StoryEditor

Na rane sú najmä malé cestovky

27.08.2013, 00:00

Ak si vyberáte dovolenku a narazíte na výrazne lacnejšiu ponuku, nemali by ste sa predčasne tešiť, ale skôr zbystriť pozornosť. Ak cestovka navyše ponúka zájazdy len do jednej či dvoch krajín, mali by ste od nej utekať. Práve cestovkám s takýmto profilom hrozia najväčšie problémy. Trh je totiž podľa analytikov plný. Tento rok už skrachovali štyri a čistky budú pokračovať.

Trh znevýhodňuje malých
Cestovky o klientov vedú cenovú vojnu. „Cestovné kancelárie ponúkajúce pobytové zájazdy pracujú s veľmi nízkou maržou,“ tvrdí Jaromír Beránek, analytik Mag Consulting. S tým súhlasí aj odborný asistent Ekonomickej univerzity v Bratislave Jozef Orgonáš „Zákazník v pobočke nepovie, kam ide, ale spýta sa, akú mu dajú zľavu,“ vysvetľuje. Na tento trend doplácajú najmä menšie cestovky, ktoré nedisponujú takou rezervou. Navyše nevýhody majú aj na trhu. „Veľké cestovky môžu napríklad zrušiť časť garantovaných kapacít, a tak optimalizovať pred samotnou lastminutovou sezónou, aby im ich nezostalo veľa,“ vysvetľuje riaditeľ Tip Travel Juraj Vitko. Práve na to doplatila banskobystrická A-Tour. „Dobrovoľne sme pristúpili na pre nás nevýhodné podmienky,“ priznal pre server bbonline.sk konateľ František Čóry.

Málo destinácií v ponuke
Ďalšou nevýhodou, na ktorú môže touroperátor doplatiť, je úzka špecializácia. Tá uškodila aj CK Medina Tour, ktorá bola zameraná na Egypt a Tunisko. „Mala smolu v tom, že bola zameraná úzko na destinácie, ktoré boli zasiahnuté krízou. Keď začala rozširovať svoju ponuku, tak na nich už nestihla získať trhový podiel,“ tvrdí Vitko. Navyše je možné, že precenila svoje sily a riskovala. „V polovici leta minulého roku sa objavil pomerne pozitívny trend. A keďže sa zájazdy uzatvárajú od októbra do februára, je možné, že sa pomýlili,“ myslí si Orgonáš. Aj v takomto prípade bol však krach ku koncu sezóny prekvapením. „Najlepšie je skrachovať 15. až 25. júla, keď má cestovka od ľudí už peniaze vybrané a destinácie ešte nezaplatila. Ten, kto krachuje teraz alebo v septembri, ten naozaj skrachuje a má odretý chrbát,“ pripomína Beránek.



Plánovaný bankrot
Práve krachy k začiatku sezóny sú podľa odborníkov pochopiteľné. „Cestovná kancelária narastie, má veľké existenčné náklady a keď zisky nie sú primerané, majitelia vyhlásia krach, aby neutrpeli veľké straty. Rovnaký majiteľ sa neskôr objaví na trhu pod iným menom alebo pod záštitou člena rodiny či priateľa,“ vysvetľuje Katarína Janíková, ktorá má cestovku v Grécku. No aj vtedy je ťažké povedať, v akej situácii naozaj boli. Preto často vyvolávajú vášne. To bol aj prípad Tip Touru, ktorý skrachoval v máji. Tesne po tom, ako firma vyhlásila úpadok, bola prepísaná na bezdomovca zo Zlína.

Predvídať je nemožné
Odhaliť budúce problémy cestovnej kancelárie je takmer nemožné, no niekoľko indícií existuje. Analytici sa zhodujú, že je lepšie vybrať si väčšieho touroperátora. „Čo sa týka tých s niekoľkodesaťročnou históriou, tam už je to zväčša dobré,“ potvrdzuje Janíková. Podľa Orgonáša by sa to dalo, keby sme poznali predsezónne zmluvy. Baránek dodáva, že ideálne je pozerať sa na ich ekonomiku. „Pokiaľ má cestovka veľmi nízke finančné rezervy v pomere k tržbám za minulý rok a nie je schopná vyrovnať prípadné nerovnosti, tak má problém,“ hodnotí. Takéto dáta však verejnosť k dispozícii nemá, a tak potenciálnym klientom pomôže podľa Janíkovej iba osobná skúsenosť.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 01:50