StoryEditor

Známka pre naše školstvo? Dva mínus

09.09.2008, 00:00
Ani dobré, ani zlé. Asi takto vidia ľudia školstvo na Slovensku. Priemerná známka, ktorou ocenili prácu učiteľov, riaditeľov a úradníkov na ministerstve školstva je 2,5 - teda dva mínus, alebo lepšia trojka. Pohľad obyvateľov na kvalitu vzdelávania na základných, stredných aj vysokých školách skúmala v exkluzívnom prieskume pre HN agentúra Focus.

Priemer? V poriadku by bola jednotka alebo dvojka, trojka sa už považuje za neúspech, tvrdia školskí analytici. "Školská reforma je súčasťou úsilia ministerstva školstva o to, aby sa úroveň slovenského školstva zvyšovala,“ reagovala na výsledky prieskumu hovorkyňa rezortu Dana Španková.
Slováci sa zhodli
"Zaujímavé je, že priemerná známka medzi dva-tri bola v každej sledovanej skupine, takže medzi obyvateľmi je zhoda,“ hovorí Martin Slosiarik z agentúry Focus. Napriek tomu je možné povedať, že o čosi kritickejší ku kvalite škôl boli obyvatelia väčších miest, vysokoškolsky vzdelaní a mladší ľudia. Naopak, vidiek, obyvatelia so základným vzdelaním a starší ľudia vidia školstvo v ružovejších farbách. Je dva mínus dobrý či zlý výsledok? "To, že respondenti pri hodnotení skĺzavali do priemeru, podľa mňa znamená, že ľudia vnímajú školstvo tak, že to nie je nič tragické, ale je stále čo zlepšovať,“ dodáva Slosiarik. O skôr pozitívnom vnímaní škôl svedčí aj počet respondentov, ktorí školstvu dali päťku - len tri percentá v porovnaní s každým deviatym, ktorý dal jednotku. Ako priemerne kvalitné videli respondenti zhodne základné, stredné aj vysoké školy.
V predvečer spustenia školskej reformy teda akoby Slováci vyjadrili spokojnosť s doterajším systémom. "Vzdelanie nie je na Slovensku toptéma,“ pripúšťa mierny nezáujem spoločnosti o školstvo Slosiarik. Školy v zásade rodičom nerobia vrásky na čele. "Väčšina rodičov je možno takých, že kým nie sú vypuklé problémy, kým dieťa nosí dobré známky alebo aspoň priemerné, kým nemá dvojku zo správania a naučia ho na prijímačky na strednú školu, tak nemá dôvod sa starať,“ hovorí školská analytička Zuzana Humajová. Vzdelanie ako hodnotu podľa nej vníma na Slovensku stále príliš málo ľudí. "Školstvo je na okraji verejného záujmu, politici sa tejto téme veľmi nevenujú a ľudia si potom až tak neuvedomujú súvislosť medzi dobrou školou a úspechom na trhu práce a rastom ekonomiky v budúcnosti,“ pritakáva analytik Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Košťál.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok

Aj učitelia vidia priemer
Ako priemernú vidia kvalitu školstva aj oslovení učitelia. "Som prekvapený, pretože ja by som dal skôr trojku, a to som riaditeľ. Priemer však určite dosahujeme a pri tých financiách, ktoré do školstva tiekli, si môžeme gratulovať,“ hovorí Dušan Noga, riaditeľ športovej ZŠ Kalinčiakova v Bratislave. "Pýtali sme sa učiteľov v praxi a nemajú pocit, že školy sú katastrofálne. Tiež by dali priemernú známku,“ spomína zatiaľ nezverejnený prieskum Humajová. Ak je niečo, čo by učitelia privítali, je väčšia ústretovosť rodičov. "Rodičom záleží iba na známkach, ale keď väčšmi tlačíme, potom už nie sme takí populárni,“ hovorí Jana Weiszová, zástupkyňa riaditeľa na jednej z handlovských základných škôl.

Prečítajte si aj:
Školy si dnes zaslúžia dvojku

Rozhovor. Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) pre HN:

Slovenské školstvo hodnotí verejnosť na dva mínus. Akú známku by ste mu dali vy?
V súčasnosti dvojku. Slovenské školstvo má svoju dlhodobú tradíciu a kvalitu a vždy bolo považované za jedno z najlepších. Svedčí o tom aj to, že absolventi našich škôl sa vedia uplatniť v zahraničí. Ostávajú však dve oblasti, v ktorých je potrebné zlepšenie. Na jednotku nie je jazyková vybavenosť žiakov a to, čo nám naznačuje hodnotenie PISA – viac tvorivosti, individuálne presadenie sa a uplatnenie vedomostí pri riešení praktických úloh.

Celý článok >>

Prečítajte si aj:
V medzinárodnom porovnaní sú slovenskí žiaci podpriemerní

Hoci verejnosť hodnotí školy na Slovensku horšou dvojkou, medzinárodné porovnanie dopadlo horšie. Slovenskí žiaci vo veku 15 rokov zaostávajú v porovnaní s rovesníkmi z tridsiatky vyspelých štátov OECD v čitateľskej, matematickej aj prírodovednej gramotnosti. V najväčšom medzinárodnom prieskume v oblasti vzdelávania a jeho výsledkov PISA 2006 sa zaradili kvalitou vzdelania na podpriemerné priečky v poslednej tretine rebríčka.

Celý článok >>
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 15:27