StoryEditor

V Tatrách je najviac Poliakov a Čechov

18.08.2006, 00:00

Vysoké Tatry sa dva roky po ničivej kalamite z najhoršieho už spamätali. Vyplýva to z monitoringu ich návštevnosti, ale aj z využívania služieb turizmu. Vlani zaznamenali podnikatelia v cestovnom ruchu asi desaťpercentný medziročný prepad návštevnosti, výrazný pokles tržieb v službách a maloobchode. V penziónoch, chatách a hoteloch sa ubytovalo menej ľudí.
Tohtoročná sezóna sa ukazuje o niečo lepšia a blíži sa tej predkalamitnej. Podľa miestneho Združenia cestovného ruchu stúpla vyťaženosť hotelov a penziónov o päť až sedem percent oproti minulému roku a vyššie tržby evidujú aj prevádzkovatelia horských dopravných zariadení.
Podľa prvých výsledkov sledovania návštevnosti z konca minulého týždňa prišlo do vysokohorského prostredia Vysokých Tatier, vrátane Západných a Belanských, ako aj Pieninského národného parku, za dva dni viac ako 25-tisíc turistov. Oproti poslednému monitoringu spred dvoch rokov ich bolo asi o sedemtisíc menej.
Podľa Juraja Švajdu z ochrany prírody TANAP-u sa pod nižšiu návštevnosť mohlo podpísať aj nepriaznivé počasie v prvý deň monitoringu. Medzi turistami dominovali Poliaci, pred Čechmi a Slovákmi. Prieskum potvrdil, že najviac vyťažené lokality sú stále centrá ako Skalnaté pleso, Hrebienok a Popradské pleso, ale aj niektoré doliny s vysokohorskými chatami, cez ktoré vedú turisticky príťažlivé túry s prechodmi cez sedlá, ako sú Veľká či Malá studená dolina.
Na dva najpríťažlivejšie, turisticky prístupné tatranské vrcholy, Kriváň a Rysy, vystúpilo v čase sčítania vyše osemsto ľudí. Celkovo zavíta do Tatier ročne od dvoch do štyroch miliónov ľudí. Z dlhodobého hľadiska, najmä v porovnaní s koncom 80. rokov, však návštevnosť stagnuje.
Príčinou je podľa odborníkov na cestovný ruch stále pretrvávajúci rozdiel medzi vysokými cenami a kvalitou služieb. Tatry sú pre bežných Slovákov drahé, a ak sa už rozhodnú svoje peniaze minúť, tak radšej v zahraničí. Vo Vysokých Tatrách je nuda oproti Zakopanému, ktoré žije dvadsaťštyri hodín denne. Poliaci preto vyrážajú na Slovensko zväčša len na jednodňové výlety, tvrdia poľskí novinári.
Zistenia, ktoré ukazujú na silné a slabé stránky Tatier, sú dôležité najmä pre marketingové aktivity podnikateľov. Mesto Vysoké Tatry sa ich bude snažiť zapracovať do tvoriaceho sa územného plánu, uisťuje primátor Ján Mokoš. Podľa neho musí samospráva vytvoriť viac športových aj kultúrnych možností.
Rozhýbaniu turizmu v Tatrách stále chýbajú včasné, komplexné a relevantné údaje o jeho ekonomickej výkonnosti. Napríklad o podiele čiernej ekonomiky neexistujú ani odhady. Podľa oficiálnych štatistických údajov vytvoria tatranské ubytovacie zariadenia ročne tržby do miliardy korún.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 15:39