18.05.2009, 00:00

Porsche odpovedá na fúziu štrajkom

Rozhovory o zlúčení medzi nemeckou automobilkou Volkswagen, ktorej súčasťou je aj Volkswagen Slovakia, a jej konkurentom, výrobcom luxusných športových vozidiel Porsche, sa zasekli a pokračovať dnes nebudú. Porsche dokonca ide štrajkovať.

Ako pre tlač uviedol šéf nemeckej závodnej rady Volkswagenu Bernd Osterloh, momentálne nie je priestor na konštruktívny dialóg. Ako však tvrdia analytici, vzhľadom na recesiu sa automobilky spojeniu nevyhnú. "Je normálne, že súčasťou

porsche_volkswagen_s.jpg
Zdroj: Reuters
rozhovorov je aj taktika odmietania požiadaviek druhej strany, aby sa vyjednali čo najlepšie podmienky,“ podotkol pre HN hlavný analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Karty sa obrátili
Ešte na jeseň minulého roka diktovalo podmienky Porsche. To chcelo vďaka opciám zvýšiť vo wolfsburskej automobilke svoj 51-percentný podiel až na 75 percent. Ceny akcie Volkswagenu dokonca vyleteli hore takou rýchlosťou, že sa automobilka na chvíľu stala najdrahšou na svete. Zlý odhad vývoja situácie však spôsobil, že sám stuttgartský výrobca za pol roka takmer strojnásobil vlastný dlh, ktorý dosahuje už okolo deväť miliárd eur.

Dôvod, prečo sa dnes neuskutočnia ani rozhovory dozornej rady Porsche, v ktorej okrem predsedu Wolfganga Porscheho sedí aj jeho bratranec, predseda správnej rady konkurenčného Volkswagenu Ferdinand Piech, je nielen rozdielnosť názorov na cenu takéhoto "spojenia“, ale aj odbory. Závodná rada Porsche sa totiž podľa informácií nemeckého Focusu rozhodla dnes proti Piechovi protestovať vo vôbec prvom otvorenom štrajku v dejinách automobilky. Hovorca automobilky Albrecht Banler sa však k podrobnostiam odmietol vyjadriť.

Podmienky fúzie
Kým Porsche sa topí v dlhoch, Volkswagen má k dispozícii v hotovosti takmer 10,7 miliardy eur. Napriek tomu Ferdinand Piech v týchto dňoch spochybnil pre Spiegel informáciu, že Volkswagen je ochotný zaplatiť za rivala okolo jedenásť miliárd eur. "Suma je príliš vysoká, o niekoľko miliárd,“ dodal pre nemecký časopis. Piech už pritom niekoľkokrát zdôraznil, že Porsche musí dlh znížiť, pričom vývoj finančnej situácie v stuttgartskej automobilke považuje za podozrivý.

Hoci skôr ako o prebratí sa hovorí o fúzii, za kratší koniec ťahá podľa analytikov práve Porsche. Nielen kvôli dlhu, ale aj jednostrannému orientovaniu sa na luxusné vozidlá, ktorých výrobu recesia zasiahla. Do spojenia ich bude nepriamo tlačiť aj taliansky rival Fiat, ktorý plánuje ovládnuť nemecký Opel. Čo komplikuje hladkosť rozhovorov, sú práve snahy vyjednať si lepšie podmienky, ako aj zámery predsedu predstavenstva Porsche Wendelina Wiedekinga. Ten stále hľadá investorov, aby predsalen ovládol Volkswagen.