StoryEditor

V Izomate sa menia vlastnícke pomery

02.06.2006, 00:00

Izomat Nová Baňa zmenil začiatkom tohto roka majiteľa. Jeho stopercentným vlastníkom sa stala rakúska spoločnosť Heraklith, ktorá už v minulosti vlastnila priamo polovicu a prostredníctvom podielu na slovinskej spoločnosti Termo nepriamo väčšinu akcií výrobcu stavebných izolačných materiálov.
Zmenou vlastníckych vzťahov sa vyčistili a zjednodušili vzťahy voči akcionárom. Zmeny však pokračujú na úrovni materskej firmy Heraklith. Jej vlastník RHI ju predal nemeckej skupine Knauf Group za 230 miliónov eur. Samotný proces predaja sa ešte neskončil. Šéf predstavenstva firmy Izomat Jozef Pisoň predpokladá, že sa tak stane koncom roka. "Až potom budeme vedieť posúdiť náš podiel na činnosti skupiny Knauf," hovorí.
Trh izolačných stavebných materiálov má na Slovensku perspektívu. Ovplyvňuje ho konjunktúra v stavebníctve a rastúce ceny energií, ktoré výrazne menia rozhodovanie verejnosti smerom k znižovaniu energetickej náročnosti objektov. Trendy sa podľa Pisoňa nebudú meniť ani v blízkej budúcnosti, dokonca sa celkovým rastom ekonomiky Slovenska a okolitých krajín posilnia.
Významne bude naň vplývať aj legislatíva, ktorá normatívne stanovenými fyzikálnymi vlastnosťami nových a rekonštruovaných objektov podporí aktivity smerujúce k úsporám energií. Výrobcovia veria aj v štátnu podporu zavádzania techniky a technológií, ktoré vedú k intenzívnejšiemu využívaniu obnoviteľných zdrojov energií.
Tieto priaznivé trendy sa prejavili i v hospodárení Izomatu. Firma vlani vyrobila viac ako 80-tisíc ton minerálnej vlny, za ktorú zinkasovala 1,4 miliardy korún. V medziročnom porovnaní zaznamenali tak vo výrobe aj v tržbách šesťpercentný nárast. Prevádzkový hospodársky výsledok 219 miliónov korún bol o tri percentá vyšší ako v predchádzajúcom roku.
Na hospodárenie Izomatu -- keďže exportuje dve tretiny produkcie -- negatívne vplývali vyššie ceny energií a posilnenie koruny oproti euru. Za pozitívum považujú stabilitu výroby, efektívne vyťaženie technologických zariadení a investície, cielené na znižovanie nákladovosti výroby.
V tomto roku naplánovali päťpercentný nárast výroby a tržieb z predaja a tomu úmerný zisk. V zahraničí chcú predať viac ako 70 percent výrobkov, ich snahou je však udržať dominanciu značky Nobasil hlavne na slovenskom trhu stavebných izolačných materiálov.
Investície by mali presiahnuť 90 miliónov korún. Budú smerovať do menších technologických a infraštruktúrnych projektov, ktorých cieľom je zvýšiť efektívnosť liniek a zlepšiť pracovné prostredie. Tretina investícií pôjde do ekologických projektov. Snahou spoločnosti je, aby návratnosť vložených prostriedkov nebola dlhšia ako štyri roky.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 22:27