15.10.2010, 00:00

Porota HN: Odborníci hodnotia správanie sa vlády v oblasti ekonomiky a politiky

Radovan Ďurana, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz
úsporné opatrenia
Je zložité hodnotiť kroky vlády po krátkom čase, najmä keď prebrala verejnú kasu s obrovskou dierou. Pozitívne hodnotíme snahu konsolidovať verejné financie, na druhej strane však negatívne hodnotíme prílišné zvyšovanie daňovoodvodového zaťaženia a nedostatočne razantné úspory. Hoci nie je možné za taký krátky čas pripraviť a prijať zásadné reformy, vláda nevypracovala ani plán reformných a úsporných zámerov koalície do budúceho roka. Vyhýba sa otázkam konsolidácie rozpočtu sociálnej poisťovne, zvyšuje minimálnu mzdu v čase, keď čelíme vysokej nezamestnanosti, a nové pracovné miesta takmer nevznikajú. Na druhej strane vyvíja silnú iniciatívu smerom k transparentnejšiemu nakladaniu s verejnými zdrojmi, čo by z dlhodobého hľadiska malo priniesť pozitívne efekty.

sociálny balíček
Čo sa týka plošných opatrení vlády z hľadiska bežného občana, najväčší dosah bude mať návrh na zvýšenie daňového a odvodového zaťaženia, ktoré spôsobí navrhnuté zvýšenie DPH, spotrebných daní a zrušenie daňových a odvodových výnimiek.

Peter Goliaš, analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy
úsporné opatrenia
Privítal by som väčšie úspory, ale beriem to ako prvú pomoc ekonomike, po ktorej ešte v ďalších rokoch musí dôjsť k doliečovaniu. Dôležité je naplniť konsolidačný cieľ -- znížiť verejný deficit na 3 percentá HDP do roku 2013 s výhľadom na skoré dosiahnutie vyrovnanej bilancie tak, aby už nedošlo k významnejšiemu zvyšovaniu daní. Na to sú nevyhnutné reformy a prehodnotenie činnosti mnohých organizácií hradených z verejných zdrojov.

sociálny balíček
Vláda je pod tlakom Smeru pri prijímaní úsporných opatrení opatrná a skôr sa vyhýba nepopulárnym zásahom do sociálnych dávok. Zrejme aj z tohto dôvodu viaceré dávky pre sociálne slabších ľudí budú v roku 2011 reálne rásť.

Grigorij Mesežnikov, prezident Inštitútu pre verejné otázky
politická kultúra
Vidíme zásadnú zmenu v oblasti politickej kultúry, aj zmenu atmosféry vo vnútorných vzťahoch. Nová vláda dodržiava koncept liberálnej demokracie. Skončilo sa oslabovanie kontrolných mechanizmov parlamentu, bojkotovanie zasadnutí kontrolných orgánov, mimoriadnych zasadnutí parlamentu, diktát väčšiny, čoho svedkami sme boli pri predchádzajúcej koalícii. Ostali animozity medzi súperiacimi blokmi -- Matovič a facka, bitka s Kaliňákom.

praktické fungovanie vlády
Vláda je programovo pomerne korektná, zásadné konflikty sa neodohrali. Sme skôr svedkami rôznych prístupov, umiernenejších, radikálnejších, ale zhoda v zásadných veciach je. Koalícia má predstavu, ako by mala vyzerať spoločnosť pod ich vedením -- väčší priestor pre trhové mechanizmy, štíhlejší štát, nízky deficit, problém je, že pri riešeniach konkrétnych problémov ustupuje strategický prístup do úzadia a nastupuje rozhodovanie ad hoc s vysokou mierou impulzivity na základe reakcií spoločnosti a záujmových skupín. Ak vláda mení strategické rozhodnutia na základe reakcií mamičiek alebo pivárov, vzniká dojem, že nie je dostatočne silná. Tieto názory treba pozbierať v štádiu prípravy opatrenia a po dohode a prezentácii na verejnosti ich už nemeniť.

Ján Baránek, analytik agentúry Polis
politická kultúra
Štýl politiky koalície je bližší štandardom, na aké by sme mali byť zvyknutí. Chvalabohu, absentujú vulgarizmy od čelných predstaviteľov koalície. Koalícia viac-menej normálne komunikuje s médiami, nerobí principiálne rozdiely.

praktické fungovanie vlády
V tejto oblasti majú čo zlepšovať. Od začiatku nešťastne zvolili komunikáciu, že najprv sa ide s problémami von a potom sa prerokúvajú. Hoci ide o koalíciu ideovo rozdielnych strán, napríklad KDH a SaS, nepovažujem ju za nestabilnú. Určite sú vnútri pnutia či zemetrasenia, ale ak si spomenieme na predchádzajúcu vládu, nie je to nič nové. Mečiar aj Slota hrozili, že z koalície vystúpia, nakoniec sa všetko utriaslo. Čaká nás niečo podobné, ale vo výhľade roku nevidím hrozby rozpadu koalície.