StoryEditor

Kto bude vyrábať šampanské či Roquefort?

30.07.2003, 00:00

Šampanské, Parmská šunka, syr Roquefort či víno Bordeaux by mali podľa Európskej komisie pochádzať iba z oblasti, podľa ktorej majú svoj názov, a to má platiť pre všetky krajiny sveta. Ako uviedla britská mediálna spoločnosť BBC, Brusel plánuje predložiť zoznam takýchto originálnych 35 potravín a nápojov na najbližšom zasadaní Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktoré sa uskutoční v septembri v mexickom Cancúne.
"Európa bola o tieto názvy obraná... a chce ich naspäť," vyhlásil hovorca komisie. Ako názorný príklad uviedol konanie kanadskej firmy, ktorá svoj výrobok nazvala Parmská šunka, kvôli čomu producenti originálnej šunky z Parmskej oblasti museli vlastný výrobok nazvať Super šunka, aby ho vôbec dostali na pulty predajní. Komisia pritom poukazuje na fakt, že nie je jediná, ktorá požaduje prísne dodržiavanie názvov výrobkov podľa geografického pôvodu. Rovnaký problém má aj India, ktorá žiada, aby iba čaj z tejto krajiny sa nazýval Darjeeling.
Je však ľahko možné, že spor o názvy produktov podľa geografickej oblasti sa nepodarí dostať na septembrové rokovania WTO. Jednou z príčin je úsilie niektorých európskych krajín dostať na zoznam do posledného možného termínu, ktorým je polovica augusta, ešte niekoľko svojich výrobkov. Grécko sa sem snaží pretlačiť svoj syr feta a Francúzsko by rado na zozname videlo dokonca ďalších sedem svojich produktov. Ak sa však do polovice augusta 15 "starých" členov únie (nové krajiny budú môcť do týchto problémov zasahovať až po vstupe do EÚ v budúcom roku) medzi sebou nedohodne, bude neskoro. Navyše, otázka práva na označovanie výrobku podľa jeho geografického pôvodu vyvolala rozporuplné reakcie najmä po tom, čo britská sieť supermarketov Asda musela prestať používať označenie Parmská šunka napriek tomu, že šunka naozaj bola zo severotalianskeho regiónu Parma. Problémom bolo, že na plátky sa už krájala vo Veľkej Británii. Navyše, niektoré oblasti majú rovnaké názvy a producenti z nich si nárokujú na rovnaké označenie ako v prípade známejších konkurentov. Príkladom je švajčiarska obec Champagne, ktorá produkuje vlastné červené a biele víno už 800 rokov. Preto jej obyvatelia po tom, ako si Francúzi vydobyli, že od 1. júna sa bude za šampanské považovať iba produkt z francúzskej oblasti Champagne, podali žiadosť o vyriešenie sporu na Európsky súdny dvor v Luxemburgu. Ich sila v porovnaní s Francúzmi, ktorí ročne dodávajú na trh až 300 mil. fliaš šampanského (Švajčiari vyrábajú 280-tisíc), je však veľmi malá a pozorovatelia im veľké šance nedávajú.
Skutočný boj však nastane priamo vo WTO. Veľkí obchodní partneri EÚ ako USA, Kanada a Austrália s takýmto ohraničením používania geografického názvu na potravinách nesúhlasia a poukazujú na to, že imigranti z európskych regiónov produkujú tieto výrobky podľa pôvodného receptu už celé generácie. Ako uviedol Jon Dudas z amerického Úradu pre patenty a obchodné značky, Európania takýmto spôsobom v skutočnosti "žiadajú americkú vládu, výrobcov aj spotrebiteľov, aby dotovali európskych producentov a umožňovali im stanovovať monopolné ceny na výrobky".

Boj o potraviny a nápoje

Názvy najznámejších nápojov a potravín, ktoré by sa podľa EÚ mali vyrábať len v pôvodnej oblasti

Vína a destiláty Bordeaux, Bourgogne, Chablis, Champagne, Chianti, Cognac, Grappa, Malaga, Marsala, Madeira, Medoc, Moselle, Porto, Rhin, Sherry
Mäso (šunka) Francúzsko - Jambon de Bayonne
Taliansko - Prosciutto di Parma, Prosciutto di San Daniele
Syr Asiago, Danablu, Fontina, Gorgonzola, Manchego, Mozzarela, Neufchatel, Parmezán, Pecorino Romano, Reblochon, Roquefort, Stilton

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 09:31