21.04.2009, 00:00

Slovák, ktorému Ford splnil americký sen

Štefan Korček. Rodák z Trnavy sa v Detroite podieľal na vývoji motorových olejov, ktoré dobyli svetový automobilový i olejársky priemysel.

Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy úspešných Slovákov.

Európsky Detroit. Aj takú prezývku dostalo Slovensko po príchode troch veľkých svetových automobiliek. Napriek tomu sme ešte donedávna k automobilovým veľmociam rozhodne nepatrili. Jedným z mála Slovákov, ktorí dosiahli úspech priamo v srdci automobilového priemyslu, v americkom Detroite, je rodák z Trnavy Štefan Korček. Tento expert na motorové oleje a tribológiu, teda mazaciu techniku, sa postupne vypracoval na šéfa výskumu palív a mazacích olejov v automobilke Ford, kde riadil prácu popredných vedcov. "Pre Ford som pracoval viac ako tri desaťročia. Počas nich sme navrhli viacero noviniek predovšetkým v oblasti motorových olejov a dizajnu mazaných súčiastok motora, ktoré neskôr našli uplatnenie v celom automobilovom priemysle,“ hovorí Korček. Nízkoviskozitné oleje, obsahujúce prísady na zníženie trenia, sa presadili najmä vďaka nátlaku Fordu a Toyoty na olejársky priemysel.

Vernosť Fordu
Náš vedec šéfoval tímom, ktoré pracovali na celej škále výskumov. Tie predchádzali vývoju olejov prispievajúcich k zlepšeniu spotreby paliva a k zníženiu negatívneho účinku na emisné katalyzátory. "Celý život som sa zaujímal tak o teoreticky, ako aj prakticky zameraný výskum. Náš výskum vo Forde mal veľmi široký záber - od teoretických chemických štúdií až po modifikácie spaľovacích motorov. Vďaka tejto všestrannosti sme boli úspešní v inovácii automobilovej technológie,“ vraví Korček.

Pre Ford začal pracovať v roku 1971 a zostal mu verný až do odchodu do dôchodku v roku 2002. Hoci počas tohto obdobia dosiahol mnoho skvelých výsledkov, nerád o nich hovorí ako o svojich osobných úspechoch. "Naša práca bola kolektívna. Človek sa nemôže pozerať na vlastnú slávu, pretože na každom úspechu sa podieľalo veľa ľudí. Vo Forde sa výber a množstvo ľudí dynamicky menili podľa projektu a potrebnej expertízy - v jednom období nás bolo 20, inokedy sotva päť. Navyše, veľa ľudí nám pomáhalo z iných špecializovaných oddelení.“

 

[[{"type":"hn-image","fid":"72902"}]]

 

Dodnes je pojmom
Doktor Korček je jedným z mála expertov v oblasti mazania spaľovacích motorov. Výraznou mierou sa podieľal na vytvorení Medzinárodnej štandardizačnej komisie pre motorové oleje, ktorá vyvinula prvé spoločné špecifikácie pre motorové oleje pre Ameriku a Japonsko. "Počas pobytu v Japonsku na Tokyo Institute of Technology som úzko spolupracoval s tamojšími automobilkami Toyota a Nissan, ale aj s najväčšou japonskou petrolejárskou firmou Nippon Oil.“

Korček zažil vo Forde "zlaté“ obdobie výskumu, kooperácie a neustáleho zlepšovania kvality olejov. "Finančná podpora výskumu a spolupráca medzi automobilovým a olejárskym priemyslom i univerzitami naozaj prekvitala. "Ford veľmi úzko spolupracoval s americkými firmami General Motors a Chrysler, s japonskými automobilkami, s olejárskymi spoločnosťami Exxon, Mobil, Shell, Chevron, Pennzoil, Petrocanada, s chemickými firmami Infineum, Lubrizol, Oronite, Ethyl (teraz Afton) a s viacerými americkými, japonskými, anglickými a francúzskymi univerzitami. Pravidelne sme sa stretávali, aby sme vyhodnotili výsledky a zmapovali ďalší postup. Bolo to naozaj "zlaté“ obdobie spolupráce, ktoré prinieslo ovocie pre všetkých zúčastnených. Keďže išlo o zlepšenia v technológii, z ktorých mal zisk každý, spolupráca bola úplne otvorená, bez obvyklých tajností, ktoré existujú v iných oblastiach automobilovej technológie, napríklad v dizajne. Ja som mal šťastie, že som práve v tomto čase pracoval vo Forde.“

Korčekovo meno je dodnes pojmom nielen v americkom, ale i japonskom a európskom automobilovom priemysle. Počas rokov strávených v automobilovom priemysle dostal viacero prestížnych odborných ocenení. Na svojom konte má viac ako 100 vedeckých a technických publikácií a vystúpil s desiatkami prednášok na konferenciách a sympóziách po celom svete. V tejto činnosti sa snaží pokračovať aj na dôchodku.

Prečítajte si aj:
Mal som šťastie, že Forda môj výskum zaujal

Rozhovor. Výskumný manažér automobilky Ford Štefan Korček pre HN:

Môžete prezradiť ten váš recept na úspech?
Mojou hnacou silou bola vždy túžba po vedomostiach a poznaní. Na katedrách ropy a chemického inžinierstva Slovenskej vysokej školy technickej som získal vynikajúce základné technické vzdelanie a na National Research Council v Kanade zase výborné základy v teoretickej chémii. Do Fordovho vedecko-vyskumného ústavu som tak prišiel už ako 37-ročný „hotový človek“. Našiel som tam veľmi úrodnú pôdu pre výskum, na ktorom sa podieľalo množstvo vynikajúcich vedcov. Mal som šťastie, že Forda veľmi zaujal môj výskum, ktorý som robil v Kanade. Preto si ma vybral pre založenie novej skupiny výskumu olejov. Počas mojich rokov u Forda však nezostalo len pri olejoch. V priemyselnom výskume musí človek robiť všetko, čo je potrebné. A to bolo moje ďalšie šťastie, že som tým mal možnosť nadobudnúť rozmanité skúsenosti. Po rokoch som nevedel, či som chemik, fyzik, chemický inžinier, strojár alebo manažér.

Celý článok >>