Odevný priemysel je na lopatkách už aj v susednej Českej republike. Kríza, lacný ázijský dovoz a neplnenie záväzkov odberateľov podrazili aj legendárny OP Prostějov. Podnik s vyše 45-ročnou tradíciou požiadal o ochranu pred veriteľmi. Pohľadávky spoločnosti v tamojších finančných ústavoch presahujú až 38 miliónov eur.

Snaha o záchranu
Podnik, ktorého produkty sa tešia vysokej obľube aj na Slovensku, je na kolenách kvôli dlhom finančným inštitúciám, dodávateľom a obchodným centrám. V roku 2008 zaknihoval rekordnú stratu vo výške 41,7 milióna eur, situácia sa v uplynulom roku nezmenila.

Spoločnosť sa rozhodla riešiť zložité postavenie reštrukturalizáciou a požiadala Krajský súd v Brne o predinsolvenčné moratórium. "Návrh firma podala po prerokovaní s hlavnými veriteľmi. Išlo o vopred naplánovaný krok. Cieľom je zabezpečiť pokračovanie výroby a dokončenie reštrukturalizácie," povedal pre české Hospodářské noviny mediálny zástupca firmy Karel Samec s tým, že reštrukturalizačné kroky vedú v spolupráci s poradenskou spoločnosťou PricewaterhouseCoopers. Súdna ochrana môže trvať maximálne štyri mesiace.

Astronomické dlhy
Podľa dostupných informácií dlhuje podnik svojim veriteľským bankám (Česká spořitelna, Raiffeisenbank a Citibank) až 38 miliónov eur. "Aj cez súčasnú hospodársku krízu firma naďalej priebežne plní svoje záväzky voči svojim veriteľom a zamestnancom. Bankám v decembri uhradila úroky zo syndikovaného bankového úveru," hovorí Samec. Podľa jeho slov za posledné štyri roky OP Prostějov znížil svoje záväzky o 22,8 milióna eur. Ďalších asi 3,8 milióna eur tvoria záväzky firmám po lehote splatnosti. Na druhej strane trápia spoločnosť nesplatené záväzky jej odberateľov.

Koniec legendy?
Tradičná značka stráca pozíciu. Z pôvodných sedemtisíc zamestnancov zostalo v podniku len torzo. Kým v roku 2008 mal OP Prostějov vyše tritisíc zamestnancov a šesť závodov, dnes mu zostali len dve pobočky s 1 500 ľuďmi. Ďalšie hromadné prepúšťanie však spoločnosť nechystá.

Firma sa špecializuje na výrobu oblekov. Do jej portfólia však patrí aj rad džínsových výrobkov William & Delvin či La Boutique de Claudette. Asi 80 percent produkcie smeruje pod značkami obchodných partnerov na export, predovšetkým do Veľkej Británie, Nemecka, Francúzska a škandinávskych štátov. Zvyšok je určený pre český trh.