Filmový kritik Levý pre HN: Vávrovi závideli, že točí najdrahšie filmy histórie

24.02.2011, 23:00

Renomovaný český filmový kritik a publicista Jiří Levý pre HN:

Otakar Vávra v knihe pamätí otvorene hovorí o svojich milenkách, ale na verejnosti pôsobí prísne a vzbudzuje rešpekt. Ako to?
Mám rovnaký pocit. Je pravda, že v 30. rokoch bol bonviván a dokonca viem, že často sa veľmi osobne vyjadroval o slávnych herečkách toho obdobia, ako boli Adina Mandlová alebo Lída Baarová. Nemal k nim totiž len vzťah ako režisér k herečkám, ale aj osobný, ako muž k ženám. No pokiaľ som ho osobne poznal už ako staršieho pána, tak to bol vždy človek, ktorý si držal dosť zásadný odstup.

A čo jeho priatelia?
Myslím si, že nemal veľa priateľov. Nielen medzi ženami, ale ani medzi mužmi. Vždy bol trocha samorast, kamkoľvek prišiel, bolo jasne vidieť, že prišla osobnosť. Ale že by sa s niekým veľmi dôverne kamarátil, tak to nie.

Prečo sa tak správal?
Bol to človek, ktorý si držal určitý odstup, ale myslím si, že to bolo správne. Keby sa s každým veľmi kamarátil, tak by asi nebol taká osobnosť. Na druhej strane si však priateľov starostlivo vyberal a mal veľmi blízky vzťah s pánom Štěpánkom, Högerom, a dokonca som počul, že aj s pánom Chudíkom, ktorý hral vo filmoch Sokolovo a Putování Jana Amose. Dal mu tieto úlohy a vzájomne si jeden druhého vážili.

Nebol problém aj v tom, že mu kolegovia závideli, lebo sa mu darilo v každom režime?
Je to možné. Aj v minulom režime sa pozeralo na peniaze. Keď si človek uvedomí, že vtedy stál film približne necelé tri milióny a Otakar Vávra mal na jeden film tridsať miliónov, tak je to jasné.

Ako sa mu to podarilo?
Dokázal si to vybehať a tvorcovia mali naňho zlosť. Ale on sa zobral a išiel na ÚV KSČ alebo na vládu a skutočne bojoval tak dlho, až mu peniaze dali. Napríklad Sokolovo bolo v tom čase najdrahší film histórie. Natáčalo sa až na Ukrajine, mnoho techniky prevážali z Prahy, a jeho filmy boli také drahé aj preto, že má všade obrovský komparz. Údajne sa ho aj niekde na vláde raz pýtali: Pán režisér, prečo robíte také drahé filmy? Skutočne to musí toľko stáť? A on odpovedal: Pretože to viem. Bol dosť sebavedomý a nepoznám nikoho iného v českej kinematografii, kto by vedel urobiť také davové scény ako on.

16. máj 2024 22:30