28.06.2011, 00:00

Jurzycu už kritizujú za nečinnosť

Školstvo je na tom zle a veľa na tom nezmení ani minister školstva Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS). Po koaličných poslancoch sa do práce ministra Jurzycu obuli aj mimovládky.

„Minister nepredstavil žiadne zásadné zmeny, žiadnu víziu. Krach školstva síce nehrozí, ale súčasný zlý stav bude pretrvávať,“ tvrdí programový riaditeľ Nadácie Milana Šimečku Laco Oravec.

Ten spolu s ďalšími desiatkami aktivistov podpísal otvorený list, v ktorom ministra vyzývajú, aby verejnosti prezentoval jasnú predstavu o fungujúcom školskom systéme. Ministra kritizujú dokonca aj bývalí kolegovia – Jurzyca sa po vstupe do politiky vzdal členstva v Rade Nadácie otvorenej spoločnosti, ktorá iniciatívu koordinuje.

Zmeny nestačia
Mimovládky sa pustili do ministra po tom, ako uverejnil plánované zmeny v materských, základných a stredných školách. Ako sme už v HN informovali, rezort navrhol posilniť nulté ročníky, sprísniť dôvody na odklad nástupu detí do školy či zrušiť druhý povinný jazyk na základných školách. Ide len o zlomok zmien, ktoré Jurzyca predstavil. Aktivistom to nestačí. „Táto vláda dala v programe najavo, že chce venovať zvýšenú pozornosť školstvu, takže na tento dokument sa netrpezlivo čakalo. Navrhnuté opatrenia však odstraňujú len čiastkové boliestky, je to nesúrodý zoznam korekcií, ktoré hasia najaktuálnejšie problémy, ale chýba jednotná filozofia, bez ktorej nepomôže ani 50 takýchto kozmetických úprav,“ vysvetľuje Oravec.

List podpísali aj exminister školstva László Szigeti (SMK), šéf Zväzu maďarských pedagógov na Slovensku László Pék či rómski aktivisti. Výsledky Jurzycovho ročného ministrovania nedávno kritizovali aj poslanci mimoparlamentnej OKS. Školy dlhodobo trápia nízke platy pedagógov, nepriateľstvo zo strany rodičov, záľaha papierovania či nezáujem detí o výučbu, ktorá sa sústreďuje na vedomosti namiesto súvislostí. V posledných rokoch sa k tomu pridal nedostatok učebníc či kvalifikovaných učiteľov cudzích jazykov. Minister Jurzyca podľa OKS-károv s týmito problémami zatiaľ vôbec nepohol.

Mnohé pozitíva
Analytička Konzervatívneho inštitútu Zuzana Zimenová je spoluautorkou koncepcie. Mnohé zmeny vníma pozitívne – otvorenie trhu s učebnicami, väčšiu voľnosť pre školy čo a kedy učiť či nástup detí do školy. Upozorňuje však, že rezort zastal na polceste. „Mal by sa otvoriť trh s učebnicami, ale nevieme, či sa to týka aj vydávania učebníc. Školy budú môcť učiť voľnejšie, ale nedôjde k redukcii učiva,“ vysvetľuje na príkladoch, ktorých je podľa nej oveľa viac. „Ministerstvo akoby sa nechcelo pustiť do dlhodobých zmien,“ dodala. Aj preto napokon z projektu vycúvala a predstavila vlastný plán reformy.

Stanovisko ministra sa nám nepodarilo získať. „Dokument je v poriadku, len ho treba čítať s porozumením, pretože má veľmi široký záber,“ nesúhlasí s názorom kritikov štátny tajomník rezortu Jaroslav Ivančo. Je presvedčený, že bude mať úspech.