StoryEditor

Automobilky ťahajú hutnícke firmy

19.09.2006, 00:00

BRATISLAVA -- Zlievareň za 300 miliónov korún postaví v Prakovciach v Košickom kraji česká firma Brano Group. Mala by byť postavená v priebehu jedného roka a prácu v nej nájde 150 ľudí. "Investícia nám má priniesť rozšírenie sortimentu," tvrdí generálny riaditeľ Brano Group Pavel Juříček. Firma má ročné tržby štyri miliardy českých korún a zamestnáva 2 400 ľudí.

Čakanie na rozhodnutie
Novú zlievarenskú linku na tvárnu liatinu, ktorá bude vyrábať odliatky pre auto, umiestni Brano do prázdnej továrne, ktorá patrila ZŤS Martin. Česká firma ju kúpila pred rokom a odvtedy rokovala so slovenskou vládou o podpore svojho projektu.
"Firma má záujem o daňovú úľavu a príspevok na vzdelávanie," približuje Michal Novota, hovorca vládnej investičnej agentúry SARIO. Výška podpory zatiaľ nie je známa.
"Zlievareň bude robiť odliatky pre automobilový priemysel, najmä pre zákazníkov na Slovensku a v západnej Európe," vysvetľuje Juříček.
Brano čaká na rozhodnutie slovenskej vlády, ktorá už podľa Juříčka dala firme predbežný súhlas, aj na rozhodnutie Bruselu. "Ak všetko pôjde dobre, a prísľub je, že Brusel by do troch týždňov mal túto investíciu a podporu odsúhlasiť, mali by sme zlievareň postaviť do konca budúceho roka," dodáva Juříček.

Lákavé Slovensko
Automobilový priemysel, ktorý má vyrábať milión áut ročne, láka na Slovensko aj veľké hutnícke koncerny. Európska korporácia Arcelor sa usadila v Senici, kde bude spracúvať veľké oceľové zvitky na pásky a tabule s použitím najmä v závodoch automobiliek a ich dodávateľov.
Kľúčovými zákazníkmi Arceloru sú automobilky Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, Renault a Nissan Motor. Korporácia dodáva produkty z ocele aj pre dodávateľské firmy automobiliek.
Levice si vybral kanadský hlinikársky koncern Alcan, ktorý bude vyrábať hliníkové odliatky pre stavebný, priemyselný a dopravný trh.
Do modernizácie investujú aj košické oceliarne U.S. Steel. Stavajú novú linku na výrobu pozinkovaných plechov pre automobilky. "Koncom roka sú plánované testovacie skúšky na novej linke a vyrábať by sa malo začiatkom budúceho roka," približuje hovorkyňa U.S. Steelu Ľubomíra Šoltésová.
Investícia podľa nej súvisí s požiadavkami trhu. Plechy, ktoré dosiaľ automobilky museli kupovať v iných krajinách, budú od budúceho roku ponúkať košické oceliarne.

Milión áut ročne
Volkswagen vlani v Bratislave vyrobil 218-tisíc áut a automobilka skúma, či nie je možné preniesť výrobu malého auta Fox, novej generácie modelu Polo, aj do Európy. Do úvahy pripadajú fabrika v Bratislave a závod Seatu v španielskom meste Matorell.
V plnom prúde je rozbiehanie sériovej výroby v prvom z trnavských závodov francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. Tá v ňom v júni vyrobila prvých tisíc áut. Mesačná produkcia v posledných mesiacoch tohto roka by sa podľa údajov spoločnosti mala pohybovať medzi dvanástimi až šestnástimi tisícmi vozidiel.
Do konca decembra by montážne linky prvého slovenského závodu PSA malo opustiť 60-tisíc Peugeotov 207. V roku 2007 plánujú v Trnave vyrobiť 240-tisíc áut. Plnú kapacitu dosiahne závod v roku 2008, keď ročne vyrobí 300-tisíc áut. Francúzi však uvažujú až o 450-tisíc automobiloch.
Trojlístok automobiliek na Slovensku uzatvára juhokórejská Kia Motors. Tá v Žiline testuje montážne linky a koncom tohto roka ich plánuje spustiť naostro. Kia ešte nevie, koľko áut vyrobí tento rok, ale v budúcom by ich malo byť 150-tisíc. Plánovaných tristotisíc áut budú Kórejčania v Žiline vyrábať asi od roku 2009.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 11:43