StoryEditor

Nekompromisný výkon na ceste za úspechom

29.12.2016, 12:00

Štefan Svitko. Meno, ktoré na Slovensku pozná každý milovník motoršportu. Už v tieto dni Štefan finišuje prípravu na budúcoročnú Rely Dakar, na ktorej sa opäť pokúsi prekonať možnosti nielen seba, ale aj svojho stroja. Rodák z Oravy pritom odštartoval svoju účasť na Rely Dakar v januári 2010 a zaradil sa tak medzi najlepších motocyklových jazdcov sveta. Dôkazom, že ide o talentovaného jazdca, je okamžitý zisk titulu Najlepší nováčik Rely Dakar 2010. Keď sa presunieme do roku 2016, môžeme Štefanovi gratulovať opäť – tentoraz za skvelé celkové druhé miesto na Rely Dakar. Tomu hovoríme výdrž a talent! Značka Volkswagen Úžitkové vozidlá sa preto rozhodla spojiť silného bojovníka, Volkswagen Amarok, s fantastickým jazdcom, vďaka ktorému Slovensko v zahraničí zažiarilo.

Úspechy Štefana Svitka

Možno ste vedeli, že Štefan je 3-násobný majster Európy a niekoľkonásobný majster Slovenska v enduro a cross country. To už sú úspechy, vďaka ktorým sa radí medzi svetovú špičku. Od svojej prvej Rely Dakar v roku 2010 neustále zlepšoval svoje umiestnenie v rebríčku – od 13. miesta v prvom ročníku, cez 5. miesto v roku 2012, až po spomínané druhé miesto tento rok. Štefanovi takpovediac ide karta – bodaj by bolo takýchto reprezentantov Slovenska viac a viac!

Zážitky Štefana s novým Volkswagenom Amarok

Štefanovi spríjemňoval prípravu na Dakar nový Volkswagen Amarok 3.0 V6. Počas tréningov na piesočných dunách na Záhorí Števo poriadne preveril schopnosti vozidla, aj seba samého. Práve na týchto miestach totiž pravidelne trénuje na svojej motorke, aby sa mu podarilo získať vytúžené prvé miesto. Toto prostredie samozrejme neponúka rovnaké podmienky ako na Rely Dakar, dá sa tu však spoľahlivo trénovať a cibriť si svoje jazdecké schopnosti. Aj táto skúška potvrdzuje, že nový Amarok je auto, ktoré vynikne aj na cestách, aj v teréne. Koniec koncov, kto to vie posúdiť lepšie než Štefan Svitko? O svoje zážitky z posledných príprav pred samotným Dakarom, ako aj s autom sa s nami Štefan podelil v krátkom rozhovore.

Ako sa cítiš, keď ťa od ďalšieho ročníka Rely Dakar delí už iba zopár týždňov?

Hádam pôjde všetko ako má. Pred mesiacom som si natrhol väzivo v pravom kolene a v členku, čo si vyžiadalo na chvíľu stopku. Momentálne trénujem a dúfam, že ma toto zranenie neovplyvní.

Máš recept na rýchlu regeneráciu?

Práveže by som mal dlhšie oddychovať. Žiaľ, dátum Dakaru sa neúprosne blíži a ja som musel začať trénovať skôr ako chceli doktori.

Ako vyzerá Tvoj tréning?

Momentálne som v Tatrách na Štrbskom Plese. Bežkujem, skialpujem, plávam a cvičím v telocvični. Sneží a je tu krásne počasie. Užívam si to naplno.

Čo je na príprave pretekára Rely Dakar najťažšie?

Tréning samotný a udržanie sa v dobrej fyzickej kondícii. Rôzne cvičenia na stabilitu a rovnováhu, napríklad slackline či drepy na fitlopte so závažím. Fanúšikom dávam z toho fotky a videá na facebook.

Rely Dakar je ohromne fyzicky náročné. Čo sa ti najviac páči na jeho atmosfére?

