27.07.2015, 00:00

Príbeh Saganových druhých miest sa dá dobre speňažiť

Saganova cena určite stúpne. „Podáva mimoriadne výkony,“ tvrdí pre HN popredný český športový manažér Karel Tejkal.

Je náš elitný cyklista zaujímavou tvárou pre globálny marketingový trh, zvýšil svoju hodnotu po tohtoročnej Tour de France? To sme zisťovali u popredného českého športového manažéra Karla Tejkala, okrem iných zastupujúceho aj bývalú tenisovú jednotku Petru Kvitovú. „Podáva mimoriadne výkony,“ tvrdí pre HN.

Peter Sagan bol ústrednou postavou Tour de France. Stúpne jeho marketingová hodnota po tom, čo predvádzal na francúzskych cestách?

Určite áno. U špičkových cyklistov je marketingový svet podobný ako u tenistov. Ide totiž o globálny, celosvetovo vnímaný a rešpektovaný šport. No napriek tomu jeho primárnym príjmom je a zostane tá zmluva, ktorú si vyrokuje so svojím cyklistickým tímom.

Nie je pre svetové firmy zaujímavý Sagan viac ako povedzme víťaz Tour Chris Froome, ktorý bol až na pár výnimiek počas pretekov neviditeľný?

Podáva mimoriadne výkony a tá zmluva, ktorú má s Tinkoff-Saxo, zodpovedá tomu, čo v minulosti v cyklistike dokázal. Vo futbale sú inak ohodnotení brankári, obrancovia či útočníci. Sagan je špičkový v špurtoch, nestratí sa ani v horách. No žeby mu to prinieslo výrazne väčší záujem zo strany zahraničných firiem, to si nemyslím.

Na Slovensku je už štvornásobný držiteľ zeleného dresu z Tour tvárou mobilného operátora, za čo má ročne dostávať 150-tisíc eur. Je to veľa alebo málo?

Zásadné je, čo všetko je súčasťou kontraktu – ako dlho môže používať tú reklamu na kampaň, či sú tam aj iné povinnosti a koľko tomu on venuje času. Ale 150-tisíc eur je suma, ktorá nie je nízka pre žiadneho športovca na česko-slovenskom trhu. Vôbec to nie je nezaujímavá suma.

Môže si Sagan po tých výkonoch na tohtoročnej Tour a ošiali, ktorý opäť vyvolal na Slovensku, vypýtať od mobilného operátora povedzme dvojnásobok?

Vypýtať si môže, ale otázkou je, či sa to vyplatí slovenskej spoločnosti. Ak by Sagan chcel viac, tak by mohla firma získať za podobný objem peňazí podobne známeho a populárneho slovenského športovca.

No neexistujú také preteky ako Tour, kde je Sagan na očiach tri týždne, päť hodín denne a je ho plná televízia a stránky papierových aj webových denníkov.

Rozumiem, ale od októbra povedzme do apríla nebude Sagan v médiách, a keď, tak len minimálne. Pokiaľ chcete postaviť kampaň na výraznej individualite, môžete ju nájsť medzi futbalistami, hokejistami aj tenistami. Napríklad Dominika Cibulková hrá zápasy každý týždeň takmer počas celého roka. Je zaujímavejšia dlhodobejšie ako Sagan.

Čiže výnimočnosť Sagana mu nemusí pomôcť preto, lebo je zaujímavý iba jeden mesiac v roku?

Je to tak, vždy, keď sa ide Tour de France, tak si všetci spomenú na Sagana. Ale aj keby sa na tých pretekoch „roztrhal“, tak vyše pol roka o ňom opäť nebude počuť. Valcovať mediálny priestor bude futbalová kvalifikácia, európske poháre, Liga majstrov, začne sa NHL, tenisti budú hrať Davisov pohár o svetovú skupinu a tak ďalej.

Čím vás upútal náš elitný cyklista na tohtoročnej Tour z marketingového hľadiska?

Tým, že je večne druhý. To je z môjho pohľadu marketingovo omnoho zaujímavejšie, ako keby napríklad jednu etapu vyhral. Etapových víťazov je totiž mnoho. Ak by ste sa v zahraničí spýtali bežných ľudí na cyklistiku, poznali by Frooma či Armstronga. No Sagana by poznali práve na základe príbehu o druhých miestach. V tom je jeho výnimočnosť, že bol tento rok päťkrát druhý a celkovo na Tour už šestnástykrát za štyri roky.

Existuje vôbec možnosť, že sa Sagan dočká v budúcnosti reklamného kontraktu vyššieho ako povedzme pol milióna eur ročne?

Ponuka by však musela prísť od globálnej európskej alebo svetovej spoločnosti. Napríklad nejaká limonáda alebo mobilný operátor nie len s dôrazom na Slovensko, ktorý je dlhodobou dvojkou na trhu. Ak sa Sagan raz dočká víťazstva v etape na Tour, mohol by využiť ten príbeh druhých miest so sloganom:„Boli sme dlho druhí, no vieme aj víťaziť“. Sagan ťahá sériu desiatich druhých miest. A čím viac ich bude, tým silnejšie vyznie to prípadné etapové víťazstvo.

Má náš cyklista na to, napriek tomu, že je z malého Slovenska, aby prerazil aj na poli globálneho marketingového biznisu?

V prvom rade tu nehrá žiadnu úlohu to, že je Slovák. On robí globálny šport a dosahuje tam výrazné úspechy. Viem si predstaviť, že si ho niekto môže na globálnu kampaň vybrať. No otázkou je, ako má postavenú zmluvu v tíme Tinkoff-Saxo, či mu vôbec takúto formu celosvetového sponzoringu umožňuje.

Bol pre vás Sagan dominantnou postavou tohtoročnej Tour de France?

Určite tam robil najväčší rozruch a o žiadnom cyklistovi sa nehovorilo toľko ako o Saganovi. Navyše mu nahrávajú aj negatívne aféry a dopingové podozrenia vznášajúce sa nad víťazom žltého dresu Chrisom Froomom.

Vy ste manažérom špičkovej tenistky Petry Kvitovej, spolupracujete aj s Tomášom Berdychom. Sú tenisti pre sponzoring lepšou voľbou ako povedzme Sagan?

Ťažko to porovnávať, je určite zaujímavý. No ako som už spomínal, jeho najväčšou nevýhodou je tá extrémne dlhá, takmer trištvrte roka dlhá pauza vo významných pretekoch. V tom je geniálny produkt ten tenis. Prakticky nie je týždeň, aby nebol turnaj, exhibícia alebo Davisov pohár.

Takže cyklistike, a teda aj nášmu pretekárovi, by pomohlo, keby tých top podujatí bolo v jednom roku viac?

No aj keby sa to stalo, tenisu sa nikdy nevyrovná. Tenista si totiž zbalí veci, letí na ďalší turnaj a je v pohode. Cyklistika je v tomto náročnejšia na regeneráciu. Je nemožné absolvovať v jednom roku povedzme päť takých podujatí, ako je Tour de France. Na Contadorovi vidieť, že už dve sa nedajú zvládnuť na ten najvyššej úrovni.

Čo by teda mohlo tento šport v budúcich rokoch posunúť do vyššieho levelu?

Možno je to iba otázka času, kedy šejkovia alebo ešte vzdialenejší východ objavia cyklistiku. Zatiaľ sa tak nestalo, asi ešte neprišli na chuť tým pretekom. Pred dvoma desaťročiami sa však tiež nejazdila formula 1 v Bahrajne či v Spojených arabských emirátoch a tímy z NHL či basketbalovej NBA nechodili hrať exhibície do Japonska alebo Číny.