31.12.2014, 00:00

Žlté expresy meškajú viac. Ľudia to tolerujú

Vlaky RegioJetu meškali počas Vianoc priemerne o päť minút viac ako štátne IC vlaky. Napriek tomu boli plnšie.

Piatok. Druhý sviatok vianočný. Súkromný prepravca RegioJet ponúka cestu večerným IC vlakom z Košíc do Bratislavy za 9 eur, štátny prepravca za takmer dvojnásobok. Voľba je teda jednoduchá. Nižšia cena zatlačí do úzadia problémy, ktoré sprevádzajú štart českého súkromníka na našej hlavnej trati. Zdá sa, že podobne zmýšľajú aj ďalší cestujúci. Večerný žltý expres je napriek sviatočnému dňu zaplnený, zväčša mladými ľuďmi.

Ani tentoraz to však nevyzerá na včasný príchod. Problematické výhybky za Žilinou omeškajú príchod vlaku do cieľovej stanice takmer o 15 minút. Konkurenčné IC-ečko za zdržalo iba sedem.

Majú krátke zastávky

Príklad piatkových IC-čiek odzrkadľuje situáciu, aká vládla na hlavnej trati celý minulý týždeň. Kým žlté expresy došli do cieľa v priemere so 14-minútovým oneskorením, štátnym „rýchlovlakom“ chýbalo k ideálu necelých desať minút. „Dôvody meškania boli zväčša zavinené prevádzkovateľom trate alebo iným dopravcom,“ vysvetľuje hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová. V sobotu meškal napríklad jeden vlak hodinu vinou nákladného dopravcu, ktorý v stanici Štrba vyradil výhybku. O deň neskôr zas vlaky meškali z dôvodu samovraždy na trati.

Štátny prepravca vychádza z porovnania víťazne nielen čo do času meškania, ale aj čo do početnosti zmeškaných spojov. Dvom tretinám štátnych vlakov sa podľa dát z portálu Vlaky. net podarilo meškanie stlačiť do piatich minút. Súkromníkovi sa to podarilo iba pri tretine vypravených spojov. „RegioJet zastavuje na viacerých zastávkach ako štátna firma. Ak si pozriete cestovný poriadok, zistíte, že v staniciach stojí veľmi krátko. Keď tam však čaká veľa ľudí, tak sa tieto časy nepodarí dodržať,“ zamýšľa sa nad príčinami výraznejšieho meškania šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Štátna firma čísla tají

Napriek vyšším meškaniam a napriek tomu, že štátny prepravca vypravil počas sviatočných dní o jeden pár vlakov menej než RegioJet, sa súkromníkovi podarilo obsadiť podľa hovorkyne Petry Novákovej každý vlak minimálne na 75 percent. „Prepravili sme 16-tisíc cestujúcich,“ spresňuje Nováková.

Obsadenosť vlakov štátneho prepravcu sa podľa Morháčovej pohybovala v rozmedzí od 55 do sto percent. Celkové číslo prepravených cestujúcich nám však neposkytla z dôvodu, že tieto informácie nezvyknú zverejňovať.

Nižšie ceny, vyšší komfort a lepšie služby sú podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja dôvodom, prečo ani výraznejšie meškanie nemusí odradiť cestujúcich od využívania žltých vlakov. „Prieskumy hovoria, že meškanie do tridsať minút sa zvykne tolerovať,“ hovorí Matej. Komplikácie by teda nastali, ak by meškanie bolo výraznejšie, prípadne ak by musel RegioJet odrieknuť ďalšie vlaky, ako sa mu to už v tomto roku stalo.

Železničná spoločnosť Slovensko sa nateraz s RegioJetom nepustila do cenovej vojny. Napriek tomu, že ceny lístkov, ktoré sú kupované cez internet a vo veľkom časovom predstihu zlacneli, stále nedosahujú úroveň súkromníka. „Urobili sme zmeny v cenách. Tie však nemajú viesť k cenovej vojne,“ reagovala Morháčová. Podľa Mateja štátny prepravca čaká, či konkurencia neurobí nejakú chybu. Ide vraj o správnu taktiku. Ak totiž firma ponechá ceny dostatočne vysoko, môže vytvoriť aspoň malý zisk aj pri nižšej obsadenosti vlaku.