13.07.2016, 00:30

Choroba či úraz v cudzine? Tu sú rady pre vás

Počas dovolenky chcete žiť intenzívnejšie, cestovať, športovať, ochutnávať a skúšať nové veci. Choroba a úraz k plánovaným zážitkom v cudzine nepatria, ale treba ich vedieť zvládnuť.

Choroba či úraz v cudzine? Tu sú rady pre vás

Pred dovolenkou sa snažíte vybaviť čo najviac a na seba nemyslíte. Čaká vás predsa slnko, more a relax vo vytúženom letovisku. A práve keď to najmenej čakáte, môže sa ozvať zub, chytí vás žlčník, nešťastne spadnete na výlete alebo pri športovaní.

Vedeli ste, že dovolenkári v zahraničí najčastejšie hľadajú pomoc u zdravotníkov kvôli tráviacim ťažkostiam, alergiám, dermatitídam, infekciám dýchacích ciest a rôznym poraneniam, či zlomeninám rúk a nôh?

Ak neočakávane ochoriete počas dočasného pobytu v zahraničí, počas dovolenky, ale aj služobnej cesty či štúdia, máte ako občan Európskej únie nárok na akékoľvek lekárske ošetrenie, ktoré nemôže počkať do vášho návratu domov. Máte rovnaké práva na zdravotnú starostlivosť ako poistenci krajiny, v ktorej sa nachádzate.

Európsky preukaz zdravotného poistenia

Počas všetkých ciest do zahraničia – dovoleniek, služobných ciest, brigád, študijných pobytov - by ste mali mať so sebou svoj európsky preukaz zdravotného poistenia (EPZP). Je fyzickým dôkazom toho, že ste poistený v krajine Európskej únie a zjednoduší proces platby a náhrady výdavkov.

Ak nemáte európsky preukaz alebo ak ho nemôžete použiť (napríklad absolvujete ošetrenie v súkromnom zdravotníckom zariadení), nemôžu vám odoprieť ošetrenie. Môže sa stať, že zaň budete musieť zaplatiť vopred a vaše výdavky si necháte preplatiť po návrate domov.

Európsky preukaz zdravotného poistenia získate bezplatne vo vašej zdravotnej poisťovni. Pred cestou na dovolenku si najprv skontrolujte, či už máte „kombinovaný preukaz“.

To je dvojstranný doklad: z jednej strany je modrý Európsky preukaz zdravotného poistenia a z druhej preukaz poistenca niektorej slovenskej zdravotnej poisťovne. Ak takýto doklad nemáte, požiadajte svoju zdravotnú poisťovňu o jeho vystavenie. Môžete tak urobiť osobne, telefonicky, či e-mailom. Európsky preukaz vám vystavia maximálne do 30 dní odo dňa podania žiadosti a platí 10 rokov.

Najlepšia alternatíva - kombinácia poistenia

Pri cestovaní v rámci Európskej únie nie ste povinný mať cestovné poistenie. Ani Európsky preukaz zdravotného poistenia vás neuchráni od všetkých výdavkov, preto sa ako najlepšia alternatíva javí kombinácia komerčného cestovného poistenia a využitia výhod európskeho preukazu zdravotného poistenia.

Európsky preukaz nepokrýva tieto náklady:
• záchranné služby
• horskú záchrannú službu
• prevoz zo zahraničia domov do SR v prípade vážneho ochorenia alebo úrazu
• náklady pri ošetrení v zdravotníckom zariadení a u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí nie sú napojení na miestny systém verejného zdravotného poistenia
• náklady na plánované ošetrenie v inej krajine Európskej únie
• stratu alebo krádež majetku

Výhody Európskeho preukazu oproti komerčnej poistke:
• nárok rozsahu zdravotnej starostlivosti nie je obmedzený maximálnou finančnou čiastkou
• nárok nie je obmedzený na choroby vyskytujúce sa u poistenca po prvý raz pri pobyte v inom členskom štáte, vzťahuje sa aj na chronické ochorenia
• ak trpí osoba chronickým ochorením, vyžadujúcim pravidelnú starostlivosť napr. dialýza, je potrebné, aby si pacient pred vycestovaním dohodol jej poskytnutie so zahraničným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Poisťovňa mu môže byť pri tom nápomocná
• poskytovatelia napojení na verejný systém zdravotného poistenia v iných členských štátoch únie sú povinní nárok na základe EPZP uznávať

Úplný zoznam druhov lekárskej starostlivosti a liečby, na ktoré sa vzťahuje európsky preukaz zdravotného poistenia neexistuje, princípom je poskytnutie nevyhnutného ošetrenia alebo liečby, ktoré nie je možné odložiť až do návratu do domovskej krajiny.

Nezabúdajte však, že systémy zdravotnej starostlivosti a sociálneho zabezpečenia nie sú vo všetkých členských štátoch Európskej únie rovnaké. V niektorých krajinách sa napríklad platí za ošetrenie priamo u lekára alebo v nemocnici, zatiaľ čo v iných pacienti vôbec neprichádzajú do styku s finančnou stránkou ošetrenia.

