23.08.2011, 00:00

Imidž Slovenska má zachrániť Jožo Ráž

Elán, halušky či slovenská voda majú spasiť cestovný ruch na Slovensku.

Jožo Ráž. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer
Práve cez ne chce Slovenská agentúra pre cestovný ruch odvrátiť pozíciu krajiny, ktorú turisti obchádzajú. Pomôcť tomu majú aj Lúčnica či Zlaté husle. „Vystúpenia umelcov a súborov majú veľký úspech,“ povedala hovorkyňa agentúry Zuzana Nemcová. Odborníci sú však skeptickí.

„Diera“ v regióne
V počte zahraničných turistov okupuje Slovensko v Európe spodné poschodia. Viac cudzincov ročne priláka Albánsko či Litva a aj všetky okolité krajiny. Práve na tie sa agentúra najnovšie zamerala. Posledným pokusom bola kampaň v Maďarsku, kde mali spropagovať Slovensko aj pesničky Elánu či Petra Dvorského v rádiových spotoch. „Sú to len dve mená z celého radu umelcov, o ktorých kvalite azda netreba pochybovať,“ hovorí Nemcová a dodáva, že kampaň sa podľa nich už teraz ukazuje ako úspešná. 

Analytici až takí presvedčení nie sú. „Propagáciu Slovenska v zahraničí prostredníctvom rádií nepovažujem za rozumne investované peniaze,“ hovorí odborník na marketingovú komunikáciu Marián Timoracký z United Consultants.  

Halušky a voda
Lákať pritom nemajú len speváci, ale aj naše národné jedlá. „Neviem, či je správne prezentovať gastronómiu v Maďarsku, najmä keď je ďaleko pred našou,“ konštatuje Peter Kontra, výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett. Podľa jeho slov chýba prezentácii Slovenska v zahraničí ucelená koncepcia. „Prezentuje sa z každého rožka niečo, ale primárne tam nie je nič vyzdvihnuté,“ hovorí Kontra. Odborníci na turizmus dodávajú, že okrem propagácie Slovensko zaostáva aj v kvalite poskytovaných služieb.



O kampani štátnej agentúry pre cestovný ruch (SACR) majú pochybnosti aj hotelieri. „SACR pracuje cez svoje regionálne zastúpenia, ktoré sú personálne poddimenzované. Žiaľ, často využíva na komunikáciu kanály, ktoré nie sú veľmi efektívne a cielené,“ hovorí výkonná riaditeľka Košice Turizmus Iveta Niňajová.

Napriek tomu strediská hlásia návrat Čechov i Poliakov. „Evidujeme kroky SACR-u. Aj propagácia nám pomohla,“ myslí si Jozef Mičo, prezident Združenia turizmu Terchová. Predseda Združenia hotelov a reštaurácií Jozef Bendžala o tom presvedčený až tak nie je. „Či je to už aktivita SACR-u? Asi nie. Tá sa prejaví až neskôr,“ myslí si Bendžala. Centrá však považujú najmä Poľsko a Česko za kľúčové destinácie a podporujú kampaň zameranú na ne. „Kampaň v okolitých krajinách by mala byť ešte väčšia, ako je. Viac ako 50 percent finančných zdrojov určených na kampane by malo ísť do Česka a Poľska,“ hovorí riaditeľ klastra Liptov Ján Gemzický. Podľa jeho slov je lákavý najmä trh s 50 miliónmi možných klientov.