Francúzsky dramatik Pierre de Marivaux (1688 -- 1763) sa v 86-ročnej histórii Činohry Slovenského národného divadla vracia na túto scénu po tretí raz. Pamätnou sa stala Hra lásky a náhody v réžii Jána Jamnického (1940), Falošná slúžka Ľubomíra Vajdičku (1994) a teraz do tretice dramaturgia zaradila do repertoáru DPOH hru Stratégie a rozmary v réžii Petra Mikulíka.
Marivaux sa v tejto komédii -- rozkošnej a pôvabnej štúdii na tému lásky a strategických vzťahov, predstaví ako analytik lásky, rozumu a zástanca vernosti. Podľa dramaturgičky Dariny Abrahámovej pôvodný názov Falošné dôvernosti sa rozhodli zmeniť na Stratégie a rozmary. "Obidve slová sú v tejto hre kľúčové, vyskytujú sa viackrát v rôznych variáciách, pretože každá z postáv sleduje svoju vlastnú stratégiu, štýl vystupovania, formu intríg, vedomú i podvedomú taktiku. Majstri v ovládaní stratégie si vedia vyhovieť i dohodnúť sa. Z hry vypadáva len ten, kto na tento druh komunikácie nestačí. Je tu aj istá aktuálnosť a myslíme aj na novodobý fenomén -- ekonomickú stratégiu. Názvom sme dali najavo aj naše ciele."
Aj keď téma takmer detektívnej komédie je tri storočia vzdialená od súčasnosti, citlivý preklad Sone Šimkovej je súčasný, výstižný, aktuálny. Okrem peknej slovenčiny a priam vyšperkovanej réžie sa na scénu po dlhom čase dostávajú nádherné estetické kostýmy inšpirované dobovými obrazmi. "Hra je presýtená eleganciou a noblesou, čo sa zo súčasných inscenácií už vytráca. Najdlhšie sme skúšali šľachtickú obľúbenú zábavu bedminton a vyzliekanie sa zo šnurovacieho korzetu. Museli sme to s Dorantom (Jánom Koleníkom) zvládnuť v časovom limite našich replík. Som dievča z Petržalky, preto som veľmi šťastná, že som sa noblesne, bez ujmy v krinolínach prepracovala až na šľachtický dvor," hovorí Zuza Fialová, predstaviteľka Araminty.
Scénická a kostýmová výtvarníčka Saška Grusková sa inšpirovala dobovou literatúrou, v ktorej našla všetko vzrušujúce, rafinované a estetické, čo k hre potrebovala. "Kostýmy niesli moje tajné znaky, podľa ktorých ma už ľudia poznajú. Žiadalo sa mi postavy rozkmitať a zvýrazniť v určitej škále. Dámy som odela do kontrastných červených teplých tónov a mužov do chladnejších -- modro-zelených. V tvorivej atmosfére divadelných dielní som pracovala s nesmiernou radosťou a ľahkosťou."
Podľa režiséra Mikulíka hra je pre hercov (Zuzana Fialová, Ján Koleník, Richard Stanke, Zuzana Marošová, Ondrej Kovaľ, Zuzana Kocúriková, Juraj Slezáček a František Kovár) akousi lahôdkou, kde sa môžu v plnej miere realizovať, vyjadriť slovom, ktoré je krásne, elegantné, rytmicky štylizované. Hudba Petra Mankoveckého nie je opisná, ale adekvátne podporuje dôležité momenty na scéne. Celok pôsobí ako rozkošná komédia o vzťahoch, ktoré spočiatku nechápeme, ale pomaly ich dešifrujeme a napokon im rozumieme. A aký osud čaká inscenáciu v novej sezóne po dokončení novostavby SND? "Máme dve možnosti. Buď budeme hrať inscenáciu v historickej budove SND, alebo ju premiestnime do novostavby. Všetky dekorácie k naštudovaným hrám v tejto sezóne pripravujeme tak, že sa môžu preniesť aj do novostavby. Aj táto inscenácia je na to pripravená," dodáva režisér. Komediálnu inscenáciu Stratégie a rozmary od 11. februára 2006 uvádza Divadlo P. O. Hviezdoslava v Bratislave.