StoryEditor

Automobilky zvýšili platy

04.02.2007, 23:00
Tlak na platy v automobilovom priemysle sa v posledných rokoch zvýšil. Prispelo k tomu aj spustenie výroby v automobilkách PSA Peugeot Citroën a Kia Motors.
V článku je graf

Tlak na platy v automobilovom priemysle sa v posledných rokoch zvýšil. Prispelo k tomu aj spustenie výroby v automobilkách PSA Peugeot Citroën a Kia Motors.
Navrhovaná zmena zákona o kolektívnom vyjednávaní, týkajúca sa rozšírenia platnosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, zasahuje zásadným spôsobom do plánov zamestnávateľov. Má sa pritom vzťahovať aj na podniky, ktorých zamestnanci nie sú organizovaní v odboroch.

Platy rastú
Spoločnosť Kia Motors zaviedla od novembra 2006 nový odmeňovací systém, podľa ktorého sa upravili mzdy všetkým zamestnancom. A boli prijaté aj ďalšie doplňujúce úpravy na rok 2007. Pribudol napríklad štvrťročný bonus pri plnení výroby a zamestnancom sa preplácajú náklady na prepravu do zamestnania.
"Priemerná mzda výrobných pracovníkov a operátorov za rok 2006 je významne vyššia ako priemerná mzda v žilinskom regióne," informuje hovorca Kie Dušan Dvořák. Firma zamestnancom prispieva na bývanie, poskytuje zvýhodnené podmienky na hypotekárne úvery či zľavy na kúpu áut značky Kia.
Po dohode s odbormi vzrastú mzdy vo Volkswagene v tomto roku plošne o 7,5 percenta. Nová kolektívna zmluva prináša dovolenkový a vianočný príspevok, ako aj dva dni plateného voľna navyše pre matky s deťmi.
V januári podpísala so zamestnancami prvú kolektívnu zmluvu zaručujúcu 7-percentný priemerný medziročný rast mzdy automobilka PSA. Firma začala zamestnancom poskytovať plne hradenú životnú poistku a prispieva im na doplnkové dôchodkové poistenie. Automobilky sa zatiaľ nestretli s odchodom zamestnancov do konkurenčných spoločností za vyššími platmi.

Prirodzení partneri
Pravidelnú komunikáciu s odbormi a zamestnancami považujú automobilky zhodne za svoju prioritu. Odbory a zamestnanci sú pre firmy prirodzení partneri aj na rokovaniach o mzdových podmienkach zamestnancov. "Presun tejto kompetencie na vyšší stupeň predlžuje čas a cestu ku korektnej dohode," podotýka hovorca PSA Peugeot Citroën Peter Švec.
Zárobky v automobilovom priemysle prevyšujú priemernú mzdu v národnom hospodárstve. Minimálna nástupná mzda spolu s prítomnostným príplatkom je dnes v trnavskej automobilke PSA 16 500 korún mesačne. K nej ešte zamestnanci dostávajú výkonnostnú prémiu.

Hrozba pre firmy
Automobilky, ktoré u nás zamestnávajú okolo pätnásťtisíc ľudí, sú znepokojené úvahami novelizovať zákon o kolektívnom vyjednávaní. "Dodatočné zvyšovanie nákladov vyplývajúce z plnenia záväzkov kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa ohrozuje efektívnosť, konkurencieschopnosť a v extrémnom prípade aj životaschopnosť zamestnávateľa," nešetrí kritikou vedúci personálneho servisu Volkswagenu Juraj Kiripolský.
Uvedený návrh je podľa neho pri dnešnej situácii na trhu práce zbytočný a kontraproduktívny. Na pracovnom trhu sa totiž už všeobecne pociťuje nedostatok pracovných síl vo viacerých odvetviach.
"Uprednostňujeme dialóg s odborovou organizáciou na lokálnej, podnikovej úrovni. Máme za sebou nedávny podpis úspešne dohodnutej prvej kolektívnej zmluvy našej spoločnosti, výhodnej pre zamestnancov aj vedenie," tvrdí na margo novely Švec z PSA.

Chýbajú ľudia
Volkswagen zamestnáva u nás takmer 11-tisíc, PSA 3 300 a Kia 1 700 zamestnancov. Volkswagen pociťuje na trhu práce najmä nedostatok technicky kvalifikovaných pracovníkov. Pozície operátorov do výroby, lakovníkov, pracovníkov logistiky a informačných systémov, analytikov kvality, nákupcov a finančných účtovníčok potrebuje obsadiť automobilka PSA v Trnave. S nedostatkom vhodných kandidátov pre niektoré odbory zápasí aj firma Kia. V jej prípade ide najmä o lakovníkov, údržbárov pre stroje a zariadenia, obsluhu lisovacích zariadení či špecialistov na kontrolu kvality.
Na problém nedostatku pracovnej sily zamestnávatelia upozorňujú už dlhší čas. "Na jednej strane časť absolventov stredných a vysokých škôl končí na úradoch práce a na druhej strane chýba množstvo pracovníkov s technickým vzdelaním," dodáva Kiripolský z Volkswagenu.


01 - Modified: 2003-04-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kto kam...
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 12:53