Parkoviská plné, lavičky obsadené nervóznymi manželmi a obchody lakájúce na prvé výpredaje. Takto momentálne vyzerá vačšina nákupných centier na Slovensku, ktoré spustili výpredaje a zlacneli tovar až na polovicu pôvodnej ceny.
„Prekvapenia sme si pod stromček našli, bez tohto by boli Vianoce smutné. No potrebné veci, ako oblečenie a podobne, sme sa rozhodli kúpiť až po Vianociach,“ vysvetľuje pani Jana z Bratislavy, ktorá s rodinou vyrazila na nákupy do bratislavského Avionu.
Preplnené prevádzky
„Na rozdiel od minulého roku očakávam väčší záujem,“ potvrdzuje Ľubomír Drahovský, analytik pre prieskum trhu agentúry Terno. Mnohí z kupujúcich sa rozhodli využiť povianočné zľavy, aby ušetrili rodinný rozpočet. „Kupujúci uvážlivejšie narábajú s financiami. Navyše mnohí pod stromčekom našli darčekové poukážky či rovno hotovosť,“ dopĺňa Drahovský.
Napríklad nákupné centrum neďaleko bratislavského letiska „praskalo vo švíkoch“ už okolo obeda. „Zdá sa, že je viac zákazníkov,“ konštatuje predavačka v jednom zo športových obchodov. Plná bola aj protiľahlá Ikea, ktorá tiež stavila na zľavy. Niektoré hypermarkety dokonca ponúkajú zľavy na tovar skôr. Na druhý vianočný sviatok povianočné akcie ponúkalo napríklad Tesco. „Ľudia využijú voľno počas Vianoc a výhodne dostanú to, čo potrebujú,“ konštatovala Mette Maix, marketingová riaditeľka siete.
Polovičné ceny
Vo väčšine predajní však ponúkali zľavy počnúc 27. decembrom. Ako oznamoval jeden z obchodov, 27. decembra o 9.00. Odmenou sú až polovičné ceny.
Načasovanie prvej vlny povianočných výpredajov je aj v zahraničí tradičné – presne prvý pracovný deň medzi sviatkami. Počas toho v regáloch je širší výber tovaru, no samotné zľavy sú do 50 percent, čo je menej, než v prípade druhej vlny. Tá „vypukne“ už tradične v jaunári. Vtedy možno očakávať zľavy až do výšky 70 percent.
No viac ako inokedy však treba brať do úvahy vetičku „na vybraný tovar“. Výpredaje sa totiž netýkajú celého sortimentu. „Veľké pútače označujúce zľavy sú bežný marketingový trik na kupujúceho,“ upozorňuje Ľubomír Drahovský.
Okrem textilu obchody znižujú ceny hračiek a predovšetkým sladkosti. „V Hypernovách ponúkame 50 percent zľavu na všetky hračky,“ prezrádza Diana Chovancová-Stanková, hovorkyňa spoločnosti Ahold Retail, ktorá reťazec prevádzkuje. „Cukrovinky a vianočný tovar zlacňujeme hneď po Vianociach,“ uzatvára Peter Seidner, obchodný riaditeľ siete Moja samoška.