19.01.2012, 00:00

Efektivite u nás vládnu ČEZ a Samsung

Zamestnanci podnikov dokážu oproti minulým rokom vyrobiť viac. Sú tlačené konkurenciou aj cenami.

 

Snímka: Reuters
Zdroj: Reuters
Slovenské podniky škrtia výdavky a hľadajú rezervy ako nikdy doteraz. Napriek tomu, že mnohé prekonávajú predkrízové čísla, v podnikoch pracuje menej ľudí. Najefektívnejšie u nás podľa rebríčka HN dokáže zarábať dodávateľ energií ČEZ Slovensko. Jeden zamestnanec totiž dokázal firme priniesť vyše 22 miliónov eur. „Ako alternatívny dodávateľ sme viac zameraný na efektivitu,“ hovorí Igor Nagy, konateľ ČEZ Slovensko.

 

Príučka z krízy
Slovenský priemysel zažil za posledné dva roky očistu. Desiatky podnikov škrtali, prepúšťali a výrazne zvyšovali svoju výkonnosť. Výsledkom je nárast produktivity práce. Kým v roku 2007 vyprodukoval jeden zamestnanec pre firmu tržby takmer za 29-tisíc eur, koncom vlaňajška to už bolo o pätinu viac. Za zlepšenými číslami možno hľadať krízu, z ktorej sa firmy poučili. „A to z viacerých strán. Či sú to organizačné procesy, riadenie financií alebo stráženie nákladov,“ vymenúva niektoré hľadiská analytik ČSOB Marek Gábriš.

Z hľadiska prepočtu tržieb na jedného zamestnanca je najefektívnejšou firmou u nás ČEZ Slovensko. Alternatívny dodávateľ energií dokázal v roku 2010 utŕžiť vyše 311 miliónov eur len so 14 zamestnancami. „Ťažíme aj z toho, že sa nám podarilo získať už na začiatku aj veľké zákazky,“ vysvetľuje Nagy. Vysokou efektivitou sa môžu pýšiť aj ďalší dodávatelia či prepravcovia ako napríklad spoločnosť Minerfin zabezpečujúca dovoz železnej rudy napríklad do spoločnosti U.S. Steel Slovensko.

Veľkým kraľuje Samsung
Oveľa výraznejšie sa zvyšovanie produktivity prejavuje v našich najväčších podnikoch. Najproduktívnejším z nich je galantský závod Samsungu. „Počas krízy došlo k reorganizácii výroby. Za uvedené obdobie nám stúpla efektivita práce o 50 percent,“ vysvetľoval vlani pre HN Anton Ondrej, riaditeľ pre ľudské zdroje, služby a externú komunikáciu spoločnosti  Samsung. Náš výrobca televízorov prepustil časť agentúrnych zamestnancov a časť výroby dnes vo fabrike robia roboty. „To, čo pred krízou vyrobili ôsmi pracovníci, teraz plnohodnotne urobia štyria,“ vysvetľoval Ondrej.

Vyššou produktivitou sa však môžu pochváliť aj v automobilkách. Práve žilinská Kia je naším druhých najefektívnejším podnikom nad 500 zamestnancov. „Pokles počtu človekohodín potrebných na výrobu jedného kusu automobilu bol dosiahnutý vďaka optimalizácii výrobných postupov,“ konštatuje Dušan Dvořák, hovorca výrobného závodu Kia Motors Slovakia.

Trend pokračuje
„Zvyšovanie produktivity, a tým zvyšovanie konkurencieschopnosti sú u nás každodennou témou,“ konštatuje Vladimír Machalík, hovorca slovenského závodu Volkswagen. Bratislavská automobilka každoročne motivuje svojich zamestnancov, aby dávali podnety ako zvýšiť efektivitu výroby. „Len v minulom roku nám zlepšovacími návrhmi naši zamestnanci ušetrili šesť miliónov eur,“ poukazuje Machalík.

Podľa Miloša Krausa, generálneho riaditeľa spoločnosti Sauer-Danfoss, podnik chce zvyšovať produktivitu práce aj prehodnocovaním všetkých činností alebo investíciami do nových technológií. Gábriš pripomína, že v porovnaní so susedmi je naše tempo rastu produktivity vyššie a spolu s Českom patríme medzi lídrov. „Za susedným Rakúskom však v produktivite stále zaostávame,“ uzatvára analytik.