StoryEditor

Hypermarkety likvidujú tradičné benzínky

07.10.2004, 00:00
Po celej Európe zatvárajú veľké ropné firmy svoje benzínové čerpadlá. Nie sú totiž schopné konkurovať maloobchodným sieťam. Tento trend sa síce začal už pred dvadsiatimi rokmi, no podľa denníka The Wall Street Journal Europe v poslednom období nabral na obrátkach.
Po celej Európe zatvárajú veľké ropné firmy svoje benzínové čerpadlá. Nie sú totiž schopné konkurovať maloobchodným sieťam. Tento trend sa síce začal už pred dvadsiatimi rokmi, no podľa denníka The Wall Street Journal Europe v poslednom období nabral na obrátkach.
S cieľom prilákať čo najviac zákazníkov francúzske hypermarkety E. Leclerc a Carrefour už obsadili viac než polovicu domáceho trhu s benzínovými čerpadlami a vyhnali z neho tisícky tradičných obchodníkov. K podobnej situácii dochádza aj v ďalších európskych krajinách, kde hypermarkety pridali do svojich areálov benzínové čerpadlá. Okrem Francúzska získali najväčší podiel vo Veľkej Británii, približne 28 percent. Bezkonkurenčne najväčší tlak však prežívajú ropné firmy vo Francúzsku. Hypermarkety tam obsadili už 56 percent trhu a ich tlak ďalej rastie.
Francúzske zákony síce zakazujú hypermarketom ísť pri predaji benzínu pod veľkoobchodné ceny, nikto však nestanovil minimálnu hranicu, pod ktorú by nesmeli klesnúť. Navyše obchodné siete si nízke ceny benzínu kompenzujú ziskami z hlavných prevádzok, teda z predaja tovaru všetkého druhu, od potravín cez hygienické potreby a odevy až po elektronické spotrebiče. Koncerny ako British Petroleum, Royal Dutch/Shell či ExxonMobil už takmer vzdali boj s maloobchodnými sieťami v Európe a ponechali si iba benzínové čerpadlá pre motoristov, ktorí cestujú cez Francúzsko. Exxon prepustil väčšinu zamestnancov na francúzskych benzínkach a prevádzkuje samoobslužné čerpacie stanice. Shell plánuje zavrieť dve tretiny z 900 púmp v krajine. Okrem nich zmizli aj tisícky tzv. bielych benzínok bez firemného označenia.
Podľa The Wall Street Journal len v tomto roku uzavrú firmy približne 500 čerpacích staníc. Tradiční obchodníci predpokladajú, že v priebehu niekoľkých rokov klesne ich počet pod 10-tisíc. Pritom ešte v roku 1980 bolo vo Francúzsku takmer 42-tisíc benzínových čerpadiel.

Reťazce si môžu stanoviť aj nulový zisk

Podľa dostupných informácií je na Slovensku šesť čerpacích staníc, ktoré prevádzkujú veľké obchodné spoločnosti pri svojich hypermarketoch. Napríklad v Českej republike ich majú približne osemkrát viac. Aj tu však nižšími cenami sťažujú situáciu firmám, pre ktoré je predaj benzínu a nafty hlavným obchodom. Hypermarkety si môžu pri predaji pohonných látok stanoviť aj nulový zisk. Nejde im o peniaze z ich predaja, ale o prilákanie zákazníkov a zvýšenie obratov v blízkom hypermarkete. Obchodnú sieť by podľa Protimonopolného úradu SR bolo možné postihnúť len vtedy, ak by cena pohonných látok bola naozaj nízka, pričom by zároveň obchodná spoločnosť musela mať na trhu dominantné postavenie. V takom prípade by sa predaj pohonných látok mohol považovať za zneužívanie dominantného postavenia prostredníctvom tzv. predátorských cien. Ani jedna obchodná sieť na Slovensku však takéto postavenie nemá.

Hypermarkety verzus ropné koncerny vo Francúzsku (počet čerpačiek v tisícoch)
 

1985

1995

2000

2003

Ropné koncerny a nezávislé firmy

30,0

15,0

12,0

10,5

Hypermarkety

2,8

4,0

4,5

5,0

Zdroj: Francúzske združenie ropného priemyslu
01 - Modified: 2002-12-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: KRÁTKO
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 02:24