Recenzia: Devínsky masaker sa opakuje (video)

17.02.2011, 23:00
Film o vrahovi Ľubomírovi Harmanovi je v našich kinách, ale veľmi sa tam nehodí.

Ôsmi mŕtvi, pätnásti zranení, šok. To zostalo po masakre Ľubomíra Harmana, muža z Devínskej Novej Vsi, ktorý si v predposledný augustový deň nasadil chrániče sluchu a zobral do ruky samopal. Správy o jeho krvavom vyčíňaní vysielali slovenské, ale aj veľké zahraničné médiá. Teraz sa masaker opakuje. Našťastie len v kinách, kam v rekordne krátkom čase po tragédii prichádza celovečerný hraný dokument Devínsky masaker.

Už sme všetko videli?
Nič nové ste nepriniesli, toto všetko už dávno vieme. To boli prvé ohlasy zo strany novinárov, ktorí ako prví mohli včera vidieť nový slovenský film Devínsky masaker. Pre bežného človeka, ktorý túto tragickú udalosť sledoval z diaľky, len cez médiá, ktoré prinášali informácie (ale aj špekulácie) postupne, však môže byť veľmi zaujímavý.

Celý príbeh mu totiž režiséri prinášajú ako naservírovaný na tanieri bez toho, aby pátral, čo sa v osudný deň a krátko po ňom objavilo v médiách. Môže sa dozvedieť pár nových vecí, ale čo je dôležitejšie, dokáže si z výpovedí Harmanových susedov, známych, príbuzných obetí, svedkov či polície vytvoriť vlastný obraz o tom, čo sa 30. augusta v Devínskej stalo, a čo tomu predchádzalo. Aj keď pravdu si, žiaľ, vrah a jeho obete odniesli do hrobu.

Silný príbeh
Skutočný príbeh najväčšej masakry v súčasných slovenských dejinách, ktorou zrejme vyvrcholili napäté susedské vzťahy, je taký silný, že možno nemá zmysel hovoriť o kvalite filmu ako filmového diela. To pravdepodobne nebude riešiť ani veľa divákov, ale za pár slov to stojí. Dokument veľmi osviežili práve hrané časti - scény, v ktorých tvorcovia rekonštruujú, ako Harman svoje obete zabíjal, sú veľmi realistické, pripomínajú Mesto tieňov alebo Najväčšie tragédie Slovenska, na ktorých režisér Gejza Dezorz spolupracoval a boli divácky veľmi vďačné.

Amatérsky herec Pavel Vrabec sa úlohy tichého a záhadného vraha veľmi hodil, a tým, že divákom nie je veľmi známy, pôsobil na plátne vierohodne. Trochu nadnesene však pôsobí spomalené padanie nábojníc po výstreloch, ako vystrihnuté z amerického akčného filmu.

Film Devínsky masaker bol natočený na slovenské pomery za rekordne krátky čas. Možno aj to sa podpísalo pod to, že takmer do polovice filmu sa divák môže stratiť vo výpovediach príbuzných obetí. Začne sa toho na vás hrnúť veľmi veľa, a až postupne si dokážete dať dokopy, kto má ku ktorej obeti aký príbuzenský vzťah. Slovo však dostali všetci, čo mali k tragédii čo povedať. Okrem Harmanovej rodiny, ktorá to odmietla.

Jej názory však tlmočil šéf streleckého klubu, do ktorého Harman patril. Dokument priamo nehovorí, aký bol vrah, ani akí boli jeho susedia. Názory sa totiž rôznia a po jeho skončení stále rozmýšľate, čo sa stalo.

Vynára sa totiž ešte jeden zaujímavý moment. Dokumentárne spracovanie tragédie, ktorá otriasla Slovenskom, nedopadlo najhoršie, aj keď do kín sa veľmi nehodí. Tam však bude zrejme zarábať lepšie, ako keby mal premiéru v televízii.

01 - Modified: 2004-03-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Škoda hlavným sponzorom Tour de France 02 - Modified: 2004-03-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Najvyšší príjem pre Manchester
16. máj 2024 18:04