"Na Slovensku v oblasti starožitných predmetov prevládajú skôr zberatelia než investori," myslí si majiteľka jedného zo starožitníctiev Eva Hasíková. Podľa jej slov takíto investori však nemajú dlhodobý záujem a sústreďujú sa na to, čo práve "letí". Mnohokrát sa investičné nákupy spájajú spolu so zariaďovaním nehnuteľnosti, potom aktivita takýchto ľudí opadne. "Mnohé svetové významné súkromné zbierky však vznikali počas niekoľkých desaťročí," konštatuje. Bohatšie vrstvy totiž podporovali začínajúcich autorov a odkupovali ich diela. Postupom času sa z mnohých z nich stali uznávaní umelci a hodnota ich prác sa niekoľkonásobne zvýšila. Medzi najvýznamnejších mecenášov svetového umenia patria americké miliardárske rodiny Guggenheimovcov či Rothschildovcov.
Situácia na trhu s výtvarným umením je o niečo lepšia. Z aukcií síce takmer vymizli dražitelia schopní a ochotní minúť na jednej aukcii milión a viac, na druhej strane sa na scéne objavila iná spoločenská vrstva. "Dá sa povedať, že záujem o umenie má konečne aj takzvaná stredná trieda," konštatuje Nina Gažovičová z aukčnej spoločnosti Soga. Rozšírenie je podľa jej slov pozitívnym krokom, aj keď umelecký obchod stráca na doterajšom imidži výnimočnosti. Na trh by to malo mať kladný vplyv, keďže sa zvyšuje počet kupcov, a tým aj možnosti predaja. Tento segment sa sústreďujú iba na vopred starostlivo vybrané diela. Ich počínanie je v porovnaní s bohatšími zberateľmi v mnohom rozdielne. "Hlavne je racionálnejšie," konštatuje. Kúpna sila novej klientely je zrejme do istej miery limitovaná. Preto pri licitovaní nepodliehajú iracionálnym impulzom a dražia veľmi uvážlivo. Nemôžu si totiž dovoliť neúmerne zvyšovať cenu.
Slovenskí zberatelia sú podľa jej slov pomerne konzervatívne založení. "Najväčší záujem je o slovenskú tvorbu z prvej polovice dvadsiateho storočia, ako je napríklad Martin Benka," konštatuje Gažovičová. Zodpovedajú tomu aj ceny. Obraz Martina Benku bol najvyššie vydražením slovenským obrazom. Cena predstavovala 1,2 milióna korún. Avšak záujem rastie aj o modernejšie umenie, najmä o šesťdesiate roky. "Situácia sa začína meniť aj smerom k modernému umeniu, nedávno sme zorganizovali prvú aukciu fotografií," dodáva Gažovičová.
Najvyššie vydražené diela* | |||
Autor | Dielo | Rok diela | Cena |
Dominicus van Wijnen | Pokušenie sv. Antona | okolo 1680 | 3 500 000 |
David Teniers ml | Pustovňa antonitov | okolo 1640 | 1 600 000 |
Taliansky manierista | Víťazstvo kríža | 1520 - 1590 | 1 400 000 |
Carlo Dolci | Adorujúca Panna Mária | 2. pol. 17. storočia | 1 250 000 |
Martin Benka | Z Liptova | okolo 1932 | 1 200 000 |
Martin Benka | Očarený krásou | 1942 | 1 115 000 |
Martin Benka | Nad rodným krajom | 1944 | 1 040 000 |
Ľudovít Fulla | Madona s anjelmi | 1949 | 1 000 000 |
Ľudovít Fulla | Líšky v sade | 1967 | 1 000 000 |
František Foltýn | Zátišie | 1923-25 | 825 000 |
Armand Schönberger | V kaviarni | 1932 | 825 000 |
Zdroj Soga | |||
*Za roky 1997 - 2002 |