07.09.2012, 00:00

Zistenie HN: Robil spoty pre Smer. A zarába

Na štátnych oslavách Dňa ústavy zarobil režisér, ktorý pracoval pre Smer.

Režisér Tomáš Eibner, ktorý zarobil na štátnych oslavách Dňa ústavy, sa podieľal na predvolebnej kampani Smeru-SD. Pre stranu režíroval spoty vysielané v médiách. Spoločnosť Eibner Production pritom nedávno dostala vyše 90-tisíc eur za priamy prenos galavečera, ktorý platila Národná rada na čele s Pavlom Paškom zo Smeru.

Podujatie vysielala verejnoprávna RTVS, výrobu však prenechala Eibnerovej firme s odôvodnením, že nemá potrebnú techniku.

Eibner pre HN potvrdil spoluprácu na kampani Smeru. Odmieta však, že by ho Smer mohol zvýhodniť pri štátnej zákazke.

„Na spot si ma najala agentúra Uptown, nie Smer,“ hovorí Eibner. Uptown Production mal na starosti celú politickú reklamu Smeru pred voľbami 2012.

Podľa Gabriela Šipoša z Transparency International Slovensko je v tomto prípade dôležité, či parlament vybral Eibnera cez súťaž, alebo prieskum trhu. „A či tak vie preukázať, že ide o najvýhodnejšiu ponuku.“

Eibner hovorí, že ho oslovila Národná rada. ,„Eibner Production nám odporučila RTVS na základe skúseností s týmto režisérom,“ povedala hovorkyňa Soňa Pötheová. Žiaden tender nebol. Paška neodpovedal na otázku, či zavážilo aj angažovanie Eibnera v kampani Smeru. „Sú to špekulácie,“ dodala Pötheová.

Na Eibnera vraj dala dobré referencie RTVS. Podľa hovorcu Richarda Šümeghyho má Eibner skúsenosti s podobný typom priamych prenosov. „S RTVS spolupracoval už v minulosti na viacerých úspešných projektoch.“ Podľa Šümeghyho zavážila aj cena, ktorú mal Eibner Production najlepšiu na trhu. RTVS však neuviedla, s ktorými spoločnosťami porovnávala Eibner Production.

Televízia pomohla personálne

Z vyše 92-tisícového balíka na galavačer dostala RTVS dve tisícky, zvyšok išiel cez televíziu do Eibner Production. Podľa Eibnera za to zabezpečili techniku, prenosový voz, 12 kamier, osvetlenie, ozvučenie, efekty. „Televízia pomohla personálne,“ dodal Eibner. Podľa zmluvy zverejnenej v centrálnom registri STV zabezpečila kameramanov, zvukárov, maskérky, kostymérku, ale aj dve špeciálne kamery a prenosový voz. Účinkujúcich podľa Eibnera platila Kancelária NR SR osobitne.

„V takom prípade je to vysoko predražené,“ reagoval na fakt, že firma Eibnera nevyrobila celý prenos na kľúč, jeden zo slovenských producentov, ktorý požiadal o anonymitu. Tvrdí, že otvorená kritika verejnoprávnej televízie by ho pripravila o možnosť získať zákazky. Podľa hrubého odhadu producenta náklady Eibnera nemuseli presiahnuť 15-tisíc eur.

Vysielanie trvalo asi hodinu, skrátilo ho nepriaznivé počasie. Eibner hovorí, že cena bola primeraná. Eibner režíroval pre RTVS napríklad aj Legendy popu, za dvojhodinový prenos televízia platí zhruba 60-tisíc, čo je o 30-tisíc menej, ako stál galavečer. Legendy popu prodikovala spoločnosť MAYA, s Eibnerom na programe už nespolupracuje. „To sa nedá porovnávať, Legendy popu sú cyklické, v štúdiu, kým toto bola jednorazová akcia,“ dodal.

Smer dostal zľavu
Eibner Production spolupracoval s Národnou radou už predtým, keď bol Paška prvý raz predsedom parlamentu. Na oslavách Dňa ústavy zarobili niekoľkonásobne viac než na kampani Smeru.

Podľa správy o finančných nákladoch na kampaň, ktorú musia po voľbách odovzdať politické strany, minul Smer 3,3 milióna eur. Eibner ako dodávateľ v nej nefiguruje, iba Uptown Production, ktorá zabezpečila služby v celkovej hodnote asi tri milióny eur. Eibner hovorí, že z toho dostal za spot asi štyritisíc eur. „Štandardná suma je šesťtisíc, ale nemali peniaze, takže sme sa dohodli,“ dodal.

V reklamných spotoch vystupoval šéf Smeru Robert Fico, vyzýval voliť istoty.