05.01.2006, 00:00

Autobusy i kamióny jazdia bez zimných plášťov

Autobusové podniky zabezpečujúce hromadnú dopravu verejnosti ani nákladné dopravné spoločnosti nepoužívajú v zime na svojich vozidlách zimné pneumatiky. Odôvodňujú to finančnými možnosťami a nedostatočnými priestormi na uskladnenie dvoch druhov pneumatík

Autobusové podniky zabezpečujúce hromadnú dopravu verejnosti ani nákladné dopravné spoločnosti nepoužívajú v zime na svojich vozidlách zimné pneumatiky. Odôvodňujú to finančnými možnosťami a nedostatočnými priestormi na uskladnenie dvoch druhov pneumatík.
Nákladní dopravcovia to riešia tak, že na kolesách zadných hnacích náprav majú tzv. záberové pneumatiky s hrubším a širším dezénom. "Tie sú vhodné aj do snehu. Pojem zimná pneumatika pre ťahač alebo náves ani nepoznám," tvrdí Miroslav Božík z martinskej firmy BM-Trans. Rovnaký názor má aj generálny riaditeľ SAD Košickej dopravnej spoločnosti Ľubomír Gerši: "Pred zimou autobusy celoplošne neprezúvame. Používame celoročne pneumatiky s hrubším vzorom a ani v zime nemáme problémy so zjazdnosťou alebo s bezpečnosťou."
"Snažíme sa načasovať prezúvanie našich vozidiel na jeseň. Cez zimu je potom dezén najhlbší. Ak narazíme na nezjazdný úsek či skrížený kamión, je problém tak s ojazdenými, ako aj s novými gumami," konštatuje technik košickej firmy Steel Trans Daniel Sepeši. Podľa viacerých dopravcov sa zimné pneumatiky na kamióny na Slovensko ani nedovážajú. "Vyrába ich napríklad francúzsky Michelin, ale predávajú sa iba v škandinávskych štátoch," tvrdí už citovaný Božík z firmy BN-Trans.
Generálny tajomník združenia ČESMAD Slovakia Roman Kment potvrdil, že klasické zimné pneumatiky s mäkšou zmesou zaručujúcou lepšiu priľnavosť k vozovke pri nízkych teplotách sa na kamióny jazdiace v našich zemepisných šírkach nemontujú. "Používajú sa len v extrémnych arktických podmienkach. Kamión s hmotnosťou 40 ton by pneumatiky z mäkkej zmesi na inej ako súvislo zasneženej vozovke okamžite zničil. Pre zimnú prevádzku kamiónov v našich podmienkach sa dodávajú špeciálne pneumatiky výlučne na hnaciu nápravu ťažného vozidla, ktoré sa od letných líšia len záberovým dezénom, nie zmesou. Najúčinnejším prostriedkom na zdolávanie zimných nástrah preto zostávajú snehové reťaze," hovorí Kment.

Vodiči bez zimných pneumatík riskujú
Predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský je presvedčený, že autobusy by mali jazdiť na štandardných zimných pneumatikách. Aj v Bratislave, kde sa so snehom na cestách stretávajú len počas niekoľkých dní v roku. "Zimné pneumatiky nie sú len otázkou snehu alebo zjazdnosti. Sú záležitosťou teploty. Nielen dezén, ale aj hmota, z ktorej sú vyrobené, zodpovedajú tomu, že pri nízkej teplote dosahujú lepšiu priľnavosť. Vodiči autobusov a kamiónov tak aj napriek dobrému dezénu na celoročných pneumatikách riskujú. Pri nízkej teplote nemajú dobrú priľnavosť," vysvetlil. Zimné pneumatiky sa podľa neho majú používať pri teplotách nižších ako sedem stupňov Celzia. "Letné sú také tvrdé, že sa šmýkajú aj na bežnom povrchu." Pripustil však, že finančné i priestorové dôvody bránia firmám kupovať zimné pneumatiky. Napriek tomu je za uzákonenie povinného používania zimných pneumatík. "Vodiči kamiónov a úžitkových vozidiel najviac ohrozujú účastníkov cestnej premávky. Zimné pneumatiky sú ich aj naša bezpečnosť," dodal Lešinský.

