StoryEditor

Billboardy porovnajú potrat s genocídou

26.06.2008, 00:01
Autor:
SITASITA
Podobnosti, ktoré existujú medzi umelým potratom a uznávanými formami genocídy, priblíži výstava s názvom Stop genocíde. "Je zložená z 15 billboardov, inštalujeme ju na troch letných festivaloch," informovala včera agentúru SITA Jana Tutková, predsedníčka združenia CBR Europe (Európske Centrum pre Bioetickú Reformu), ktoré za kampaňou stojí.

Výstavné panely budú znázorňovať, že medzi všetkými formami genocídy existujú silné paralely. "Sú dôležité, pretože tí, ktorí vykonávajú genocídu, to vždy nazývajú niečím iným. Zdôrazňujeme preto, že ide o genocídu formou umelého potratu, pričom slovo umelý potrat už stratilo svoj význam," dodala.

Výstava bude tiež poukazovať na súvislosti, ktoré medzi metódami, definíciou obetí či stratégiou genocídy existujú a sú evidentné aj v kontexte interrupcií, spresnila Tutková. Jej cieľom je aj vzdelávanie mladej generácie o histórii genocídy. Podobná kampaň s rovnakým obsahom začne od septembra aj na slovenských univerzitách. Vystavené tam budú veľké fotografie porovnávajúce telá detí po interrupcii s obeťami židovského holokaustu, africkými Američanmi zabitými v rasistickom lynčovaní, či s obeťami vyhladzovania komunistického režimu a ďalšími.

Podľa Tutkovej existuje niekoľko slovníkových definícií genocídy. "Jednou z nich je vyničenie národnostnej skupiny, u nás sú touto skupinou nenarodené slovenské deti," podotkla. "V Nemecku nacisti legálne zabíjali Židov, v USA otrokári a rasisti legalizovali zneužívanie a zabíjanie otrokov a v roku 1957 sa v Československu stalo legálnym zabíjať nenarodené detí pre akýkoľvek dôvod," uviedla. Aj keď motivácie sa líšia, výsledky sú tie isté - obrovský počet mŕtvych detí, dodala. Riešením genocídy v akejkoľvek podobe je podľa nej jej zakázanie.

Projekt preberá slovenské združenie zo Spojených štátov amerických, kde sa volá Genocide Awareness Project. Podobný už beží alebo sa rozbieha v Estónsku, Veľkej Británii, Švédsku, Poľsku a iných krajinách. Na Slovensku dostal názov Stop genocíde, má osloviť najmä mladých ľudí, povedala Tutková.

CBR Europe stálo spolu s občianskym združením Pastor bonus v minulom roku aj za kontroverznou kampaňou, ktorej cieľom bolo odtabuizovanie témy umelých potratov. V septembri rozmiestnili obaja partneri po celom Slovensku 500 billboardov, na ktorých boli telíčka po potrate a 100 kusov A3 plagátov v mestskej hromadnej doprave v Bratislave.

Európske Centrum pre Bioetickú Reformu je nezávislým občianskym združením, ktoré usiluje o spravodlivosť voči nenarodeným tým, že bráni právo na život každého človeka od momentu počatia ľudského života. Vo svojich projektoch zameraných na vzdelávanie širokej verejnosti využíva know-how amerického Centra pre bioetickú reformu a spolupracuje s niekoľkými podobnými organizáciami v Európe.

Občianske združenie Pastor bonus vzniklo v roku 2005 a jeho cieľom je šírenie myšlienok solidarity, vzájomnej tolerancie medzi ľuďmi a prinášanie mravných hodnôt vedúcich k ozdraveniu spoločnosti. Svoj cieľ napĺňa organizovaním všestranných aktivít na zabezpečenie realizácie svojho poslania. Kampaň vraj financovali slovenskí podnikatelia, ktorí si však neželajú byť zverejnení a časť bola financovaná z darov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
15. apríl 2024 22:00