18.01.2005, 00:00

Gigantický Airbus A380 ohrozuje pozíciu Boeingu

A380 názorne dokazuje dominantnú pozíciu, na ktorú sa európsky výrobca rokmi postupne vypracoval. Airbus vlani dodal 320 lietadiel a opäť obhájil svoje prvenstvo, ktoré prvýkrát odobral Boeingu v roku 2003. V tomto roku počíta konzorcium s 350 až 360 lietadlami. Forgeard v budúcnosti očakáva ročné dodávky 400 lietadiel.
Podľa denníka Handelsblatt experti očakávajú, že si ešte dlhé roky túto pozíciu udrží, pretože leteckým spoločnostiam ponúka oveľa modernejšie lietadlá než ešte donedávna všemocný Boeing. Jumbo, oficiálne Boeing 747, sa podľa počtu nových objednávok považuje za výbehový model, takže A380 sa môže v tomto segmente stať skutočným monopolom. Boeing 747 pretromfne novú konkurenciu iba v cene. Podľa katalógových cien stojí 198 miliónov dolárov, kým Airbus inkasuje za svoje superlietadlo 283 miliónov dolárov. Dôležití klienti však obyčajne získajú veľký rabat.
Podľa spolupredsedu predstavenstva materského koncernu EADS Reinera Hertricha, vývoj A380 stál zhruba 12 miliárd dolárov, čo pôvodný plán prekročilo o 15 percent. Ako povedal pre denník Handelsblatt, konštruktéri vyvinuli mnohé nové technológie a v takom prípade sa ľahko môže stať, že vývoj prekročí rozpočet. Hertrich zároveň zdôraznil, že Airbus dostal už 149 objednávok a napríklad Singapore Airlines chce s novým A380 lietať už na budúci rok. Výrobcovi pritom stačí predať 250 lietadiel, aby bol ziskový. Šéf Airbusu Noel Forgeard očakáva, že v počas 40-ročného cyklu vyrobia viac než 700 exemplárov A380 a zarobia 150 miliárd eur. Podľa časopisu Spiegel od roku 2008 sA má vyrábať 35 kusov.
Airbus aj Boeing v nasledujúcich 20 rokoch svorne očakávajú výrazný vzostup objemu leteckej prepravy, najmä však v Ázii. Spoločnosti počítajú s päťpercentným ročným nárastom počtu cestujúcich a šesťpercentným zvýšením objemu nákladov. Podľa najnovšej prognózy budú v tomto období letecké spoločnosti potrebovať 17-tisíc nových lietadiel. Vzhľadom na rastúci dopyt a hustotu leteckej premávky, ako aj v rámci úsilia aerolínií o znižovanie prevádzkových nákladov bude podľa Airbusu potrebných 1 650 nových lietadiel triedy Jumbo. To zodpovedá 22 percentám celkového obratu na leteckom trhu.

Labutia pieseň Boeingu?
Boeingu tak zostáva nádej, že sa splnia jeho prognózy vývoja leteckej dopravy. Na rozdiel od Airbusu stavil na stredne veľké lietadlá, ktoré by si mali aj v budúcnosti udržať najväčší podiel v preprave cestujúcich. Podľa expertov by mohol uspieť, ak nová generácia prúdových lietadiel umožní cestujúcim kupovať priame spojenie medzi menšími letiskami. Nový 250-miestny Boeing 7E7 by mal otvoriť túto éru lacných letov v roku 2008.
Airbus zareagoval aj na túto potenciálnu hrozbu. Oficiálny začiatok programu vývoja 285-miestneho A350 sa postaral o to, že letecké spoločnosti zatiaľ pristupujú k 7E7 zdržanlivo. Boeing síce s fanfárami oznámil objednávku Continental Airlines, no podľa časopisu Spiegel sa doteraz nazbieralo iba 122 oznámení o kúpe. Záväzné objednávky má Boeing iba na 56 lietadiel, kým podľa plánov do konca minulého roka ich mali mať 200.
Analytici označujú postup európskeho konzorcia za šikovný ťah, pretože mnohé aerolínie stratili dôveru k inovačnej sile Boeingu. Či už v prípade predĺženej verzie Jumba alebo futuristického nadzvukového lietadla Sonic Cruiser potenciálni klienti neprejavili záujem a mnohé z plánov Boeingu napokon skončili v odpadkovom koši.
Boeing sa gigantickému Airbusu snaží kontrovať aj urýchleným vývojom 450-miestnej rozšírenej verzie 747, ktorý má byť vybavený motormi a technológiou nového 7E7. Podľa informácií Handelsblattu chcú Američania zlepšiť svoje šance oficiálnym otvorením programu už na jar tohto roka. Nové lietadlo by v porovnaní so 747-400 malo dosahovať o 10 až 15 percent nižšie prevádzkové náklady. "Ak sa urýchlene neuskutoční modernizácia Jumba, zostane Boeingu iba ústup z tohto programu," povedal jeden zo znalcov sektora. To by podľa neho znamenalo, že ponechá voľné pole pôsobnosti Airbusu.

