StoryEditor

Výhody a nevýhody on-line nakupovania

23.09.2003, 00:00

Nakupovanie cez internet má svoje kladné aj záporné stránky. Za hlavnú prednosť tohto druhu obstarávania sa často považuje nižšia cena tovarov a služieb oproti klasickým obchodom, ktorá vychádza údajne z nižších nákladov virtuálnej predajne. Podnikateľ totiž nemusí platiť za nájom či kúpu obchodu. Zároveň nemá náklady s financovaním energií, údržbou priestorov či platmi obsluhujúceho personálu. Lepšia cena vo virtuálnych predajniach však nie je vždy pravidlom.
"Tvrdenia o nižší nákladoch on-line predajní môžu byť pravdivé pri malých obchodoch. Pri veľkých predajniach sú však často iba mýtom. Veľká predajňa si totiž vyžaduje dobrý softvér, ktorý zvládne objednávkový systém, evidenciu klientov a ďalšie funkcie od zadávania produktov do obchodu až po tlač poštových poukážok. A cena takého programu, vyrobeného na mieru, môže dosiahnuť až pol milióna korún. Väčší portál pritom musí obhospodarovať aj viac zamestnancov, ktorí sa starajú nielen o objednávky, ale aj o následný servis v prípade reklamácií. Náklady veľkej virtuálnej predajne sú tak spravidla porovnateľné s kamenným obchodom," argumentuje spoločnosť Lomtech, ktorá prevádzkuje stránky www.pcshop.sk, www.shopping.sk a www.profiaukcie.sk.
Hlavnú výhodu nákupu na internete prevádzkovatelia predajní vidia skôr v pohodlnosti. "Zákazník si môže otvoriť aj viacero stránok naraz a veľmi rýchlo nájsť to, čo hľadá. Tím ušetrí čas, ktorý by musel stráviť chodením z jedného obchodu do druhého. Nakupovanie v on-line prevádzkach pritom nie je nijako obmedzené otváracími hodinami. Zákazník sa do predajne môže prihlásiť sedem dní v týždni v ktorúkoľvek hodinu," opisuje Roman Behro, riaditeľ firmy Zoner, správcu stránok www.slovaknet.sk a www.inshop.sk.
Kupovaný tovar však zákazník vidí iba na obrazovke. Môže si síce o ňom prečítať podrobné informácie, pozrieť obrázok, dokonca preklikať sa až na stránku výrobcu. No nemôže si ho obzrieť, chytiť do ruky a vyskúšať ešte pred jeho zaplatením, čo je zjavnou nevýhodou. Pri objednávkach cez internet by klient mal počítať aj s platením poštovného a balného. Ich výška sa v priemere pohybuje od 30 do 60 korún. Pri donáškach kuriérom však môže presiahnuť aj 100 korún. Internetové predajne občas ponúkajú pri nákupoch nad istú hodnotu aj dovoz tovaru zdarma.
Nedostatkom nákupu prostredníctvom celosvetovej siete sú aj dodacie lehoty. Tie obchodníci zvyčajne uvádzajú podľa druhu tovaru od 7 do 14 dní, resp. od 14 do 31 dní. Vo výnimočných prípadoch môže zákazník na tovar čakať aj o niečo dlhšie. Problémy s vybavovaním objednávok môžu nastať najmä v období zvýšeného dopytu, teda napríklad pred Vianocami. Preto, ak sa človek rozhodne obstarať darčeky pod stromček on-line, mal by tak spraviť v dostatočnom predstihu.
V prípade, že človek celý deň nevysedáva doma, môže sa stať, že si bude musieť objednaný tovar vyzdvihnúť na pošte. Tím sa pohodlie obchodovania z obývačky do značnej miery vytráca. Ďalšie nepríjemnosti klientovi môžu vzniknúť v prípade reklamácie nedostatkov. Čakajú ho totiž dodatočné starosti a náklady s balením a odosielaním kúpenej veci.

Ako je to s nakupovaním cez internet

Výhody
- nákup prebieha pohodlne, napríklad priamo v obývačke
- klient nie je obmedzený otváracími hodinami
- kupujúci môže naraz prechádzať aj viacero predajní a porovnať ich ponuky, čím šetrí čas
- v internetových obchodoch býva tovar lacnejší ako v klasických predajniach

Nevýhody
- tovar si zákazník nemôže chytiť, prezrieť, vyskúšať
- pri nákupe platí aj za poštovné, balné a pripojenie do siete
- dodanie tovaru môže trvať aj viac ako mesiac
- môže sa stať, že objednávku si klient bude musieť vyzdvihnúť na pošte

Porovnanie cien internetových a klasických predajní

Televízor Panasonic TX 25 - CK1P
Predajňa Cena
www.alfashop.sk 13 990 Sk
www.diggi.sk 14 820 Sk
Nay elektrodom 12 990 Sk

Digitálny fotoaparát Minolta Dimage F 300
Predajňa Cena
www.bigmarket.sk 32 387 Sk
www.exeshop.sk 28 368 Sk
Nay elektrodom 29 990 Sk

Kniha Pán prsteňov - Spoločenstvo prsteňa (ilustrované)
Predajňa Cena
www.brloh.sk 379 Sk
www.fandom.sk 399 Sk
Tesco 399 Sk

CD Misha - Colors In My Life
Predajňa Cena
www.doorz.sk 309 Sk
www.dunaj.sk 330 Sk
Tesco 299 Sk

Koľko času Slováci trávia za týždeň na internete
Menej ako hodinu 10,70%
1 až 2 hodiny 7,70%
2 až 3 hodiny 4,40%
3 až 5 hodín 3,60%
5 až 10 hodín 2,30%
Viac ako 10 hodín 2,00%
Nevie 2,00%
Nepoužíva internet 67,20%
Prieskum z júna 2003 na vzorke 1 126 respondentov
Zdroj: Agentúra MVK

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
08. máj 2024 01:02