Marion Cotillard, Daniel Day-Lewis, Tilda Swinton a Javier Bardem. Štyria herci, ktorí si v noci z nedele na pondelok odniesli z 80. ročníka udeľovania Oscarov zlaté sošky v hlavnej a vo vedľajšej hereckej kategórii. Na prvý pohľad úplne rozdielne herecké typy spája jedna vec: nik z nich nie je Američan. Amerika síce najprestížnejšiu filmovú udalosť roka zorganizovala opäť vo veľkom štýle, jej "akademici" sa však do elitného hereckého oscarového klubu rozhodli tento rok zapísať Francúzku, Španiela a dvoch Britov. Hollywood tak v tomto smere "ostal na ocot". Jeho lesk však z ceremoniálu v žiadnom prípade nezmizol. A americký film Táto krajina nie je pre starých vyniesol americkým bratom Coenovcom štyri sošky Oscara. Červeno-čierna noc Skôr, než sa všetky pohľady začali upierať na moderátora večera Jona Stewarta a kým na pódiu odzneli prvé ďakovné reči, v centre pozornosti bol jednoznačne červený koberec. Hviezdy v hviezdnych modeloch hviezdnych návrhárov zdravili fanúšikov, rozprávali sa s novinármi, pózovali pred objektívmi fotoaparátov z celého sveta. Módne magazíny vyberali najlepšie oblečené dámy večera a zároveň čakali na módne faux-pas. Veľké prešľapy sa však tento rok nekonali, herečky stavili predovšetkým na noblesnú čiernu a vášnivú červenú. Dominovali róby dlhé až po zem. Splnili sa tak predpovede módnych tvorcov, ktorí tvrdili: elegancia tentoraz prevládne nad extravaganciou. Blesky fotoaparátov priťahovali najmä Nicole Kidman, Hilary Swank, Cate Blanchett, Helen Mirren, ale aj Heidi Klum či tehotná Jessica Alba. Punkovo-rockovým štýlom vynikala scenáristka filmu Juno Diablo Cody. Červený koberec bol však iba začiatkom. Najdôležitejšie a najemotívnejšie okamihy patrili vyše trojhodinovej šou.
O Iraku aj psychopatických vrahoch K oscarovému večeru už tradične patria politické narážky či pichľavé poznámky na margo najznámejších celebrít. Vďaka americkému komikovi Jonovi Stewartovi to nebolo inak ani počas jubilejného ročníka. V úvode šou Stewart pripomenul nedávny štrajk scenáristov a počas programu niekoľkokrát rozmýšľal, ako by večer vyzeral, keby sa scenáristi nevrátili do práce. Na pretras sa dostali aj americké prezidentské voľby, vojna v Iraku, nové médiá a, pochopiteľne, životné prostredie. Médiá Stewartov výkon zatiaľ hodnotia na jednotku. Hostiteľ nezabudol upozorniť ani na to, že tohtoročné nominácie ovládli "filmy o psychopatických vrahoch": "Nepotrebuje toto mesto objatie? Táto krajina nie je pre starých, Sweeney Todd, Čierna krv? Môžem len povedať, vďaka za tehotnú tínedžerku." Práve jeden z týchto "psychopatických vrahov", Javier Bardem, sa postaral o jeden z najemotívnejších momentov večera, keď si prebral cenu za postavu vraha vo filme Táto krajina nie je pre starých. "Wow!" bolo jeho prvé slovo. "Vďaka patrí Coenovcom - za to, že boli dostatočne šialení na to, aby si mysleli, že na to mám a tiež za to, že som kvôli nim musel na hlave pretrpieť jeden z najhorších účesov v histórii."
Ešte viac dojatá bola francúzska diva Marion Cotillard. Akadémia právom ocenila zlatou soškou jej výkon v životopisnom filme Edith Piaf. "Nenachádzam slová. V tomto meste sú asi naozaj anjeli," vyznala sa.
Naj... moment večera Najvýnimočnejší moment večera však prišiel až s "čiernym koňom" oscarového večera, česko-írskou dvojicou Markéta Irglová a Glen Hansard. Odniesli si zlatú sošku za pieseň Falling slowly z ich nízkorozpočtového filmu Once. Po tom, čo Hansard predniesol svoju ďakovnú reč, začal hrať orchester a dvojica musela opustiť pódium bez toho, aby sa stihla poďakovať Irglová.
Po krátkej komerčnej prestávke ju však Jon Stewart zavolal naspäť. Bolo to čosi nevídané, veď organizátori šou zväčša krátia ďakovné prejavy ako len môžu. Dlhý potlesk, ktorý si Češka vyslúžila ukázal, že Amerika si našla svojich nových "miláčikov".