Odstavené modely
Boeing 717 -- Predseda Predstavenstva Harry Stonecipher cez víken oznámil ukončenie výroby najmenšieho prúdového lietadla zo svojej ponuky. Výroba 117-miestneho stroja sa skončí na budúci rok, pretože vlani dostal Boeing iba osem objednávok. Ukončenie programu bude stáť 615 miliónov dolárov.
Boeing 757 -- Po 20 rokoch a viac než tisícke dodaných lietadiel sa v decembri 2004 skončila história lietadla s kapacitou 186 až 289 cestujúcich. Neistý osud však vzhľadom na stagnujúci dopyt čaká aj jeho rovesníka -- sériu 767 s väčším doletom.
Boeing 747 -- Legendárna séria Jumbo márne čaká na väčšie objednávky odvtedy, čo Airbus ponúka A380. Už 35 rokov starý 747 však súrne potrebuje modernizáciu, inak mu tiež hrozí koniec.

Letiská sa pripravujú
Určité ťažkosti by s novým gigantom mohli mať letiská, pretože len ich obmedzený počet je na nový stroj pripravený, napríklad Frankfurt, Mníchov, Hongkong, Tokio, Paríž, Dubaj a Los Angeles.
Situáciu letísk výrazne zlepšila Medzinárodná organizácia leteckej dopravy (ICAO), ktorá umožní používať toto lietadlo aj na letiskách mimo kategórie F. Táto kategorizácia znamená, že letiská by museli disponovať viac než 60 metrov širokou vzletovou a pristávacou dráhou. ICAO však znížila šírku dráhy na 45 metrov, čím sa podstatne zvýšil počet vhodných letísk, ktoré si navyše ušetria nákladné investície.

Míľniky vo vývoji A380
-- December 1999
-- partneri v konzorciu Airbus -- Francúzsko, Nemecko, Veľká Británia a Španielsko -- dávajú zelenú výrobe nového Airbusu A3XX.
-- Jún 2000 -- Airbus Industrie ponúka potenciálnym klientom záväzné ponuky na európske Jumbo.
--- 24. júl 2000 -- ako prvé letecké spoločnosti sa o lietadlo hlásia Emirates (päť A3XX a dva v nákladnej konfigurácii plus päť opcií) a Air France (desať A3XX).
-- December 2000 -- oficiálny začiatok programu Airbusu A380.
-- 23. január 2002 -- výroba prvého kovového komponentu v Nantes, čo znamenalo oficiálny začiatok výroby.
-- Máj 2003 -- v Hamburgu je slávnostne otvorená 228 metrov dlhá a 120 metrov široká montážna hala.
-- Január 2004 -- Hamburg expeduje prvú časť trupu, ktorá loďou putuje do Toulouse.
-- Máj 2004 -- otvorenie linky na konečnú montáž A380 v Toulouse.
-- 18. január 2005 -- slávnostné predstavenie lietadla v Toulouse.