27.07.2012, 00:00

Tvrdý boj o poistenca prichádza

Len do septembra majú poisťovne šancu získať nových klientov a zvýšiť si tak cenu na trhu.

Zdravotné poisťovne sa pustili do boja o nových poistencov, ktorí by mohli pri prípadnom odpredaji štátu zvýšiť ich trhovú cenu. Márii Žilkajovej včera napríklad telefonovala pracovníčka Unionu, u ktorej bola pred piatimi rokmi poistená na cesty do zahraničia. „Vypytovala sa ma, či som s nimi bola spokojná, ponúkli mi nejaké ich nové služby a potom sa snažili vyzvedieť, či som spokojná so svojou súčasnou poisťovňou,“ povedala Žilkajová, ktorá vzápätí zavolala do redakcie HN. O zmene poisťovne sa môžu ľudia rozhodnúť do konca septembra.

Viac klientov, viac peňazí
Vzhľadom na ohlásený zámer jednej zdravotnej poisťovne zo strany Ficovej vlády majú teraz poisťovne náborom ľudí veľkú šancu, ako zvýšiť svoju hodnotu na trhu. Čím väčší poistný kmeň majú, tým viac peňazí dostávajú z verejných zdrojov. Zároveň platí, že s počtom poistencov rastie hodnota poisťovne.

„Čím je väčší poistný kmeň, tým je aj drahší. Pred zavedením parametra chorobnosti do prerozdeľovania poistného platilo tiež, že čím je poistný kmeň zdravší, tým je drahší, toto však už v súčasnosti úplne neplatí,“ povedal analytik INEKO Dušan Zachar. Každoročne sa pritom prepoistí množstvo ľudí. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou už na tento rok eviduje 111 803 prihlášok na zmenu poisťovne.

Union a Dôvera popierajú, že by robili nábory, aby sa snažili zvyšovať svoju hodnotu. „Už od svojho vzniku sme mali záujem o čo najväčší počet poistencov, ktorým chcela ponúkať svoje služby, keďže jej cieľom bolo a je dlhodobé podnikanie v oblasti zdravotného poistenia,“ napísala v stanovisku pre HN súkromná poisťovňa Union. Dôvera takéto úvahy považuje za irelevantné. „O predaji poisťovne naši akcionári ešte s nikým nerokovali a deklarujú aj naďalej vôľu zostať na trhu verejného zdravotného poistenia,“ povedala aj hovorkyňa Dôvery Monika Šimunová.

Podobnú skúsenosť ako Žilkajová má tiež Diana Schniererová, avšak so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou. „Pani, ktorá mi telefonovala, sa ma spýtala, či sa nechcem späť prepoistiť. Keď som to odmietla, ďalej sa ma už ani nesnažila presviedčať,“ povedala mladá Bratislavčanka. Podľa štátnej poisťovne je telefonický nábor poistencov efektívny spôsob komunikácie. „Vieme sa zamerať práve na tie oblasti, ktoré konkrétneho človeka zaujímajú najviac,“ odôvodnila hovorkyňa poisťovne Dana Gašparíková.

Nečestný nábor
Poisťovne poukazujú aj na nečestné nábory nových klientov. Všeobecná napríklad zaznamenala prípady, keď údajní poistní agenti konkurenčných poisťovní zavádzali jej poistencov nepravdivými informáciami. „Evidujeme aj prípady, keď našich poistencov navštívili neznáme osoby, ktoré ich klamlivo informovali o výmene ich preukazov. V nevedomosti podpísali ponúkané tlačivo a až následne zistili, že išlo o prihlášku do inej zdravotnej poisťovne,“ povedala Gašparíková.

Súkromné poisťovne sa od nečestného náboru dištancujú a prstom ukazujú na konkurenciu. „Aj klienti Dôvery sa stretávajú so snahou prepoistiť ich bez ich vedomia. Evidujeme v tejto veci viacero prípadov,“ povedala Šimunová bez toho, aby ich konkretizovala.