StoryEditor

Sú naše deti zvláštne?

15.06.2006, 00:00

Zmenilo sa niekoľko vecí, ktoré svedčia pre odpoveď, že terajšie deti sú iné ako boli deti minulého storočia. Treba však dodať, že iné sú aj podmienky ich života, iná je kultúra aj rodičia.

Hlavné zmeny

Pokiaľ by sme chceli uviesť základné zmeny a čísla štatistík, ktoré svedčia o zvláštnostiach súčasných detí, mohli by sme konštatovať, že:
máme tu odrazu iné deti -- nevedia, čo je to proletariát, ale vedia, čo je webová stránka; nemajú záujem o demokraciu, lebo už ju považujú za čosi samozrejmé -- reči o totalite, komunizme im pripadajú ako hovorenie o kobylkách v Ugande. Mobil, počítač, televízia sú im častejší priatelia na komunikáciu ako rodičia, učitelia. Deti učia rodičov a starých rodičov, ako surfovať po internete
Mnoho mladých ľudí už ovláda cudzie jazyky, cestuje do zahraničia, poznáva iné kultúry, porovnáva a narieka alebo chváli to, čo je na Slovensku -- takáto konfrontácia býva zväčša užitočná a potrebná. Pokiaľ naša stará mať bola najviac v okresnom meste, dnes mladý človek pri zmienke o New Yorku odpovie, že najviac sa mu páči ležanie na tráve v Central parku...

Záujem o vzdelanie

Stúpol záujem rodičov o vzdelanie detí. Až 82 percent rodičov v prieskume tvrdilo, že chcú, aby ich deti dosiahli vyššie vzdelanie, ako majú oni. Spomedzi rodičov so základným vzdelaním len 15 percent sa uspokojuje s predstavou, že ich dieťa by ostalo bez maturity. Päťdesiat percent rodičov so základným vzdelaním očakáva, že ich dieťa bude mať najmenej maturitu a 31 percent z nich očakáva, že ich dieťa bude mať vysokú školu.
Z rodičov, ktorí majú maturitu, si 62 percent predstavuje, že ich dieťa bude študovať na vysokej škole. Spomedzi vysokoškolsky vzdelaných ľudí si až 92 percent želá, aby ich dieťa malo vysokú školu. Zvláštnosť súčasných detí je umocnená z tohto pohľadu tým, že je na ne vyvíjaný tlak, aby sa dobre učili, aby mali maturitu, aby išli na vysokú školu. Stúpol počet vysokých škôl, ale aj osemročných gymnázií.

Sú asertívnejšie a agresívnejšie

Sú tu aj negatívne zmeny. Za posledných 15 rokov stúpla trestná činnosť mladistvých o 60 percent; stúpol počet mladistvých užívateľov drog; narástol počet žiakov so zhoršenou známkou zo správania v porovnaní s údajmi spred roka 1989 o 32 percent. Kedysi mal učiteľ autoritu, dnes nielen rodičia, ale aj žiaci sú k učiteľom agresívni, nadávajú im, ba použili už aj fyzické násilie. Možno konštatovať, že deti a mladí ľudia sú asertívnejší a agresívnejší.
Práve z pohľadu výchovy je tu zarážajúca skutočnosť, ktorá je iná a zvláštna oproti minulosti, a to je tá skutočnosť, že je mnoho rodičov vorkoholikov, ktorí nemajú čas na deti. Je tiež veľká skupina nezamestnaných, chudobných a rizikových rodín, ktoré vo vzťahu k deťom tvoria problémy, ktoré tu predtým nikdy neboli.

Vyháňame deti do ulíc

Takmer tretina detí žije v chudobe, ale čo je alarmujúce, je skutočnosť, že 48 percent detí a mladých ľudí sa vo voľnom čase nevenuje žiadnej záujmovej činnosti. Súvisí to s tým, že len za posledné dva -- tri roky sa zrušilo 200 školských zariadení, v ktorých mohli deti a mládež tráviť voľný čas. Obrazne povedané, vyhnali sme ich z krúžkovej a záujmovej činností do ulíc a na diskotéky, aby si mohli zohnať drogy... Užívanie marihuany vzrástlo z 23 percent mladistvých na 35,5 percenta v súčasnosti.

Rodičia neurotizujú svoje deti

Jedna zo štatistík hovorí, že 20 percent detí žije v neúplných rodinách; rovnako 20 percent detí sa rodí mimo manželstva; 54 percent rodičov prežíva stres a nemá čas na deti, prípadne deti neurotizujú svojím správaním.
Medzi rodičmi sa presadzuje názor, že za výchovu a vzdelávanie je zodpovedná škola, nie rodina. Zaznamenali sme požiadavky nielen z rodín vorkoholikov, ale aj od rodičov z chudobného prostredia, aby škola organizovala voľný čas a starala sa o deti, vychovávala ich, až do piatej každý deň, mimo víkendu.

Priepasť medzi generáciami

Deti a mladí ľudia možno nie sú až takí zvláštni, len sú moderní, s celkom inými vedomosťami a zručnosťami ako rodičia a starí rodičia. To sťažuje vzájomné pochopenie generácií, tvorí medzi nimi väčšiu priepasť, ako to bolo kedykoľvek predtým. Keď si predstavíme, že dnešné dieťa vie cudzí jazyk, pracuje s internetom, mobilom, hrá počítačové hry a surfuje aj po porno stránkach, počúva modernú hudbu, tak jeho duševný svet je značne iný ako je duševný svet strednej generácie a úplne iný ako staršej generácie. Z toho môžu vznikať veľké problémy vo vzťahoch medzi generáciami, môžu vznikať a vznikajú problémy so správaním detí a mládeže.

Vývoj agresivity slovenských detí za posledných 15 rokov (v %)

vzrástla rapídne.............2,7 %,
vzrástla podstatne........9,7 %
vzrástla trochu ............24,6 %
(37 percent učiteľov tvrdí, že sa správanie detí zhoršilo v porovnaní s minulosťou)

Zdroj: Prieskum medzi 329 učiteľmi ZŠ A SŠ

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
21. máj 2024 19:11