24.01.2012, 00:00

Lacná lyžovačka? Pre svet naša Jasná

Britské a americké servery sa rozhodli nájsť najlacnejšiu lyžovačku v Európe aj vo svete.

Lyžovanie. Snímka: archív
Zdroj: archív
Aj keď víťazov je viacero, vo všetkých rebríčkoch zabodovala aj naša Jasná v Nízkych Tatrách. „Cenovo ponúka Slovensko lepšiu hodnotu ako Francúzsko. Fľaša piva stojí libru alebo menej, za trojchodové jedlo zaplatíte len desať libier,“ hovorí o prednostiach Jasnej britský server Skyscanner, ktorý naše stredisko zaradil medzi najlacnejšie na svete.

Rozhodla cena služieb
Jedno z najlacnejších lyžiarskych stredísk máme aj na Slovensku. Aspoň taký odkaz svojim čitateľom tlmočili dve britské a jedna americká internetová stránka.

Všetky tri prieskumy totiž medzi najlacnejšie zaradili aj Jasnú. „V stredisku je každoročne sneh päť mesiacov, dovolenku si môžte naplánovať s dostatočným predstihom,“ opisuje Jasnú britský server Hotels Fairy.

Paradoxne, v porovnaní s ďalšími slovenskými strediskami, je Jasná naším najdrahším strediskom. Zahraničné stránky však v prieskume hodnotili len väčšie strediská a v nich nízkotatranské svahy uspeli. „Sledujeme trh nielen na Slovensku, ale aj v iných častiach Európy, aj podľa toho nastavujeme našu cenovú politiku,“ zhodnotila Katarína Šarafínová, marketingová riaditeľka spoločnosti Tatry mountain resorts Services, ktorá prevádzkuje stredisko v Jasnej.

Vyhrané nemáme
Nášmu stredisku medzi najlacnejšie nepomohli ceny skypasov, ale celkové podmienky. Napríklad server Skyscanner si všímal aj ceny ubytovania, jedla či letenky. „Jedlá a nápoje v reštauráciách a bufetoch sú u nás aj niekoľko násobne lacnejšie ako v alpských strediskách,“ porovnáva Peter Šimčák zo strediska Vrátna Free Time Zone. Podľa jeho slov strediská často ponúkajú pobytové balíky, ktoré obsahujú skipas, ubytovanie aj wellness služby. Práve kombinované balíčky služieb výrazne zlacnili celkové služby.

Jasná berie „reklamu“ na cestovateľských serveroch s rezervou a koncentruje sa skôr na okolité krajiny. „Najaktívnejší sme marketingovo v Poľsku, Česku a isté aktivity nám bežia v rusky hovoriacich krajinách a Maďarsku,“ konštatuje Šarafínová.

Napriek pozitívnemu ohlasu prieskumov, aktéri cestovného ruchu vidia stále desiatky nedostatkov. Strediská pripomínajú, že v posledných rokoch investovali milióny eur, niektoré veci však zmeniť nevedia. „Primárna ponuka, ktorou strediská disponujú, t. j. svahy – ich profily, dĺžka, náročnosť, však nie je možné zmeniť, tie sú dané prírodou. Preto mnoho lyžiarov dáva prednosť alpským strediskám s väčším počtom zjazdoviek a väčšou variabilitou,“ konštatuje Miroslav Dobrota z marketingu Park Snow Donovaly.

Večným problémom zostáva najmä ochota personálu. „Okrem nedostatočných jazykových schopností je to najmä neprívetivosť a neústretovosť k hosťom, na čo poukazujú najmä zahraniční návštevníci Slovenska,“ povedala HN hovorkyňa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Zuzana Nemcová. Súhlasia s ňou aj prevádzkovatelia našich stredísk. „Kto totiž do lyžiarskeho strediska na Slovensku príde, počíta s tým, že nebude mať k dispozícii 20 lanoviek a 200 kilometrov zjazdoviek, ale nepríjemná obsluha vie dobrý pocit pokaziť určite,“ rozmýšľa Šimčák.

Denisa Nemcová, z lyžiarskeho strediska Ski Bachledová pripomína, že zlepšovať treba hlavne doplnkové služby pre turistov. „Stravovanie, ubytovanie, regeneráciu,“ vyratúva Denisa Nemcová.