14.04.2003, 00:00

Bude spor s USA o parmezán?

Spojené štáty americké zvyšujú nátlak na Európsku úniu (EÚ) v dlhotrvajúcej roztržke v súvislosti s obchodnými značkami potravín, ktorých názvy súvisia so špecifickými geografickými regiónmi. Roztržka sa datuje už od roku 1999, vznikla na podnet Svetovej obchodnej organizácie. Minulý piatok však organizácia znovu obvinila Brusel z porušovania ňou stanovených medzinárodných obchodných práv. Predlžovanie rozporu môže viesť k obchodným sankciám Spojených štátov voči európskym konkurentom.
Washington začal vo veci znovu konať pri nových požiadavkách Európskej únie. Tá sa domáha najvyššej priority pri ochrane obchodných značiek, ktoré zahŕňajú mená špecifických regionálnych oblastí. Pritom však vôbec nejde len o značky vín a liehovín.
EÚ požaduje zachovanie aj názvov ako Black Forest či parmezán výlučne pre potraviny, ktoré sú vyprodukované v danom regióne. Tento režim zavádza Brusel v rámci svojej skupiny -- v minulom roku muselo, napríklad, Dánsko stiahnuť z obehu užívanie gréckeho názvu feta pre svoju vlastnú verziu syra, keďže fetu môžu vyrábať už len Gréci.
Tento návrh vyvolal silný odpor USA, Austrálie, Kanady a ďalších poľnohospodárskych producentov, teda krajín, kde sa originálne európske názvy potravín pri obchodovaní vo veľkom používajú. USA na to zareagovali neprimeranou ochranou vlastných obchodných značiek, ide, napr., o pomarančový džús Florida či zemiaky Idaho. Európska komisia však v tejto veci nepripúšťa akékoľvek porušenie zákona zo strany EÚ.