií pre iné firmy, potom začal budovať dátovú sieť pre seba a svoju firmu, až sa postupne prepracovával k čoraz širšiemu okruhu klientov. Dnes popri košickej centrále Antiku so 120 zamestnancami dáva v čínskej továrni v provincii Kanton prácu dvetisíc ľuďom, ktorí tu vyrábajú jedny z najlepších televíznych set-top boxov na svete. "Do Číny sme sa vybrali najmä pre cenu tamojšej výroby,“ spomína dnes Kolla na deň pred piatimi rokmi, keď odišiel do najľudnatejšej krajiny sveta.
[[{"type":"hn-image","fid":"84247"}]]

Antik zrýchlil Košice
Košičan Kolla má jasné predstavy o ďalšom smerovaní svojho biznisu. Jeho set-top boxy, vymyslené na Slovensku a vyrábané v Číne, sú určené nielen na príjem digitálneho televízneho signálu či videa, ale spájajú i ďalšie funkcie prístupné cez telefón a počítač. Poznajú ich už zákazníci v mnohých krajinách. Košice patria podľa nedávno zverejneného výskumu University of Oxford ako jediná slovenská metropola do prvej dvadsiatky miest sveta s najrozvinutejším internetom. "Je to i vďaka našej firme a optickej sieti,“ dodáva Kolla.

Do Číny odišiel v roku 2004. "Potrebovali sme viacvrstvové plošné spoje, ktoré na Slovensku nikto nevyrábal a v Rakúsku boli príšerne drahé.“ Sadol na lietadlo a odletel do Hongkongu s myšlienkou dopracovať sa k lacným a kvalitným komponentom. Dnes okrem znalostí podmienok podnikania v Číne ovláda aktívne čínštinu. "Zaplatil som si niekoľko letných kurzov na vysokej škole a pokračoval samoštúdiom, lebo som rýchlo pochopil, že byť odkázaný na tlmočníka a neovládať jazyk, kultúru a miestne zvyklosti, je pre biznis veľký hendikep.“

Boj o nový trh
Kolla založil najprv firmu v Malajzii a neskôr prešiel na outsourcing výroby priamo v Číne. Tamojšia továreň chrlí pre Antik desaťtisíce settop boxov ročne. "Sme s nimi globálne konkurencieschopní a je o ne veľký záujem,“ zdôrazňuje. Budúcnosť vidí i v orientácii na optické vlákna, ktoré vyrába nielen pre svoju sieť, ale aj pre množstvo iných operátorov, ako i vo vývoji aplikácií pre energetiku a v neustálom zjednodušovaní a zlepšovaní poskytovaných služieb. Kľúčovou však naďalej ostáva produkcia settopboxov nových generácií, predpripravených integrovať množstvo funkcií. "Trh s týmito výrobkami sa iba tvorí, nie sú tu dominantné žiadne známe značky. Naším cieľom je byť v tomto významným globálnym hráčom.“

Prečítajte si aj:
Ľudí v Číňe musíte chápať

Zakladateľ a šéf spoločnosti Antik Igor Kolla pre HN:

Spomínate si na svoj prvý príchod do Číny?
Veľmi dobre. Prišiel som tam vo februári, keď práve oslavovali Nový rok, čo som vôbec netušil. Z hotela, kde som zostal sám, ma slušne vypoklonkovali, aby ho mohli cez sviatky zavrieť. Tak som skončil v jednej miestnej rodine. Bez znalosti jazyka, kultúry. To bol zážitok.