18.07.2006, 00:00

Airbus úplne prepracuje koncept nového A350

Airbus musí bojovať na viacerých frontoch. Celý svet s nadšením sledoval prvý let lietajúceho mastodonta A380. A potom prišli problémy: kvalita, omeškanie dodávok, stoličkotrasenie v manažmente. Ťažkosti mal aj s novým modelom A350 a na leteckom salóne vo Farnborough predstavil projekt zlepšenej verzie.

Hoci obrovský Airbus A380 aj tento týždeň bude priťahovať pohľady na leteckom salóne v britskom Farnborough, zástupcovia leteckých spoločností a experti budú skôr očakávať vyjadrenia predstaviteľov Airbusu a jeho materského koncernu EADS.
V prvom rade ich zaujímajú plány vývoja nového modelu A350 s dlhým doletom, ktorý by mal priamo konkurovať nováčikovi z dielne Boeingu 787 Dreamliner.

Hodina pravdy
Na salóne vo Farnborough udrie Airbusu hodina pravdy. Pôvodný koncept A350 vyvolával pochybnosti a kritiku, keďže Dreamliner bol oveľa modernejší a úspornejší stroj. Aj to bolo dôvodom, že mnohí potenciálni klienti dali prednosť Boeingu.
Airbus včera na prvej tlačovej konferencii vo Farnborough oznámil, že úplne prepracuje koncept A350. Lietadlo má označenie A350 XWB, bude výkonnejšie ako Dreamliner a namiesto pôvodne zamýšľaných dvoch modelov vyvinú tri. Stroj bude mať okrem toho širší trup, nový druh elektroinštalácie a kokpit z A380. Motory dodá britský Rolls-Royce a ako uviedol predstaviteľ firmy Mike Terrett, uzatvorili predbežnú rámcovú dohodu o výrobe nového motora série Trent.

Airbus žiada o peniaze
Ako nového výkonného riaditeľa Christiana Streiffa cituje agentúra Reuters, spoločnosť ohlási oficiálny začiatok vývojového programu o tri mesiace. Podľa neho by malo začať lietať v polovici roku 2012, čiže o dva roky neskôr oproti pôvodnému plánu, no prisľúbil, že časový rozvrh skrátia. Podľa informácií EADS vývoj nového dvojmotorového lietadla bude stáť približne desať miliárd dolárov, v prepočte takmer 310 miliárd korún, čiže dvakrát viac, než sa pôvodne očakávalo.
Airbus mieni požiadať vládu Francúzska a Nemecka o finančnú pomoc, čo pravdepodobne vyvolá zúrivé reakcie z Washingtonu. Ten už v máji minulého roka požiadal Svetovú obchodnú organizáciu o zrušenie dotácií, no tá zatiaľ nerozhodla.
V každom prípade sa dostáva v porovnaní s Boeingom do štvorročného časového sklzu. To znamená, že až v priebehu salónu sa zistí, či nájde kupcov. Zatiaľ sa k novému lietadlu hlási napríklad spoločnosť Finnair, ktorá pochválila prístup Airbusu a teší sa na lepšie lietadlo. Ako pre denník Handelsblatt povedal šéf lietadlového parku Mauni Visuri, vychádzajú z predpokladu, že cena zostane rovnaká.

Aj Boeing sa omeškáva
No ani Boeing nie je v ideálnej situácii. Kým Airbus zápasil s dôsledkami správ o omeškaní dodávok A380, Boeing sa tváril, že u neho je všetko v poriadku. No zdanie klamalo.
Problémy sa týkajú nového predajného šlágra Dreamlinera. V predvečer salóna riaditeľ divízie civilných lietadiel Alan Mulallay oznámil, že lietadlo je príliš ťažké a priznal aj problémy s niektorými dodávateľmi. Podľa Spiegel Online sú však tieto problémy bežné v rámci vývoja a výroby nového typu a prvé testovacie lety budú podľa plánu v polovici budúceho roka. Rovnako sa to nedotkne termínu prvých dodávok od roku 2008.
No experti si nie sú takí istí. Napríklad časopis BusinessWeek okrem hmotnosti lietadla písal aj o problémoch so softvérom a vzduchových bublinách v niektorých dieloch na trupe. Časopis preto nevylučuje, že Boeing napokon termín dodávok nedodrží. Zatiaľ je všetko v štádiu špekulácií a pravda vyjde najavo najneskôr o dva roky.
Boeing má zatiaľ na nový produkt 360 pevných objednávok, kým Airbus má objednávky na 182 kusov pôvodného A350 od štrnástich spoločností. Na A380, ktorého katalógová cena je 300 miliónov dolárov, prišlo zatiaľ zhruba sto objednávok a hoci klienti žiadajú odškodné za omeškanie, z programu nevystúpili.

Boeing versus Airbus
  787 Dreamliner A350 (pôvodný)

Max. počet cestujúcích

330

253

Dolet

6 500 km

16 300 km

Rozpätie

52 m

46 m

Dĺžka

57 m

59 m

Výška

17 m

17 m

Cestovná rýchlosť

0,85 Mach

0,86 Mach

 

(935 km/h)

(946 km/h)

Max. vzletová hmotnosť

163 ton

245 ton

Pevné objednávky

360 strojov

182 strojov

Zdroj: Airbus, Boeing