18.09.2013, 00:00

Zistenie HN: Peugeot u nás odstaví výrobu. Ľudia prídu o časť platu

Francúzi v Trnave nebudú vyrábať viac ako dva týždne. Môže za to slabý predaj áut.

Snímka: HN/Pavol Funtál
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Snímka
Zdroj: HN/Pavol Funtál
Fakt, že v Európe sa autá predávajú najhoršie za posledných 23 rokov, si vybral prvú obeť. Je ňou trnavský závod francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. „Od budúceho pondelka zastavíme na týždeň výrobu. Ďalšie týždňové prerušenie nás čaká na prelome októbra a novembra,“ potvrdil informácie HN hovorca fabriky Peter Švec. Ako ďalej podotkol, z výrobného plánu sa vyškrtnú aj niektoré piatky. Koľko ich bude a ktoré presne to budú, nám Švec zatiaľ nespresnil.

O červenú pre výrobu automobilov sa postaral slabý dopyt na trhu. „Predaj áut dnes zažíva veľké výkyvy,“ dodal hovorca.

Výplaty budú menšie
So situáciou, v ktorej sa dnes nachádza Trnava, sa bude musieť vyrovnať aj približne tritisíc zamestnancov automobilky.

Spoločnosť bude krátenie výroby podľa zistení HN riešiť dvoma spôsobmi: flexikontom a krátením mzdy. Flexikonto v praxi znamená to, že ľudia počas odstávky dostanú celú mzdu, no časom si neodpracované hodiny budú musieť nahradiť.

PSA však bude siahať aj na peniaze – ľudia dostanú vyplatených iba 60 percent z platu. Otáznik visí nad tým, v akom pomere sa tieto dve možnosti využijú v praxi.

Švec pomer konkretizovať nechcel: „Je to súčasť dohody s odbormi, ktorá sa týka riešení takýchto výkyvov.“

Ťažkosti pocítia aj dodávatelia
Ako vysvetľuje analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara – najzásadnejším problémom PSA je jej silná závislosť na európskom trhu: „To, že generujú 70 percent tržieb na trhu, ktorý za posledných šesť rokov padol o pätinu, sa musí nejako prejaviť.“

Situácia sa môže ešte zdramatizovať. Odstávky produkcie môžu pocítiť aj dodávatelia firmy.

Najcitlivejšie pritom môžu reagovať malé podniky, pre ktorých je PSA kľúčový zákazník. Francúzi z PSA Peugeot Citroën sa ťažkosti rozhodli riešiť zatvorením tovární. „Pôjde zrejme o staršie fabriky, pričom v tých ostatných závodoch bude musieť pružnejšie reagovať na vývoj dopytu,“ tvrdí analytik Šimara. Slovensko si v tomto smere môže jednoznačne vydýchnuť. Pre PSA sme nákladovo výhodní. Okrem toho, fabrika v Trnave patrí k najmodernejším v rámci koncernu.

Niektoré fabriky v Európe sa však prepúšťaniu nevyhnú. Na prestížnom autosalóne vo Frankfurte to priznal i generálny riaditeľ koncernu Philippe Varin. Odborárov jeho vyjadrenie prekvapilo a podľa ich reakcií dokonca šokovalo. Dodali, že diskusie na túto tému sa ešte nezačali.

Prvý polrok je pre autá lepší
PSA v Trnave počas tohto leta prerušilo výrobu len na dva týždne. Išlo o štandardný čas odstávky – v minulosti sa počas leta vo firme nevyrábalo i dlhšie. Raz sa o to postaralo prispôsobovanie liniek na produkciu novinky Peugeot 208, inokedy to boli problémy s odbytom. Podľa všetkého sa tak slovenskému závodu tento rok napriek problémom koncernu v Európe darí. Ako hovorí Švec, prvý polrok je v predaji vozidiel vždy lepší, ako ten druhý. „Dnes však neviem povedať, čo sa bude diať v nasledujúcom roku a či budeme musieť k odstaveniu výroby pristúpiť opäť alebo nie,“ dodal hovorca Švec.

Vyrábať chcú čoraz viac
Podľa Šimaru sa automobilka musí i naďalej okresávať náklady. Inými slovami – musí sa čo najrýchlejšia zbaviť tovární, ktoré sú nerentabilné a produkciu by mala koncentrovať do ostatných fabrík. „Ideálna zmena by bola v štruktúre zákazníckych trhov, viac sa orientovať na Áziu či Severnú Ameriku,“ vraví Šimara s tým, že je zrejmé, že pôjde o extrémne náročný krok. Konkurencia v týchto regiónoch je totiž tvrdá.

PSA v Trnave vlani vyrobila 215-tisíc áut. Napriek tomu, že nekonkretizovali číslo, koľko vozidiel chcú vyrobiť v roku 2013, pred pár týždňami pre HN priznali, že to bude viac ako vlani. „Na tomto našom pláne sa nič nezmení,“ dodal Švec.