Solidarita
Z toho, čo na dani z príjmov fyzických osôb vyzbierajú daňové úrady na celom Slovensku, dostanú obce a mestá 70,3 percenta. Vyššie územné celky získajú 23,5 percenta, zvyšok zostane v štátnom rozpočte. Suma, ktorá jednotlivým VÚC po tomto rozdelení časti dane z príjmov pracujúcich pripadne, sa upraví o tzv. koeficient solidarity, ktorý zníži príjem Bratislavského, Trnavského a Nitrianskeho kraja v prospech ostatných.
Celkovo mestá a obce v budúcom roku získajú z dane z príjmov 23,5 miliardy korún, samosprávne kraje 7,8 miliardy. Tieto sumy vláda po dohode so Združením miest a obcí Slovenska a VÚC samospráve v roku 2005 garantuje, a to aj v prípade, ak sa z dane z príjmov fyzických osôb vyberie menej, ako odhaduje rezort financií.
Viac pôjde na sever
Daň z príjmov fyzických osôb sa obciam rozdelí podľa viacerých kritérií, ktoré berú do úvahy nielen počet ľudí, ako to bolo doteraz, ale aj veľkosť miest, počet žiakov v školských zariadeniach patriacich obciam, a dôchodcov. Po posledných dohodách so ZMOS-om sa medzi kritériá delenia peňazí medzi mestá a obce dostal aj koeficient nadmorskej výšky, ktorý by mal zohľadniť náklady vyššie položených obcí, napríklad, na vykurovanie v školských, kultúrnych, športových a sociálnych zariadeniach, ktoré obce spravujú. Obce na severe Slovenska majú takisto vyššie náklady s úpravou ciest počas zimných mesiacov, pretože tam viac sneží ako v južných častiach Slovenska. "To sú dôvody, prečo dostanú v rámci kritéria viac peňazí severnejšie položené obce," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
V kritériách sa berie do úvahy aj veľkosť mesta. Čím je mesto väčšie, tým viac peňazí obec získa. "Veľkostné kritérium je o dopyte. Ľudia chodia do väčších miest za prácou, službami alebo školou," hovorí Nižňanský. Pôvodne navrhnuté veľkostné koeficienty rezort financií minulý týždeň čiastočne znížil, čím sa časť peňazí presunula v prospech malých obcí. Zmenil sa aj spôsob delenia peňazí pre školské zariadenia a materské školy. Obce peniaze získajú podľa počtu žiakov základných umeleckých škôl a školských zariadení, ktoré majú na starosti.
Pôvodne sa to však malo deliť podľa počtu detí od 3 do 14 rokov, ktoré v obcí žijú. "Považovali sme to za dobré riešenie, no v časti vládnej koalície vznikol proti tomu odpor, lebo to by znamenalo, že peniaze by išli do obcí bez ohľadu na to, či sú tam nejaké zariadenia, ktoré sa majú z týchto peňazí financovať," povedal minister financií Ivan Mikloš. Potom by sa napríklad väčšie obce, v ktorých sú školské zariadia, jedálne, družiny museli dohadovať s menšími obcami, z ktorých chodia deti do väčších obcí, aby im časť týchto nákladov hradili. "Obavy koaličných partnerov plynuli z toho, že niektoré malé obce by odmietali platiť, čo by vyvolalo medzi nimi rozpory a nedorozumenia," doplnil Mikloš. Aj pre túto zmenu odmieta tvrdenia, že zmeny znížili plánované budúcoročné príjmy veľkých miest na úkor malých. "Veľký mestám sa zmenou veľkostného koeficientu ubralo, ale touto zmenou sa im zasa pridalo," zdôraznil Mikloš.
Ďalšie zdroje príjmov
Daň z príjmov fyzických osôb nebude jediným vlastným finančným zdrojom samospráv. VÚC získajú daň z motorových vozidiel (bývalá cestná daň). Vyberať ju budú daňové úrady, ktoré ju poukážu krajom podľa miesta registrácie vozidla. Daň bude fakultatívna, čo znamená, že regionálna samospráva bude rozhodovať o jej zavedení a výške na svojom území.
Fiškálnou decentralizáciou sa zrušili takmer všetky miestne poplatky, ktoré boli významným zdrojom rozpočtov miestnych samospráv. Časť z nich zanikla, niektoré sa zmenili na miestne dane. Mali by byť čiastočnou kompenzáciou za zrušené poplatky. Zvyšok "stratených" peňazí z poplatkov by miestna samospráva mala získať prostredníctvom dane z príjmov fyzických osôb. Miestnych daní bude spolu osem. Poplatok zostal iba jeden, a to za komunálny odpad. Peniaze, ktoré cez miestne dane obce a mestá vyberú, nebudú účelovo viazané. Neplatí to pre poplatok za komunálny odpad. To, čo sa z neho vyzbiera, sa musí použiť na likvidáciu odpadov.
Ako sa bude deliť daň z príjmov mestám, obciam a samosprávnym krajom | |
Mestá a obce | |
-podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce - 23 %* | |
-podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce upraveného veľkostným koeficientom - 32 % | |
-podľa počtu žiakov základných umeleckých škôl a školských zariadení, ktoré majú na starosti obce - 40 % | |
-podľa počtu obyvateľov v dôchodkovom veku s trvalým pobytom na území obce - 5 % | |
Vyššie územné celky | |
-podľa počtu obyvateľov VÚC s trvalým pobytom na jeho území - 15 % | |
-podľa počtu obyvateľov vo veku 15 - 18 rokov s trvalým pobytom na území VÚC - 15 % | |
-podľa počtu obyvateľov v dôchodkovom veku s trvalým pobytom na území VÚC - 32 % | |
-podľa obrátenej hustoty obyvateľstva - 9 %** | |
-podľa dĺžky ciest II. a III. kategórie vo vlastníctve VÚC - 20 % | |
-podľa rozlohy územného celku - 9 % | |
Pozn.: váhy kritérií sú v nariadení vlády, ministerstvo financií ich chce počas roka prispôsobovať a o rok by sa mali stať súčasťou zákona | |
* Kritérium sa upraví o tzv. koeficient nadmorskej výšky | |
** Zohľadňuje to vyššie náklady verejnej autobusovej dopravy v oblastiach s redším osídlením. |