S európskym preukazom zdravotného poistenia máte nárok na zdravotnú starostlivosť a na náhradu výdavkov, ktoré vám vznikli, za rovnakých podmienok ako občania krajiny, v ktorej sa nachádzate. Ak je ošetrenie bezplatné pre miestnych obyvateľov, nemusíte platiť ani vy.

Ak je za ošetrenie potrebné zaplatiť, môžete požiadať o náhradu výdavkov vnútroštátnu inštitúciu a získať ju priamo počas vášho pobytu v danej krajine alebo o náhradu požiadať vašu zdravotnú poisťovňu po návrate domov. Vaše výdavky budú uhradené podľa pravidiel a sadzieb platných v krajine, v ktorej ste boli ošetrený.

Získate teda náhradu celej sumy alebo budete musieť zaplatiť poplatky, ktoré znášajú pacienti podľa pravidiel platných v krajine, kde došlo k ošetreniu. Vaša poisťovňa môže prípadne rozhodnúť o náhrade celých nákladov podľa svojich vlastných pravidiel.

Ak máte pochybnosti o vašich nárokoch a chcete si ich pred ošetrením overiť, každá krajina únie má aspoň jedno národné kontaktné miesto, ktoré vás informuje, či máte nárok na náhradu výdavkov a v akom rozsahu.

Nákup liekov na lekársky predpis v zahraničí

Lekársky predpis vystavený lekárom v jednej krajine je platný vo všetkých štátoch Európskej únie. Predaj niektorých liekov nemusí byť v iných štátoch povolený, dostupnosť môže byť obmedzená alebo môžu mať iný názov. Svojho lekára môžete požiadať o recept platný v únii, tzv. cezhraničný predpis.

Neexistuje osobitný vzor alebo formát predpisu určený na použitie v inej krajine Európskej únie. Recept, ktorý by ste použili doma, by mal obsahovať dostatočné informácie na to, aby ste ho mohli použiť v inej krajine únie.

Lekársky predpis musí obsahovať aspoň tieto údaje:

• údaje o pacientovi: celé priezvisko a meno, dátum narodenia
• dátum vydania predpisu
• údaje o predpisujúcom lekárovi: celé priezvisko a meno, odbornú kvalifikáciu, priame kontaktné údaje, adresu pracoviska (vrátane krajiny) a podpis (vlastnoručný alebo digitálny)
• údaje o predpisovanom lieku: jeho bežný názov (nie obchodnú značku, ktorá môže byť odlišná v inej krajine), formu (tablety, roztok, atď.), množstvo, koncentráciu a dávkovanie.

Ak budete musieť požiadať o vydanie lieku v zahraničí, alebo ak vám v zahraničí vystavili predpis, ktorý budete musieť použiť v doma, skontrolujte si, či lekár do predpisu zahrnul všetky tieto informácie.

Budete mať istotu, že lekárnik v inej krajine Európskej únie ľahko porozumie predpisu a správne identifikuje liek a jeho dávkovanie. Na lieky sa vzťahujú pravidlá krajiny, v ktorej sa vydávajú.

Lekárnik bude pri výdaji liekov uplatňovať napríklad iné denné dávkovanie, aké je známe u nás. Elektronický predpis vám nemusia uznať mimo domovskej krajiny, preto lekára požiadajte aj o papierovú kópiu.

Vďaka Európskemu preukazu máte nárok na rovnaké zdravotné ošetrenie ako občania krajiny, v ktorej ste na dovolenke. V lekárni zaplatíte rovnakú cenu ako osoba, ktorá je poistená a žije v danej krajine. Je teda možné, že v niektorých krajinách EÚ nebudete platiť nič, kým v iných budete pravdepodobne musieť zaplatiť určitú sumu ako príspevok na náklady za vaše lieky.

Bez európskeho preukazu zdravotného poistenia, v lekárni zaplatíte plnú cenu lieku. Po návrate domov by ste svoju poisťovňu mali požiadať o náhradu.

Dôležité je vopred sa informovať, do koľkých dní od vypísania receptu vám liek v tej-ktorej krajine vydajú. Napríklad v Českej republike sa lieky musia vydať do 14 dní od vypísania receptu.

Volanie v núdzi – stačí si zapamätať číslo 112

Číslo 112 funguje vo všetkých členských štátoch Európskej únie súbežne s vnútroštátnymi číslami tiesňového volania. Ak ich poznáte, môžete ich použiť – služba bude rovnaká. Číslo 112 nie je informačnou službou, použite ho len v núdzových situáciách.

Najprv budete spojený s operátorom, ktorý vás presmeruje na potrebnú pohotovostnú službu. Komunikovať budete v jazyku krajiny, v ktorej sa nachádzate, v niektorých štátoch aj v angličtine a v iných európskych jazykoch. To závisí len od prevádzkovateľa, neexistuje štandardný alebo minimálny rozsah jazykov, v ktorých sa musí táto služba poskytovať.

Ak nie ste schopný dorozumieť sa alebo neviete presne, kde sa nachádzate, operátor odovzdá núdzovým službám všetky dostupné informácie o vašej polohe (napr. adresu pevnej linky, z ktorej voláte, alebo polohu vášho mobilného telefónu).

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.