Zimné plášte na kamióny sa predávajú
Napriek tomu, že autobusové podniky i dopravcovia tvrdia, že zimné pneumatiky pre nákladné autá sa na Slovensku nepredávajú, nie je to tak. Pneuservisy ponúkajú zimné pneumatiky aj pre autobusy i na kolesá ťahačov a návesov kamiónov vo veľkostiach od 17,5 až po 24,5 palca. Máloktorý dopravca si ich však kúpi.
"Každá záberová pneumatika má označenie ako zimná a je aj tak použiteľná," konštatuje technicko-obchodný reprezentant Michelin Slovensko pre východné Slovensko Dávid Hamrák.
"Obutie zimnými pneumatikami na jeden ťahač vyjde na 80- až 100-tisíc," potvrdil HN zdroj z prostredia jedného z importérov pneumatík Goodyear Dunlop Tires Slovensko. Aj preto podľa neho nie je záujem o predaj zimných pneumatík, no situácia sa postupne zlepšuje. Ich predaj medziročne rastie zhruba dvojnásobne, no aj napriek tomu majú zimné pneumatiky len dvojpercentný podiel na celkovom predaji pneumatík tejto firmy. Kupujú ich zväčša spoločnosti, ktoré jazdia najmä do severských štátov, ale aj autobusy na diaľkové linky po západnej Európe. "Nútiť do zimných pneumatík ich nikto nemôže. Taký predpis neexistuje," dodal. Problémy na cestách spôsobujú najmä úžitkové vozy do šesť ton na 17,5-palcových kolesách, na ktoré väčšina výrobcov zimných pneumatík úplne zabudla a na čom napokon pred časom aj stroskotal návrh zákona bývalého poslanca Jirka Malchárka.

Zimné pneumatiky nepoužíva ani Slovenská autobusová doprava v Nitre. "Z finančných dôvodov," vysvetľuje technický námestník Milan Fialka. "Pri 320 vozoch by nás vyšli na 22,5 milióna korún. Musel by ich zaplatiť objednávateľ výkonov, teda buď vyšší územný celok alebo mestá." Dopravný podnik mesta Košice by musel podľa technického námestníka Juraja Krempašského nájsť na zimné pneumatiky 16 miliónov korún. Aj tam preto obúvajú protektory s celoročnými univerzálnymi vzormi. "Vyhovuje nám to a nemáme s tým problémy, ak nás na kopci nezastaví iný dopravný prostriedok."
Autobusy Dopravného podniku mesta Prešov určené na linky v strmších terénoch tiež jazdia na záberových pneumatikách. "Zimné pneumatiky, ktoré sú vyrobené z mäkšej zmesi, nemajú v klimatických podmienkach na Slovensku význam. Plnohodnotne ich nahrádza záberová pneumatika, ktorá je o tretinu lacnejšia. Zimné pneumatiky pre autobusovú alebo kamiónovú dopravu nemajú na Slovensku ani tradíciu a predávajú sa veľmi poskromne," hovorí riaditeľ odboru pre dopravu Jaroslav Ozimanič.
Podobné stanoviská poskytli HN aj SAD Banskobystrická dopravná spoločnosť a Dopravný podnik Bratislava (DPB). Vedúci odboru techniky divízie autobusy Pavel Bobrík povedal, že na asi desiatich zo zhruba 500 vozov majú gumy s väčším dezénom. "Ak je cesta upravená, tak so záberovom pneumatikou vyjdeme všade," dodáva.

Niektoré zo zimných pneumatík pre nákladnú dopravu ponúkaných v SR
Goodyear Ultra Grip WTS (zimná záberová riadiaca)
Goodyear Ultra Grip WTD (zimná záberová vodiaca)
Dunlop SP 362 (vodiaca)
Dunlop SP 462 (záberová)
Michelin M+S (záberová)
Michelin XDN Ice Grip
Zdroj: Goodyear Dunlop Tires Slovakia, s. r. o., Michelin Slovensko, s. r. o.