Dozorná rada koncernu DaimlerChrysler včera oficiálne rozhodla o predaji vyše 80 percent Chrysleru finančnému investorovi Cerberus za 5,5 miliardy eur, v prepočte 184,7 miliardy korún. Daimler sa teraz musí sústrediť na seba.
Po pondelkovom oznámení o predaji stúpli akcie nemeckého koncernu miestami až o sedem percent a v utorok im pomohli dobré štvrťročné výsledky. Lenže táto zbraň je dvojsečná a očakávania trhu môžu v konečnom dôsledku Daimler výrazne zaťažiť. Od tretieho štvrťroka, keď sa Chrysler definitívne oddelí od materského koncernu, už nebude mať jeho šéf Dieter Zetsche žiadne výhovorky, píše denník Die Welt.

Dlhoročné "resty"
Budúcnosť Daimleru musí jednoznačne prepojiť s Mercedes Car Group, no východisková situácia nie je práve jednoduchá. Chronické problémy Smartu, slabá kvalita Mercedesu spred niekoľkých rokov, chyby manažmentu v Chrysleri a neúspešná aliancia s Mitsubishi, ktorá napokon skončila predajom podielov, poškodili imidž koncernu. A to sa nezmení zo dňa na deň. Kým BMW za posledných päť rokov dokázalo zvýšiť predaj z 1,05 na 1,37 milióna, predaj Mercedesu stagnuje na úrovni 1,23 až 1,25 milióna.
Ak chce Mercedes zmenšiť náskok BMW, musí sa zamerať najmä na regionálnu silu značky. Z geografického hľadiska má síce silnú pozíciu v Európe a USA, no musí zapracovať v Číne, Indii a Rusku, kde sú jeho autá príliš drahé, píše Die Welt. Navyše kým BMW je schopný na rovnakých strojoch vyrábať modely niekoľkých radov, Mercedes môže napríklad v továrni v Rastatte vyrábať iba triedu A a B.
Ani luxusná značka Maybach, ktorá mala pôvodne ambíciu konkurovať britskému Rolls-Royce, nie je práve predajným hitom a už roky potrebuje finančné injekcie. Podľa expertov by značke pomohlo trochu skromnosti a aspoň jeden lacnejší model. Bentley, ktorý patrí Volkswagenu, s touto stratégiou slávil veľké úspechy.
V prospech Daimleru hovorí fakt, že bude mať dostatok peňazí na vývoj nových modelov, keďže zisky Mercedesu už nebudú musieť zapchávať diery, ktoré spôsobovali straty Chrysleru.

Fondy zbystrili pozornosť
Situáciu môžu Daimleru skomplikovať finanční investori, ktorí podľa Handelsblattu už po ňom začínajú pokukovať. V prvom rade ich láka vysoká čistá likvidita na odhadovanej úrovni 12,9 miliardy eur, v prepočte 433,2 miliardy korún. Okamžitá hrozba síce nehrozí, no podľa expertov koncern musí podniknúť nejaké kroky, napríklad, vyplatiť mimoriadnu dividendu alebo skúpiť časť svojich akcií.
Vedenie Daimleru nemá obavy, keďže kurz akcií v posledných dňoch vzrástol a firma s trhovou kapitalizáciou vyše 60 miliárd eur by bola pre finančných investorov priveľké "sústo". Ibaže by im postačil aj väčší podiel, aby vzhľadom na roztrieštenú štruktúru akcionárov mohli vyvíjať tlak na vedenie, píše Handelsblatt.

"Pekelný pes" len na chvíľu
Mnohí experti sú presvedčení, že Cerberus je pre Chrysler len prechodným riešením. Podľa nich americká trojka sa zrejme o niekoľko rokov bude pokúšať o spojenie s inou automobilkou. Ak sa podľa Financial Times Deutschland situácia v Chrysleri zlepší, môžu oň prejaviť záujem veľké koncerny, ako General Motors či Nissan.
Cerberus prisľúbil investície 7,4 miliardy dolárov, v prepočte 182,7 miliardy korún, k čomu sa pridružuje úver dvanásť miliárd dolárov na vývoj nových modelov. Tieto peniaze podľa FTD stačia na nepretržitý vývoj nových modelov, čo však bude vyžadovať lepší imidž značky a výrobu menších a úspornejších motorov.
Zatiaľ totiž Chrysler bojuje s vysokými výrobnými nákladmi a pomýlenou ponukou modelov. Sú nimi prevažne ťažké a smädné terénne autá a pickupy, ktoré sa pre drahé palivo stali lapačmi prachu na skladoch.
So strategickým partnerom zo sektora, ktorý investuje do vývoja nových modelov a pomocou spoločného vývoja ušetrí náklady, môže sa pozícia Chrysleru zlepšiť. Cerberus sa už na budúci mesiac bude pri rokovaniach s odbormi UAW snažiť znížiť záväzky voči zdravotnému poisteniu zamestnancov, ktoré medzičasom zvyšujú výrobné náklady o tisíc dolárov na auto. Chrysler zrejme odstúpi aj od smrtiacej cenovej vojny, ktorá mu síce zabezpečila 14-percentný trhový podiel v USA, no zároveň ujedá zo ziskov.

Výsledky DaimlerChrysleru (v mil. eur)
 

1. štvrťrok

Finančný rok

 

2007

2006

2006

2005

Tržby

35 363

37 444

152 809

150 790

- Mercedes

12 070

11 937

51 410

47 831

- Chrysler

10 237

12 492

46 983

50 126

Prevádzkový zisk

2 041

1 181

5 489

6 076

- Mercedes

792

-735

-787

1 783

- Chrysler

-1 485

641

-468

2 218

Čistý zisk

1 972

781

3 783

4 215

Predaj (v tis. áut)

1 099

1 153

4 700

4 829

Zdroj: DaimlerChrysler