StoryEditor

Kepeň: V kraji absentuje infraštruktúra

23.05.2003, 00:00
Predstavujeme krajských prednostov: Milan Kepeň -- prednosta Krajského úradu v B. Bystrici.
Do funkcie prednostu KÚ ste nastupovali z podnikateľského prostredia, kde ste pôsobili 12 rokov. Do akej miery ste sa už zorientovali v problematike štátnej a verejnej správy?
- Aj keď mi problematika verejnej správy nebola úplne cudzia, vzhľadom na význam funkcie a pre zvládnutie riadiacej práce som musel túto problematiku po nástupe intenzívne študovať. Súčasná situácia je v súvislosti s prebiehajúcou reformou verejnej správy a racionalizáciou štátnej správy ešte komplikovanejšia. Nemôžem totiž súhlasiť, ako reforma verejnej správy prebieha. Nevidím jej ekonomické zhodnotenie ani efektívnosť. Nenapĺňajú sa pôvodne sformulované ciele - zníženie počtu pracovníkov v štátnej správe a priblíženie výkonu verejnej a štátnej správy k občanom. Podľa môjho názoru sa deje pravý opak. Ani samospráva nebola dostatočne pripravená na prechod a realizáciu prenesených kompetencií. Najhoršie na celom procese reformy je, že nie je nadväznosť preberania kompetencií samosprávou na fiškálnu decentralizáciu, čím dochádza k vážnym problémom vo financovaní samosprávy.
Realizujete nejaké efektívne projekty, ktoré by znížili nezamestnanosť?
- Banskobystrický kraj má vysoký počet rómskeho etnika, ktoré sa vyznačuje nízkou úrovňou vzdelanosti, nízkou mierou adaptácie a uplatnenia. V tejto oblasti aktívne a úspešne pôsobí Agentúra KARI. Participuje na projekte zriadenia tzv. Ghándiho školy vo Zvolene. Ďalším je projekt tzv. Asistenta detského lekára, ktorého cieľom je zaškolenie 20 rómskych žien na prácu s rómskou komunitou zameranú na zvýšenie zdravotného vedomia a zdravotníckej starostlivosti predovšetkým o deti a mládež. Nie som však presvedčený, že by boli vypracované efektívne programy, ktoré by problém nezamestnanosti mohli zmierniť alebo perspektívne výrazne znížiť. Veľké závody typu VSŽ sa už na Slovensku vybudujú veľmi ťažko. Naša cesta musí viesť smerom k podpore a rozvoju malého a stredného podnikania.
Aktívne ste sa zapojili do boja o urýchlenú výstavbu južnej trasy rýchlostnej komunikácie.
- Dnes k stavu výstavby tzv. južnej trasy rýchlostnej cesty výrazne negatívne prispieva slabá politická vôľa razantne riešiť tento problém zo strany vlády SR, bratislavský centralizmus a zlé financovanie prípravy a výstavby tejto cesty. Celý projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Slovenskej republike je zrelý na zásadnú revíziu. Som rád, že taký závažný a dôležitý projekt dokázal pri riešení tohto problému zjednotiť všetkých predstaviteľov politických strán Banskobystrického kraja. Projekt sa týka nielen nášho kraja, a preto je veľmi dôležitá spolupráca aj s prednostami zainteresovaných krajov, predsedami VÚC a predstaviteľmi regionálnej samosprávy. Spolupráca je intenzívna, koordinovaná a na vysokej úrovni. Výsledkom spoločného úsilia je aj výzva, prijatá na spoločnom zasadnutí poslancami NR SR Banskobystrického kraja, prednostom Krajského úradu v Banskej Bystrici, predsedom BBSK, a ôsmich dotknutých miest. Efekt sa začína postupne prejavovať aspoň tým, že vláda a verejnosť venujú tomuto problému väčšiu pozornosť.
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
29. apríl 2024 20:13