07.08.2014, 00:54

Slovenka, ktorá chce naučiť rozprávať svet

Deti sa nerady učia, keď musia. Ale učenie milujú, keď sa pri ňom môžu hrať. Projekt Speekle učí rozprávať deti, ktoré majú problém s výslovnosťou.

Predstavenie projektu

Správna hláska uspí aj draka

„Väčšina detí, až 70 percent, ktoré majú ľudia v produktívnom veku, má nejakú rečovú poruchu,“ rozpráva Veronika Štrbáková pred porotou. Takéto deti musia navštevovať logopéda. Druhý problém je, že deťom a dokonca ani rodičom sa často nechce cvičiť správnu výslovnosť doma a musia sa do toho nútiť.

„Speekle sú logopedické hry, ktoré deti zábavnou formou motivujú k rečovým cvičeniam,“ pokračuje Štrbáková a pridáva aj príklad – v jednej z hier dieťa uspáva draka vyslovením písmena š, ktoré je u mnohých detí problémové. Aplikácia rozoznáva detský hlas a drak zaspí iba v prípade, že dieťa hlásku vysloví správne. „Výsledky zbierame a rodič či logopéd si môže kontrolovať, ako dieťa napreduje,“ hovorí Štrbáková.

Predaj produktu majú autori tiež vymyslený. „Rodičovská licencia stojí 33 eur plus pripravujeme logopedickú licenciu,“ dodáva Štrbáková. A keďže nielen slovenské deti majú problém s vyslovovaním, chce Speekle expandovať do zahraničia.

Otázky a odpovede

Ktorý odborník vás odporúča?

Štrbáková ledva dopovie a už sa slova chytá Rastislav Kulich z Googlu. „Videl som, že máte iba program na Windows. Dúfam, že máte v pláne byť na viacerých platformách,“ zaujíma sa. Štrbáková ho uisťuje, že riešenie je na ceste. Produkt sa im prispôsobí. Michala Trubana zaujíma, koľko ľudí si aplikáciu stiahlo a koľko peňazí už zarobili.

„Stiahlo si ju už asi tisíc ľudí. Väčšina ju aj aktívne používa,“ tvrdí Štrbáková. Rasťo Kulich chce vedieť, do akých jazykov by sa dal produkt transformovať. Štrbáková však ubezpečuje, že rečové chyby sú vo všetkých jazykoch takmer rovnaké. „Keď budeme chcieť ísť napríklad do Nemecka, oslovíme miestneho logopéda, ktorý nám povie, aké má nemčina najčastejšie rečové chyby,“ vysvetľuje spoluautorka. „Prečo vlastne chcete ísť do zahraničia?“ nerozumie plánom Michal Matys. Dôvod je podľa Štrbákovej, že Slováci nie sú zvyknutí platiť za softvér. „Naša motivácia je aj zohnať viac zákazníkov,“ hovorí.

Investorov však zaujíma najmä to, či spolupracujú s odborníkmi. „Minulý rok sme boli na logopedickej konferencii a sami lekári nás motivovali vytvoriť verziu aj pre nich. Dovtedy sme o tom ani nerozmýšľali. Dokonca je tu požiadavka z Nemecka od lekára, ktorý plánuje vytvoriť logopedické centrum,“ prekvapí investorov Štrbáková. Peter Krištofovič sa preto pýta, ktorý odborník ichaplikáciu odporúča. „Máte natočené nejaké video, demo s odborníkmi, ktorí to odporúčajú?“ pýta sa.

Hodnotenie

Inšpirujte sa kosmodiskom

„Odporúčal by som vám kvantifikovať výsledky. Pri prezentácii uvádzajte, aký je rozdiel medzi dieťaťom, ktoré váš program používa, a tým, ktoré ho nepoužíva, aby bolo jasné, prečo by si ho mali rodičia kupovať,“ vyrukuje s radou Michal Truban. Štrbáková ubezpečuje, že toto sa začne s príchodom logopedických licencií.

Pridáva sa aj Peter Krištofovič z Poštovej banky. „Na vašej stránke mi chýba nejaké video s deťmi, ako sa učia správne hovoriť. Môžete sa inšpirovať reklamami na kosmodisk,“ hovorí s úsmevom a dodáva aj radu, aby spolupracovali so škôlkami. „Najmite si človeka, ktorý bude večer zaspávať s dobrým pocitom, koľko toho predal,“ uzavrel Krištofovič. „Najskôr to validujte doma a potomsi zožeňte zahraničného partnera, ktorý vám pomôže presadiť sa na zahraničnom trhu,“ hovorí Ivan Štefunko z Neulogy. „Využil by som na to najmä odborné konferencie,“ dodáva.


