O červenú pre výrobu automobilov sa postaral slabý dopyt na trhu. „Predaj áut dnes zažíva veľké výkyvy,“ dodal hovorca.
Výplaty budú menšie
So situáciou, v ktorej sa dnes nachádza Trnava, sa bude musieť vyrovnať aj približne tritisíc zamestnancov automobilky.
Spoločnosť bude krátenie výroby podľa zistení HN riešiť dvoma spôsobmi: flexikontom a krátením mzdy. Flexikonto v praxi znamená to, že ľudia počas odstávky dostanú celú mzdu, no časom si neodpracované hodiny budú musieť nahradiť.
Švec pomer konkretizovať nechcel: „Je to súčasť dohody s odbormi, ktorá sa týka riešení takýchto výkyvov.“
Ťažkosti pocítia aj dodávatelia
Ako vysvetľuje analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara – najzásadnejším problémom PSA je jej silná závislosť na európskom trhu: „To, že generujú 70 percent tržieb na trhu, ktorý za posledných šesť rokov padol o pätinu, sa musí nejako prejaviť.“
Situácia sa môže ešte zdramatizovať. Odstávky produkcie môžu pocítiť aj dodávatelia firmy.
Najcitlivejšie pritom môžu reagovať malé podniky, pre ktorých je PSA kľúčový zákazník. Francúzi z PSA Peugeot Citroën sa ťažkosti rozhodli riešiť zatvorením tovární. „Pôjde zrejme o staršie fabriky, pričom v tých ostatných závodoch bude musieť pružnejšie reagovať na vývoj dopytu,“ tvrdí analytik Šimara. Slovensko si v tomto smere môže jednoznačne vydýchnuť. Pre PSA sme nákladovo výhodní. Okrem toho, fabrika v Trnave patrí k najmodernejším v rámci koncernu.
Niektoré fabriky v Európe sa však prepúšťaniu nevyhnú. Na prestížnom autosalóne vo Frankfurte to priznal i generálny riaditeľ koncernu Philippe Varin. Odborárov jeho vyjadrenie prekvapilo a podľa ich reakcií dokonca šokovalo. Dodali, že diskusie na túto tému sa ešte nezačali.
Prvý polrok je pre autá lepší
PSA v Trnave počas tohto leta prerušilo výrobu len na dva týždne. Išlo o štandardný čas odstávky – v minulosti sa počas leta vo firme nevyrábalo i dlhšie. Raz sa o to postaralo prispôsobovanie liniek na produkciu novinky Peugeot 208, inokedy to boli problémy s odbytom. Podľa všetkého sa tak slovenskému závodu tento rok napriek problémom koncernu v Európe darí. Ako hovorí Švec, prvý polrok je v predaji vozidiel vždy lepší, ako ten druhý. „Dnes však neviem povedať, čo sa bude diať v nasledujúcom roku a či budeme musieť k odstaveniu výroby pristúpiť opäť alebo nie,“ dodal hovorca Švec.
Vyrábať chcú čoraz viac
Podľa Šimaru sa automobilka musí i naďalej okresávať náklady. Inými slovami – musí sa čo najrýchlejšia zbaviť tovární, ktoré sú nerentabilné a produkciu by mala koncentrovať do ostatných fabrík. „Ideálna zmena by bola v štruktúre zákazníckych trhov, viac sa orientovať na Áziu či Severnú Ameriku,“ vraví Šimara s tým, že je zrejmé, že pôjde o extrémne náročný krok. Konkurencia v týchto regiónoch je totiž tvrdá.
PSA v Trnave vlani vyrobila 215-tisíc áut. Napriek tomu, že nekonkretizovali číslo, koľko vozidiel chcú vyrobiť v roku 2013, pred pár týždňami pre HN priznali, že to bude viac ako vlani. „Na tomto našom pláne sa nič nezmení,“ dodal Švec.