Toho je veľa. Dakar je veľmi špecifický pretek, náročný na fyzickú kondíciu a výdrž. Trvá dva týždne, ale dni idú veľmi pomaly. Jazdci málo spia a veľa makajú. Napríklad budíček mám ma 2:45. Vtedy si hovorím, čo tu ešte robím a že som tu posledný krát. Ale potom, keď prídem popoludní do cieľa, teším sa na druhý deň. Najviac sa mi samozrejme páči, keď prejdem cieľovou rovinkou :)

Piesočné duny nášho Záhoria sa nedajú porovnať s tými na Rely Dakar. Ako vyzerá tvoj tréning tu, kedy si s tréningom začal?

Môj tréning trvá v podstate celý rok. Na Záhori je pieskový podklad ale s dunami púšte sa porovnať nedá. No stále je lepšie sedieť na motorke a jazdiť po piesku ako nejazdiť vôbec. V minulosti som pred pretekmi trénoval na motorke len výnimočne. Na Slovensku je zima a tak som naplno využíval iba kondičnú prípravu. Dva roky po sebe mám možnosť trénovať na Záhori a dosť mi to pomáha. Sú to najlepšie podmienky pre nás Slovákov, kde môžeme simulovať podmienky na Dakar a trénovať rýchlosť.

Minulého roku si zaznamenal skvelý výsledok, celkovo 2.miesto. Cítiš sa na obsadenie toho 1. miesta?

Cítiť sa môžem ale realita je iná - vyhrať chce každý a samozrejme, že aj ja. Je tam veľká konkurencia, každý z prvých 10 - 15 jazdcov má na to, aby to vyhral. Uvidíme, ako sa bude dariť.

Čo rozhoduje?

Snáď všetko. Aby to vyšlo, musí do seba zapadnúť tisíc vecí. Jazdec musí byť rýchly a musí mať kondíciu. Nemôže ho zradiť motorka. Nemôže padať a keď aj spadne, nemôže si ublížiť alebo zničiť motorku. V každom športe treba aj šťastie ale tu ho treba asi ešte viac. Každý deň idem jedno kolo a každý deň je to niečo nové. Keď zabočím niekde v 150-kilometrovej rýchlosti a neviem, čo je predo mnou, stačí jeden kameň a nasleduje pád.

Počas tréningov si testoval aj nový Volkswagen Amarok. Čo naňho vravíš? Stíhal tvojim potrebám v teréne?

Veľa ľudí sa ma pýtalo, či by som na Dakare vymenil motorku za auto. Stále som hovoril, že ani náhodou. Toto auto som mohol testovať trochu viac v teréne a hlavne na piesku. Normálne to bola zábava a viem si predstaviť na ňom jazdiť aj po púšti.

Aká vlastnosť sa ti na ňom najviac páčila?

Priznám sa, že som v takomto aute nikdy predtým nejazdil. Väčšinou používam osobné auto alebo dodávku. Najviac sa mi páčilo, že má dobrý výkon a sedí na každom povrchu. Je to trojliter. Človek dupne na plyn a ide to. Zároveň je to automat, čo znamená väčšie pohodlie. Hoci som zvyknutý na manuálnu prevodovku, bolo to veľmi pohodlné. Bol som na ňom aj v Tatrách a výborne poslúchalo aj na klasickej ceste alebo na diaľnici.

Ako budeš tráviť najbližšie dni a čo Vianoce?

Do konca týždňa trénujem v Tatrách. Potom si nechám dva dni úplne voľno a cez Vianoce budem s rodinou, pravdepodobne na chate v Oščadnici.

Celú prípravu Štefana Svitka na Rely Dakar 2017 spojenú s testovaním nového modelu Volkswagen Amarok nájdete na Facebook stránke Volkswagen Úžitkové vozidlá.

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
26. apríl 2024 05:15