Verdikt poroty


Majte za chrbtom odborníkov. A uspejete aj v zahraničí

Michal Matys, spolumajiteľ Translata a EuroCoc
Sám som chodil ešte pred piatimi rokmi k logopédovi, takže viem, čo je to cvičiť. Skúste získať čo najviac „pečiatok“ logopedických komôr, ktoré sa za váš produkt postavia. A naozaj investujte do konferencií aspoň v okolitých štátoch.

Michal Truban, spolumajiteľ Websupportu
Venujte sa viac predaju ako programovaniu. Dokonca si myslím, že 80 percent by mal tvoriť predaj a iba 20 percent programovanie. Tento produkt je veľmi dobrý, ale musíte popracovať na marketingu, predaji a aj na tom, ako služba zarába.

Rastislav Kulich, country manager Googlu
Súhlasím s tým, čo povedali moji kolegovia, produkt už máte, potrebujete predať svoj koncept. A odporúčal by som vám získať odporúčania logopedických komôr. Máte výborný produkt, za ktorý sú rodičia ochotní platiť, a to aj na Slovensku.

Peter Krištofovič, člen predstavenstva, Poštová banka
Páči sa mi vaša myšlienka, ale potrebujete ju najprv predať, až potom vyrábať. Natočte video o tom, ako to deťom pomáha. Keď rodič uvidí, že to pomáha, bude ochotný do toho investovať peniaze. Ľudia sú ochotní zaplatiť za riešenie ich problému. Ale potrebujú vidieť výsledky.

Ivan Štefunko, predseda predstavenstva, Neulogy
Na vašom mieste by som investoval peniaze do konferencií, videa a možno aj externých programátorov. Pokojne aj dvetisíc eur. V zahraničí si preverte veľkosť trhov, aby ste zistili, či sa vám tam vôbec oplatí ísť.


Zaujal vás náš projekt? Ozvite sa na adresu matej.duman@ecopress.sk


O projekte Speekle

Speekle je softvérový systém na podporu rečovej terapie pre detí v predškolskom veku. Pozostáva z hernej platformy TalkLand a webovej aplikácie. V hernom svete sú deti motivované vykonávať logopedické cvičenia. Každá hra navyše poskytuje dieťaťu okamžitú spätnú väzbu. Cez softvér môžu pokrok dieťaťa sledovať rodičia aj logopéd. Od poroty očakávajú rady v oblasti expanzie do zahraničia a kontakty na ľudí, s ktorými by mohli spolupracovať.

O Veronike Štrbákovej

Je tvárou projektu Speekle. Študuje na fakulte informatiky a informačných technológií a v tomto projekte má úlohu programátorky. Speekle vznikol na pôde Slovenskej technickej univerzity.

Vďaka porote sme získali kontakty

Veronika Štrbáková, Speekle

Prečo ste sa prihlásili do projektu Nájdite si biznis s HN?

Fungujeme už takmer dva roky. Chceli sme od poroty počuť názory na naše plány a úspechy. Od skúsených ľudí sme chceli vedieť, či na to ideme správne, a tiež sme sa chceli prezentovať v médiách.

Ako vám účasť v projekte pomohla?

Porotcovia boli spokojní a so všetkými sme nadviazali nejakú spoluprácu. Získali cenné kontakty a rady.

Dali vám investori nejaké rady, ktoré ste uviedli do praxe?

Dostali sme radu, že máme natočiť promo video, a rovno nám dali kontakt na človeka, ktorý nám pomôže. Tiež nám hovorili, ako sa máme prezentovať pred zahraničnými investormi, a presne to sme potrebovali.

 


Čo dnes nájdete v novej prílohe Hospodárskych novín Startupy

  • príbeh úspešného slovenského startupu
  • rady kde a ako preraziť, ak plánujete rozbehnúť biznis
  • všetko o startupových konferenciách

 

Špecializovanú prílohu nájdete v dnešných tlačených HN.
 

Alebo si môžete jednoducho objednať pdf vydanie cez SMS na váš mail TU.