StoryEditor

Švajčiari sa chcú podieľať na výstavbe diaľnic

28.07.2005, 00:00
Švajčiarska firma Marti Holding sa chce podieľať na spolufinancovaní 30-kilometrového úseku diaľnice na severnom Slovensku, kde je aj tunel Višňové -- Dubná Skala. Jej predstava je, že stavebná firma by to nemala robiť z vlastných finančných zdrojov: Firma má záujem získať na financovanie konzorcium švajčiarskych bánk, s ktorými už rokuje. Pôjde aj o to, aby jej finančné zaťaženie voči bankám bolo čo najmenšie.

Chcete sa podieľať na spolufinancovaní úseku diaľnice na severnom Slovensku, kde je aj tunel Višňové -- Dubná Skala. Aká je vaša konkrétna predstava?
-- Máme záujem sprostredkovať financovanie cez konzorcium švajčiarskych bánk, s ktorými už rokujeme. Chceme, aby naše finančné zaťaženie voči bankám bolo čo najmenšie. Ani veľká stavebná firma totiž nemôže takýto veľký projekt financovať z vlastných zdrojov.
Podľa slovenských odborníkov by sa do projektu malo zapojiť viacero firiem. Súhlasíte s tým?
-- Áno, ukazujú to skúsenosti z Anglicka a Írska, kde sa model výstavby Public Private Partnership (PPP), najviac presadzuje. Zúčastnené firmy majú záujem eliminovať prípadné riziká, predovšetkým pri výstavbe tunelov.
S akým finančným podielom zo Švajčiarska možno rátať na výstavbe diaľnice D1 na severnom Slovensku?
-- Momentálne ťažko povedať, pretože až v budúcom roku sa skončia prípravy projektu a následne sa začne výstavba, ktorá sa má dokončiť v roku 2009. Aspoň také máme informácie. Naša finančná účasť bude daná veľkosťou projektu. Projekt závisí aj od Národnej diaľničnej spoločnosti na Slovensku, ktorá musí vytvoriť podmienky na to, aby sa celý proces mohol naštartovať.
Aké máte skúsenosti s financovaním diaľnic a tunelov verejno-súkromnou formou?
-- Vo Švajčiarsku to nerobíme, pretože takéto infraštruktúrne projekty financuje štát alebo komunálna sféra. Ide o verejné financovanie a súkromný kapitál do toho nevstupuje.
Spôsob výstavby PPP je rozšírený v západnej Európe, napríklad v Taliansku alebo vo Francúzsku. V čom vidíte jeho výhody?
-- Zamedzuje niektorým problémom, ktoré sú na veľkých stavbách, napríklad predraženiu alebo oneskoreniu dokončenia stavby, prípadnému prekročeniu nákladov. Hlavným argumentom v prospech PPP je, že štát nemusí v krátkom čase poskytnúť finančné zdroje na veľkú investíciu, čo je problém i v západoeurópskych krajinách. Projekt PPP teda nezaťažuje štátny rozpočet, nezvyšuje jeho deficit, čo je dôležité pre dodržanie maastrichtských kritérií.

Švajčiarska spoločnosť Marti Holding AG vo svojich podnikoch vo Švajčiarsku, v Južnej Afrike, Španielsku, na Slovensku a Ukrajine zamestnáva zhruba 2 500 ľudí. Jej výrobný program sa zameriava na priemyselnú výstavbu, inžinierske stavby, cestné staviteľstvo, výstavbu diaľnic a špeciálne zakladania stavieb. Na Slovensku firma pôsobí od jesene 2004, keď kapitálovo vstúpila do spoločnosti Váhostav -- Tunely a špeciálne zakladania.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 10:51