24.04.2013, 00:00

Zistenie HN: 14-tisíc za noc v hoteli? Štát by to zaplatil

Noc v hoteli za 14 026 eur či odmena pre moderátora dvetisíc eur na hodinu.

Minister vnútra Robert Kaliňák. Snímka: TASR/Pavel Neubauer
Zdroj: TASR/Pavel Neubauer
Noc v päťhviezdičkovom hoteli za 14 026 eur či odmena pre moderátora dvetisíc eur na hodinu. Aj takéto ceny ponúkali pre štátne inštitúcie reklamné agentúry, ktoré v tendri vybrala ako najlacnejšie Regionálna obstarávacia agentúra z Horných Plachtiniec.

Po medializácii kauzy, ktorú minulý týždeň otvorili HN, agentúra včera oznámila, že odstupuje od rámcových zmlúv uzatvorených v tendri na reklamné a PR služby za 130 miliónov eur. Ešte predtým kontrakty zverejnila na svojom webe. Firmy Promea Comunication, Globe Production a Adventure ňou vybrané, ktoré spája rovnaké sídlo a spriaznené osoby, uspeli v tendri s mnohými zjavne nadhodnotenými cenami.

Agentúra Comm napríklad ponúka ubytovanie v päťhviezdičkovom hoteli za 430 eur na hlavu a za nadštandardné ubytovanie treba podľa nej zaplatiť vyššie spomenutých 14 026 eur. „Bavíme sa vo forintoch?“ zareagoval na tieto sumy generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií Marek Harbuľák.

Ceny v slovenských päťhviezdičkových hoteloch začínajú na sumách pod 200 eur za izbu. Medzi najdrahšie patrí prezidentský apartmán v bratislavskom hoteli Kempinski. Zákazník si naň musí pripraviť päťtisíc eur.

O zmluvách sme chceli hovoriť s novu konateľkou agentúry Katarínou Lutherovou, tá nás odkázala na mail. Na otázky neodpovedala. „Zmluvy sú na internete, len treba vedieť kde,“ vysvetlila že kontrakty s vybranými dodávateľmi netaja. Ešte minulý týždeň sme ich na stránke agentúry nenašli.

Jednou z mnohých, už na prvý pohľad, podozrivých položiek je napríklad hodinová sadzba, ktorú mal štátny a verejný sektor platiť moderátorom prípadných podujatí. Firma Globe Production ponúkla v súťaži sadzbu 1 921 eur na hodinu, Promea Communication 1 985 eur a agentúra Comm 2 006 eur.

„Takú ponuku som ešte nedostala,“ reagovala nato moderátorka Adela Banášová, ktorá patrí u nás medzi najvychytenejších. „To je tak cena za celú jednu akciu, ktorá zaberie moderátorovi aj celý deň, a to určite hovorím o nejakom z lepších moderátorov.“

Dodávatelia vybraní agentúrou majú ceny v cenníkoch nastavené navyše zvláštnym spôsobom. Agentúra Adventure napríklad ponúka lietajúci tanier s potlačou za 112 eur. Takúto premrštenú cenu mal štát platiť aj pri nákupe 200 kusov. Ak by si objednal 201 reklamných predmetov, cena by klesla na 4,15 eura. Promea Comunication tak má v ponuke reklamnú plastovú fľašu za 186,9 eura a takáto jednotková cena v jej cenníku platí až do série tisíc kusov. „Štandarný minidiár“ zase ocenila na 111 eur pri sérii do 199 kusov.

„Ceny pri uvedenom minimálnom počte kusov sú extrémne vysoké a absolútne neakceptovateľné,“ hovorí Filip Švaňa z komunikačnej agentúry EFCOM. Ten nevie, či slúžia na elimináciu drobnejších objednávok. „V každom prípade je difinícia produktov veľmi vágna. Minidiár totiž v najjednoduchšej verzii môže stáť desiatky centov, ale i cez 100 eur,“ hovorí.

O premrštených cenách sa nám s dodávateľmi včera hovoriť nepodarilo. Podozrivá agentúra z Plachtiniec svoj podnikateľský model obhajovala aj tým, že konkrétnu cenu vždy určí až čiastková aukcia, kde budú zazmluvnení dodávatelia opäť súťažiť.


Zajtra v HN: Kauza Plachtince

Viac informácií o kazue
nájdete v zajtrajších Hospodárskych novinách.

Súvisiace články