20.03.2012, 00:00

Rosina pre HN: Šport zviditeľnil našu značku v Európe

Seriál HN. Šéf spoločnosti Matador Group a bývalý automobilový pretekár Štefan Rosina v rozhovore pre HN:

V novom seriáli HN Mecenáši slovenského športu vám predstavíme bohatých a vplyvných podnikateľov, ktorí dotujú naše športové kluby. V druhej časti šéf spoločnosti Matador Group Štefan Rosina, ktorý podporuje motoristický šport.

Prečo ste sa rozhodli investovať do automobilového športu?
Pretože mojou úlohou, keď som sa pred dvanástimi rokmi stal šéfom Matadoru, bolo poraziť konkurenciu. Neskôr sa ukázalo, že imidžu firmy pomohlo, keď sme stavili na automobilový šport. Mohli testovať pneumatiky priamo na okruhoch a byť tak o krok vpredu.

Takže ste svoju úlohu splnili?
Dovtedy, keď ste sa opýtali napríklad v Nemecku, či nás poznajú, nikto nevedel, kto sme. Teraz sme už prerazili a zviditeľnili sa aj v Európe.

Čo ste museli urobiť pre to, aby ste vašu spoločnosť dostali do povedomia?
To je jednoduché. Museli sme investovať. Každá firma, ktorá neinovuje, tak zakape. Keď neinvestujete zhruba päť percent z príjmov, tak sa nepresadíte.
Trvalo to zhruba päť rokov, ale bola to krásna práca.

Spomínate, že ste museli investovať. Koľko z toho išlo priamo do športu?
V tom čase to bolo ročne aj štyristotisíc eur. Teraz už máme sponzorov, tak je to približne polovica. Mali sme viacero tímov, kde bolo množstvo jazdcov. Teraz za nás jazdí môj syn a na pretekoch môžeme testovať naše pneumatiky. Je to veľká výhoda. V motoršporte existuje viacero spôsobov, ako to môžete robiť. Mali sme kedysi vlastný tím a nakúpili sme autá. Firma zarábala na tom, že mala reklamy priamo na ploche a na tom, že mala iných sponzorov a vďaka tomu si vytvoríte budget. Musíte si byť však istý, že máte tím, ktorý bude vpredu, a potom budete mať sponzorov.

Aký bol ďalší vývoj Motoršportu po zmene biznisu Skupiny Matador
Áno, pretože sme objednali firmu, ktorá nakúpi autá a my si platíme prenájom na sezónu. Auto je pre nás náklad 150-tisic eur a s údržbou nám to vyjde okolo dvestotisíc eur. - toto je celá nezmysel. Navrhujem aby to tam nebolo zdá sa že ide iba o vypovedanie sumy dvestotisíc Eur ale to nie je princíp

V čom konkrétne?

Aj po zmene biznisu sme ostali pri automobiloch a presadili sme sa v v automotive - sme dodávatelia plechových súčastí automobilového priemyslu - ide totiž o biznis, ktorý tvorí veľkú časť HDP našej slovenskej ekonomiky, navyše sa na to nabaľujú ďalšie odvetvia priemyslu, ako sú plasty, chémia či elektronika. Nebudeme predsa investovať do lyžovania, keď sme Matador a tak sme si aj v súčasnosti vybrali motoršport na podporu poznanosti našej značky aj v zahraničí, ale aj doma - rozumieme tomu a vieme prečo to robíme. Dnes jazdí za naše farby môj syn, čo ma teší, ale je už uznávaným jazdcom v medzinárodných súťažiach ako je napríklad Porsche Mobil Supercup čo ADAC GT séria a tu sa prersadil nie mojim menom, ale jeho výkonmi - v konkurencii, v ktorej jazdia 15 jazdci v jednej sekunde by sa mohol volať aj Rotshild - nič by mu to nepomohlo a aj preto to má pre nás dnes význam - naše logo na jeho vozidle a kombinéze dnes vidia diváci cez Eurosport či ostatné televízie na celom svete.

Do futbalu ste však investovali, keď ste boli hlavným sponzorom púchovského klubu.
To sa neskôr ukázalo ako zbytočne vyhodené peniaze. Keď som sa stal šéfom spoločnosti, udal som jasný smer našich investícií a futbal na vrcholovej úrovni som zatrhol. Zo spoločenského hľadiska sme to nemohli utiahnuť, preto som urobil zásadnú zmenu.




Futbal je však najpopulárnejší šport na svete.
Pre Matador je to zbytočné. Keď sme boli v Púchove ako pneumatikárska firma Matador, tak sme živili skoro polovicu mesta a polovica ľudí bola na nás naviazaná. Lenže sponzorovať futbalový klub, ale aj iné tímy z najvyššej súťaže, to by nás mohlo priviesť ku kolapsu. Preto sme sa zamerali výlučne iba na automobilový šport. Pretože sme potrebovali, aby naša značka napredovala. A teraz, keď vidíme na pretekoch naše logo, vieme, že to rozhodnutie bolo správne.