27.07.2009, 00:00

Reťazce chcú odmeňovať verných zákazníkov

V časoch všeobecného šetrenia sme čoraz viac "neverní" obchodom, v ktorých sme donedávna s obľubou nakupovali. Lojalitu ku konkrétnej maloobchodnej sieti nahrádza pragmatický prístup, v rámci ktorého sa spotrebitelia ešte častejšie ako v minulosti obzerajú po akciách, zľavách a ďalších benefitoch.

Optimálne ponuky
Podľa prieskumu pražskej pobočky agentúry GfK došlo v prvom štvrťroku v prípade všetkých obchodných reťazcov k medziročnému poklesu lojality ich zákazníkov. Aj tie najúspešnejšie z nich získali maximálne pätinu z celkového objemu relevantných výdavkov svojich klientov. Tento trend podľa údajov GfK zjavne súvisí s tým, že ľudia sa pri svojich nákupoch čoraz častejšie sústreďujú na hľadanie optimálnej cenovej ponuky a navštevujú viac predajní ako v minulosti.

Podľa Daniely Čekovskej zo spoločnosti GfK Slovakia podobný prieskum sa nedávno zrealizoval aj u nás, zatiaľ však výsledky nespracovali. Už teraz sa však dá očakávať, že nové trendy v správaní slovenských spotrebiteľov budú podobné ako na českej maloobchodnej scéne. Naznačuje to i správanie najväčších hráčov na trhu s rýchloobrátkovým tovarom, ktorí si stabilných zákazníkov doslova rozmaznávajú. Ešte viac ako doteraz sa do popredia dostáva systém takzvanej lojality manažmentu, ktorého najznámejšou technikou sú vernostné karty.

Najväčšie plány s rozšírením tohto modelu má skupina Tesco Stores. V Košiciach a Moldave nad Bodvou testuje systém vernostných kariet Clubcard. "S doterajšími výsledkami sme veľmi spokojní. Model vernostného programu Clubcard je výhodný pre našich verných zákazníkov. V čase ekonomickej krízy, keď ľudia citlivejšie zvažujú, na čo minú svoje peniaze, je to cesta, ako pri každom nákupe ešte viac ušetriť," tvrdí riaditeľ oddelenia marketingu Tesco Stores Milan Štadler.

Princíp Clubkarty je jednoduchý. Za každý nákup zákazník dostáva body, ktoré neskôr môže použiť ako platidlo. Okrem toho získava aj kupóny na zľavnený nákup vybraných skupín tovaru. Počet vernostných kariet na východnom Slovensku už prekročil stotisíc. Pilotný projekt preto vedenie reťazca plánuje čo najskôr rozšíriť do ostatných regiónov Slovenska. Podobný systém vernostných kariet už majú v prevádzke aj reťazce Billa a Coop Jednota.

Cenné údaje
Podľa analytika Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno má systém takýchto vernostných kariet pred sebou veľkú budúcnosť. "Obchodov, ktoré ho začnú používať, bude neustále pribúdať. Pre obchodníka majú karty najväčší význam v udržaní stálych klientov. Nesmieme zabúdať ani na ďalší dôležitý aspekt -- prostredníctvom kariet reťazec získava dokonalý prehľad o štruktúre nákupov v predajniach," dodáva Drahovský.