StoryEditor

Spotrebiteľský bojkot alebo ako si dať vlastný gól

08.04.2003, 00:00

Od vzniku politických sporov v súvislosti s vojnou v Iraku sa medzi viacerými krajinami rozprúdil tvrdý bojkot produktov. Arabi a Európania sa vyhýbajú výrobkom made in USA a Američania na čierny zoznam zapísali francúzske produkty. No takýto patriotizmus sa často minie cieľa.
Nezmyselný je, napríklad, bojkot horčice French's Mustard, ktorá sa síce vyrába podľa receptu z Dijonu, no pevné miesto na rôznych športových a kultúrnych slávnostiach v USA má už od roku 1915. Výrobné zariadenia sa nachádzajú v USA a zisky plynú do Veľkej Británie, ktorá je jediným skutočným priateľom Spojených štátov v Európe. "Neexistuje nič americkejšie ako French's Mustard," hovorí vo vyhlásení britská spoločnosť Reckitt Benckiser.
Rozhlasový moderátor Steve Gill zasa nechal úplne nový Peugeot zničiť na šrot. Každá rana ťažkým kladivom stála päť dolárov a zozbierané peniaze mieni organizátor použiť "za mier". Majitelia reštaurácií Killer Restaurants zasa vyliali francúzske vína do blízkej rieky a prisahali, že odmietajú nápoje z "krajiny zbabelcov". Ultrapatriotická internetová stránka Metrospy vyhlásila súťaž o najlepšiu fotografiu bojkotu. Na víťaznej snímke je pes "značkujúci" fľašu vody z francúzskych hôr Evian. No práve toto je dôkaz "vlastných gólov" patriotov. Ak totiž budú americkí spotrebitelia skutočne bojkotovať Evian, poškodia predovšetkým značku, ktorá reprezentuje americkú kultúru ako žiadna iná: Coca-Colu. Podľa informácií časopisu Spiegel totiž táto spoločnosť je nielen výhradným predajcom vody v Severnej Amerike, ale v Eviane vlastní aj 51 %.
Úplne absurdne pôsobia niektoré výzvy v arabskom svete. Napríklad Procter & Gamble zaznamenal v Egypte výrazný prepad odbytu pracieho prášku Ariel, keďže jeho názov sa náhodou zhoduje s menom izraelského premiéra Ariela Sharona. Pepsi bola vyškrtnutá z nákupných zoznamov, keďže podľa reťazových e-mailov môže znamenať skratku "Pay Every Penny to Save Israel" (Dajte každú penny na záchranu Izraela).
V USA sa však už zobudili a nezisková organizácia boycottwatch.org vypracovala zoznam francúzskych výrobkov a informuje, napríklad, o tom, že Volvo je švédska značka. Ako informuje denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, oveľa väčšiu istotu zásahov majú Američania pri nemeckých produktoch. Značky Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW totiž patria medzi najznámejšie a v USA majú svoje továrne, ktoré vyrábajú tisícky vozidiel ročne. No medzi nenávidenými produktmi sa však nachádza aj pivo Heineken. Táto značka však od roku 1863 patrí holandskej spoločnosti a Holandsko, ako je známe, vojnu v Iraku podporuje.
No ani tieto údaje nezabránia tomu, aby bojkot nepoškodil domácich výrobcov. Najviac sa to prejavuje práve na prípade francúzskeho vína. Fľaše, ktorých obsah v súčasnosti slúži na kŕmenie rýb a polievanie kvetov, totiž hranice USA dávno prekročili, americkí veľkoobchodníci ich už zaplatili a teraz ich vlastnia obrovské množstvá. Ak navyše dopyt po značkách najlepších vín, ako Bordeaux alebo Beaujolais, skutočne prudko klesne, budú musieť americkí obchodníci znížiť ceny, aby sa tovaru nejakým spôsobom zbavili. To pomôže spotrebiteľom, ktorí sa na bojkote nezúčastňujú a zároveň poškodí amerických vinárov, ktorí budú musieť tiež znížiť svoje ceny, aby nestratili svojich odberateľov. A tento princíp platí všade.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 03:47